Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

زندگی روی مریخ؟ مریخ نورد استقامت ناسا چه چیزی پیدا کرده است؟

زندگی روی مریخ؟ مریخ نورد استقامت ناسا چه چیزی پیدا کرده است؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا شواهد بالقوه‌ای از مولکول‌های آلی در مریخ پیدا کرده است که نشان‌دهنده یک چرخه ژئوشیمیایی آلی پیچیده و امکان سکونت‌پذیری طولانی‌مدت است. این تحقیق از یک تکنیک جدید با ابزار SHERLOC برای شناسایی نشانه‌هایی از زندگی گذشته استفاده و زمینه را برای تحقیقات فرازمینی آینده فراهم کرد.

این مطالعه جدید شامل داده‌های مریخ‌نورد استقامت ناسا درباره یک تشخیص ابزاری بوده که به‌طور بالقوه با مولکول‌های آلی در سطح مریخ سازگار است و به قابلیت سکونت‌پذیری سیاره سرخ در گذشته اشاره دارد. این تحقیق به رهبری تیمی از دانشمندان شامل اختر‌زیست‌شناس دانشگاه فلوریدا، ایمی ویلیامز، اخیراً در مجله Nature منتشر شده است.

دانشمندان مدت‌هاست که با امید یافتن کربن آلی در مریخ به تحقیق روی سیاره سرخ می‌پردازند و در حالیکه ماموریت‌های قبلی بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌کردند، جدیدترین تحقیقات یک سری شواهد جدید را معرفی می‌کند که به درک ما از مریخ می‌افزاید. این یافته‌ها وجود چرخه ژئوشیمیایی آلی پیچیده‌تری را در مریخ نشان می‌دهد که قبلاً شناسایی شده بود و نشان‌دهنده وجود چندین منشا متمایز از ترکیبات آلی بالقوه است.

نکته قابل‌ توجه این است که این مطالعه سیگنال‌های سازگار با مولکول‌های مرتبط با فرآیندهای آبی را شناسایی کرد که نشان می‌دهد آب ممکن است نقش کلیدی در طیف متنوعی از مواد آلی در مریخ داشته باشد. بلوک‌های اصلی سازنده حیات ممکن است برای مدت طولانی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد در مریخ باقی مانده باشند.

زندگی روی مریخ؟ مریخ نورد استقامت ناسا چه چیزی پیدا کرده است؟

مریخ نورد استقامت ناسا

ایمی ویلیامز، متخصص ژئوشیمی آلی، در خط مقدم جستجو برای بلوک های سازنده حیات در مریخ بوده است. کار ویلیامز به عنوان یک دانشمند شرکت‌کننده در ماموریت استقامت، بر جستجوی مواد آلی در سیاره سرخ متمرکز است. هدف او شناسایی محیط‌های قابل سکونت، جستجوی مواد حیاتی بالقوه و کشف شواهدی از حیات گذشته در مریخ است. در نهایت، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط استقامت در ماموریت‌های آینده به زمین بازگردانده می‌شوند، اما این یک فرآیند پیچیده و جاه‌طلبانه خواهد بود که سال‌ها طول می‌کشد.

ویلیامز، استادیار دپارتمان علوم زمین شناسی دانشگاه فلوریدا می گوید:

تشخیص بالقوه چندین گونه کربن آلی در مریخ پیامدهایی برای درک چرخه کربن در مریخ و پتانسیل این سیاره برای میزبانی حیات در طول تاریخ خود دارد.

مواد آلی علاوه بر فرآیندهای مربوط به زندگی می‌توانند از فرآیندهای مختلف دیگری نیز تشکیل شوند. فرآیندهای زمین‌شناسی و واکنش‌های شیمیایی نیز می‌توانند مولکول‌های آلی را تشکیل دهند و این فرآیندها برای منشأ این آلی‌های احتمالی مریخی مطلوب هستند. ویلیامز و تیم دانشمندان برای بررسی بیشتر منابع بالقوه این مولکول ها کار خواهند کرد.

همچنین مطالعه کنید
ناسا: مزارع بادی در مریخ می‌توانند انرژی موردنیاز ماموریت‌های آینده خدمه را تامین کنند

تا پیش از این، کربن آلی تنها توسط کاوشگر فونیکس مریخ و مریخ‌نورد کنجکاوی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مانند تجزیه و تحلیل گاز تکامل‌یافته و کروماتوگرافی گازی-طیف‌سنجی جرمی شناسایی شده بود. اما مطالعه جدید تکنیک متفاوتی را معرفی کرده که به‌طور بالقوه ترکیبات آلی ساده در مریخ را نیز شناسایی می‌کند.

محل فرود انتخاب‌شده برای مریخ نورد در دهانه جزرو به عنوان یک حوضه دریاچه باستانی، دارای مجموعه‌ای از مواد معدنی از جمله کربنات‌ها، خاک رس و سولفات‌ها پتانسیل بالایی برای قابلیت سکونت بودن در گذشته را ارائه می دهد. این مواد معدنی پتانسیل حفظ مواد آلی و نشانه‌های احتمالی حیات باستانی را دارند.

ویلیامز گفت:

در ابتدا انتظار نداشتیم این نشانه‌های آلی بالقوه را در کف دهانه جزرو شناسایی کنیم، اما تنوع و توزیع آن‌ها در بخش‌های مختلف کف دهانه اکنون نشان‌دهنده سرنوشت بالقوه متفاوت کربن در این محیط‌ها است.

دانشمندان از اولین ابزار در نوع خود، به نام اسکن محیط‌های قابل سکونت با رامان و لومینسانس برای مواد آلی و شیمیایی (SHERLOC) برای نقشه برداری از توزیع مولکول ها و مواد معدنی آلی بر روی سطوح سنگ استفاده کردند. SHERLOC از طیف‌سنجی رامان فرابنفش عمیق و طیف‌سنجی فلورسانس برای اندازه‌گیری همزمان پراکندگی ضعیف رامان و انتشار فلورسانس قوی استفاده کرده و بینش‌های مهمی را در مورد ترکیب ارگانیک مریخ ارائه می‌کند.

این یافته ها یک گام مهم به جلو در اکتشاف ما در سیاره سرخ را نشان می‌دهد و زمینه را برای تحقیقات آینده در مورد امکان حیات فراتر از زمین فراهم می‌کند.

ویلیامز گفت:

ما از هم اکنون در حال خراشیدن سطح داستان کربن آلی در مریخ هستیم و این زمان هیجان‌انگیزی برای علوم سیاره‌ای است!

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>