Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ممکن است چرخش هسته درونی زمین متوقف و یا حتی معکوس شده باشد

ممکن است چرخش هسته درونی زمین متوقف و یا حتی معکوس شده باشد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

بر اساس مطالعه‌ای که این هفته در مجله Nature Geoscience منتشر شد، ممکن است به‌تازگی چرخش هسته جامد درونی زمین متوقف یا حتی معکوس شده باشد. نویسندگان این مقاله شواهدی را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه نوسان در چرخش هسته داخلی با تغییرات دوره‌ای در سیستم سطح زمین همزمان است و بین لایه‌های مختلف زمین برهم‌کنشی وجود دارد. اما این متوقف یا معکوس شدن آیا تاثیری بر روی سطح زمین دارد یا خیر؟! برای پاسخ به این سوال با اروتک همراه باشید.

چرخش هسته داخلی زمین و تاثیرات آن

هسته درونی زمین توسط یک هسته بیرونی مایع از بخش جامد زمین جدا شده است که به آن امکان می‌دهد متفاوت از چرخش خود زمین بچرخد. چرخش هسته داخلی توسط میدان مغناطیسی ایجاد‌شده در هسته بیرونی هدایت شده و توسط اثرات گرانشی گوشته متعادل می‌شود. دانستن چگونگی چرخش هسته داخلی می‌تواند نحوه تعامل این لایه‌ها را برای ما روشن کند. با این حال، سرعت این چرخش و اینکه آیا آن متفاوت است، مورد بحث است.

محققان یی یانگ و ژیائودونگ سونگ تفاوت شکل موج و زمان سفر امواج لرزه‌ای را از زمین‌لرزه‌های تقریباً مشابهی که از دهه 1960 در مسیرهای مشابهی از هسته داخلی زمین عبور کرده‌اند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که از حدود سال 2009، مسیرهایی که قبلاً تغییرات زمانی قابل‌توجهی را نشان می‌دادند، تغییر کمی از خود نشان داده‌اند که بیانگر آن است چرخش هسته داخلی متوقف شده است. آنها همچنین تشخیص دادند که این ممکن است با معکوس شدن چرخش هسته داخلی به عنوان بخشی از یک نوسان هفت‌دهه‌ای با یک نقطه عطف قبلی در اوایل دهه 1970 همراه باشد. نویسندگان نشان داده‌اند که این تغییر با تغییرات در مشاهدات ژئوفیزیکی در سطح زمین، مانند میدان مغناطیسی و طول روز، مرتبط است. معکوس شدن چرخش هسته داخلی می‌تواند طول روز را کسری از میلی ثانیه در طول یک سال کوتاه کند و ممکن است تأثیری اندک بر میدان مغناطیسی زمین داشته باشد اما بر زندگی در سطح تأثیر نخواهد گذاشت.

تحلیل زلزله‌شناسان

ژیائودونگ سونگ، لرزه‌شناس دانشگاه پکن و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “از لحاظ تئوری، این برای مدت طولانی ادامه داشته است، اما ما فقط در چند دهه مشاهداتی داریم”

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان: حیات باستانی در مریخ ممکن است در تغییرات آب و هوایی ایجادشده توسط خود مریخ از بین رفته باشد!

درک چگونگی چرخش هسته داخلی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند لایه‌های مختلف زمین چگونه برهم کنش می‌کنند. دکتر سونگ و یکی دیگر از نویسندگان و همچنین زلزله‌شناسان در دانشگاه پکن، یی یانگ، امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌های مشابه را تجزیه و تحلیل کردند. دکتر یانگ گفت: زمانی که زمین‌لرزه‌های تکراری را داریم که در همان مکان اتفاق می‌افتد، مانند این است که ما در حال انجام سی تی اسکن برای زمین هستیم. آنها دریافتند که بین سال‌های 2009 و 2020، این چرخش متوقف شده و ممکن است جهت معکوس داشته باشد.

ممکن است چرخش هسته درونی زمین متوقف و یا حتی معکوس شده باشد

تئوری‌های رقابتی

جان ویدیل، لرزه‌شناس آمریکایی‌الاصل که در بررسی لرزه‌نگاری‌ها برای کشف ویژگی‌های درون زمین تخصص دارد، معتقد است که احتمال دارد تفاسیر دیگری نیز از داده‌های لرزه‌ای وجود داشته باشد.

دکتر ویدیل در مصاحبه‌ای گفته است: “تغییراتی که آنها متوجه شدند معتبر هستند، اگرچه آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد چندان واضح نیست. آنها تحلیل بسیار خوبی دارند و نظریه‌ای که در مقالات ارائه می‌دهند احتمالاً در حال حاضر به خوبی هر چیز دیگری است، اما چندین ایده رقیب نیز وجود دارد.”

برخی از دانشمندان این نظریه را مطرح می‌کنند که هسته داخلی، چرخش خود را در فواصل کوتاه‌تری نسبت به چرخه 70 ساله که نویسندگان مطالعه جدید توصیف کرده‌اند، تغییر می‌دهد. نظریه‌های دیگر دانشمندان شامل این است که چرخش هسته داخلی ممکن است تحت تأثیر سیستم سطح زمین، مانند حرکت صفحات تکتونیکی و جریان‌های اقیانوسی باشد.

تاثیر چرخش هسته داخلی بر سطح زمین

این بدان معنا نیست که زمین از چرخش خود باز می‌ماند. با این حال، کشف یک توقف و معکوس شدن احتمالی در چرخش هسته داخلی می‌تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از سیستم سطح زمین داشته باشد. اعتقاد بر این است که چرخش هسته داخلی در تشکیل میدان مغناطیسی زمین نقش دارد که از حیات روی سطح در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند بر طول روز و توزیع گرمای زمین تأثیر بگذارد.

این یافته‌ها راه‌های جدیدی را برای تحقیق و چگونگی درک ما از سیستم سطح زمین باز کرده است. جامعه علمی به جمع‌آوری داده‌ها و انجام تحقیقات ادامه خواهد داد تا در مورد نظریه‌های مختلف پیرامون این موضوع پیچیده و جذاب بحث و بررسی کنند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>