جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
یک خمیر دندان جدید، بروز واکنش های شدید ناشی از آلرژی به بادام زمینی را کاهش می‌دهد!

کاهش واکنش های شدید ناشی از آلرژی به بادام زمینی با کمک یک خمیر دندان جدید!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

آلرژی به بادام زمینی نوعی از حساسیت (عدم تحمل) غذایی است که در صورت عدم پرهیز از مصرف آن، (بسته به میزان حساسیت مبتلاء) می‌تواند واکنش‌های جدی و مخاطره‌آمیز (مانند فوت مبتلاء) را با خود به همراه داشته باشد. در این حساسیت غذایی، سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های موجود در بادام زمینی را به عنوان پروتئین‌های مضر تشخیص می‌دهد و در نتیجه این فرآیند، حمله آلرژیک رخ می‌دهد.

بادام زمینی به عنوان یکی از شاخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آلرژن‌های غذایی (عوامل بروز واکنش‌های آلرژیک) به شمار می‌آید. به طور کلی در اغلب موارد، در صورت تشخیص آلرژی به بادام زمینی (نسبت به سایر آلرژی‌ها) در کودکی، این آلرژی تا بزرگسالی مبتلاء ادامه پیدا می‌کند و این حساسیت غذایی تقریباً هرگز مبتلاء را رها نمی‌کند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد شیوع آلرژی به بادام زمینی (به ویژه در کشورهای غربی) در حال افزایش است و تخمین زده می‌شود که حدود 2.9% از ساکنان ایالات متحده آمریکا از این حساسیت غذایی رنج می‌برند.

ایمونوتراپی مخاط دهان (OMIT) یکی از روش‌های درمان آلرژی به بادام زمینی است. روش OMIT به تدریج و با هدف قرار دادن غشاهای مخاطی داخل دهان، سیستم ایمنی را نسبت به آلرژن‌های خاص حساسیت‌زدایی می‌کند.

افزایش آستانه تحمل

در روش OMIT، دوز بسیار کمی از یک آلرژن (در این مطالعه بادام زمینی) به مخاط دهان فرد حساس وارد می‌شود. این روش با ایجاد تغییرات ایمونولوژیکی در سیستم ایمنی، با افزایش آستانه تحمل بدن فرد مبتلاء، وی را نسبت به آلرژن مقاوم می‌کند تا به این ترتیب در نوبت‌های بعدی مواجهه با آلرژن، بدن وی حمله آلرژیک را از خود نشان ندهد.

تنها با مسواک زدن از بروز واکنش‌های شدید ناشی از آلرژی به بادام زمینی فرار کنید!

اکنون، دانشمندان با استفاده از روش OMIT یک نوع خمیردندان جدید ساخته‌اند. این خمیردندان خاص، شدت و احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در افراد مبتلاء به آلرژی به بادام زمینی را کاهش می‌دهد.

ویلیام برگر (نویسنده مطالعه، متخصص آلرژی و عضو کالج آمریکایی “آلرژی، آسم و ایمونولوژی”) اظهار کرد:

این خمیردندان، به صورت خاص و با استفاده از روش OMIT فرمولاسیون شده است و پروتئین‌های حساسیت‌زا بادام زمینی را به نواحی حساس حفره‌های دهان انتقال می‌دهد. ما بر این باوریم که روش OMIT به دلیل تحویل هدفمند آلرژن‌ها به مخاط دهان، راه‌حلی آسان و مناسب برای مقاوم‌سازی بدن فرد حساس، در برابر آلرژی‌های غذایی و حساسیت‌زدایی بدن آن‌ها از آلرژن‌ها می‌باشد.

طریقه انجام مطالعه

این مطالعه روی 32 شرکت‌کننده مبتلاء به آلرژی به بادام زمینی در بازه سنی 18 تا 55 سال صورت گرفت. در اولین مرحله به 2/3 از شرکت‌کنندگان خمیردندان فرمولاسیون شده با بادام زمینی تحویل داده شد و 1/3 دیگر از شرکت‌کنندگان، دارونما (خمیردندان معمولی که بر حساسیت بیمار تاثیرگذار نیست) دریافت کردند. سپس در طی مراحل بعدی آزمایش (48 هفته) دوز خمیردندان تولیدشده بر اساس روش OMIT به صورت تدریجی افزایش داده شد.

در ادامه، محققان از طریق آزمایش‌های خونی بهینه‌ای که پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌هایی مانند بادام زمینی را تشخیص می‌دهد، نشانگرهای زیستی (بیومارکرهای اکتشافی) شرکت‌کنندگان را تجزیه و تحلیل و اثربخشی خمیردندان را ارزیابی کردند. طی این آزمایش (خصوصاً در مراحل افزایش دوز)، ایمنی شرکت‌کنندگان در بالاترین اولویت قرار داده شد و محققان، به منظور کسب اطمینان از عدم بروز واکنش‌های شدید آلرژیک، شرکت‌کنندگان را به دقت تحت نظر قرار دادند.

نتایج مطالعه

به گفته دکتر برگر، تمامی مصرف‌کنندگان خمیردندان بادام زمینی، بالاترین دوز (از پیش تعیین‌شده توسط محققان) را با موفقیت و بدون تجربه هیچ واکنش سیستمیک شدید، تحمل کردند و تنها بخش کوچکی از شرکت‌کنندگان، برخی از عوارض جانبی “بسیار خفیف، موضعی و موقتی” مانند “خارش دهان” را گزارش دادند.

تنها با مسواک زدن از بروز واکنش‌های شدید ناشی از آلرژی به بادام زمینی فرار کنید!

علاوه بر این، نتایج آزمایش روی خمیردندان، میزان چسبندگی بالای 97% آن را نشان می‌دهند و از این رو می‌توان به این خمیردندان به عنوان یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای مبتلایان به حساسیت‌های غذایی نگاه کرد. این رویکرد ایمن، در مدیریت آلرژی اثربخشی فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد و گزینه امنی را برای مقابله با آلرژی در مبتلایان به حسایت‌های غذایی (خصوصاً افراد جوان) ارائه می‌دهد.

با این حال، محققان بر توسعه مطالعات، به منظور ارزیابی اثربخشی طولانی مدت این خمیردندان درمانی و ارائه حفاظت مداوم در برابر بلع تصادفی و از پیش ندانسته بادام زمینی، تاکید فراوانی دارند.

منبع: InterestingEngineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *