Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ثبت نمایی نزدیک و باورنکردنی از سحابی "رو مارافسای" توسط جیمز وب

ثبت نمایی نزدیک و باورنکردنی از سحابی “رو مارافسای” توسط جیمز وب

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ناسا تصویری جدید و خیره‌کننده از نمایی نزدیک و باورنکردنی از تشکیل ستاره‌های “خورشیدمانند” که توسط تلسکوپ جیمز وب ثبت شده است را به مناسبت یک سالگی اولین مشاهدات علمی این رصدخانه 10 میلیارد دلاری منتشر کرد. دقت باورنکردنی ابزارهای علمی وب به این آژانس فضایی و همچنین دانشمندان این امکان را داده است تا تصویری باکیفیت از نزدیکترین منطقه ستاره‌زایی (تشکیل ستاره) به زمین، یعنی “رو مارافسای (Rho Ophiuchi)” را دریافت و تشکیل ستاره‌های شبیه به خورشید را مشاهده کنند.

جشن یک سالگی جیمز وب

تصویر جدید، یک بار دیگر، توانایی بی‌نظیر وب در نگاه کردن از میان ابرهای غبار کیهانی به محل تشکیل ستاره‌‌ها را نشان می‌دهد که اگر قابلیت ثبت تصاویر مادون قرمز این رصدخانه نبود، در غیر این صورت نمی‌توانستیم آن‌ها را ببینیم.

ناسا در یک پست وبلاگی نوشت:

ناسا برای جشن گرفتن پایان یک سال اول موفق، تصویر وب از یک منطقه کوچک ستاره‌ساز در مجموعه سحابی رو مارافسای را منتشر کرد.

رو مارافسای، نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌زایی شبیه به خورشید به زمین، در فاصله 390 سال نوری از ما قرار دارد و وب اکنون توانسته است یک نمای نزدیک بسیار دقیق از آن را ثبت کند. ناسا اشاره کرد که نزدیکی و همچنین این واقعیت که بین رو مارافسای و وب هیچ ستاره‌ای وجود ندارد، امکان چنین رصد دقیقی را فراهم کرده است.

انتشار نمایی نزدیک و باورنکردنی از سحابی "رو مارافسای" توسط جیمز وب
دانلود تصویر با کیفیت اصلی

ناسا در پست خود توضیح داد که تصویر جدید تقریباً شامل 50 ستاره جوان است که همگی جرمی مشابه خورشید دارند. تاریک‌ترین مناطق در ابرهای غبار، متراکم‌ترین‌ها بوده و اینجاست که پیله‌های غبار کیهانی در حال تشکیل پیش‌ستاره‌ها هستند.

در همین حال، رگه‌های قرمز در تصویر، جت‌های دوقطبی عظیمی از هیدروژن مولکولی‌اند. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که یک ستاره تازه تشکیل‌شده، از پیله کیهانی خود بیرون می‌آید. درخشان‌ترین ستاره در مرکز نیمه پایینی تصویر، به نام S1، تنها ستاره رصدی است که به‌طور قابل‌توجهی بزرگتر از خورشید است.

کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه وب در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند، می‌گوید:

تصویر وب از رو مارافسای به ما این امکان را می‌دهد که دوره بسیار کوتاهی را در چرخه حیات ستارگان با وضوح جدید شاهد باشیم. خورشید خودمان مدت‌ها پیش چنین مرحله‌ای را تجربه کرده بود، و اکنون فناوری لازم برای دیدن آغاز داستان ستاره‌ای دیگر را داریم.

سال اول جیمز وب درک ما از کیهان را تغییر داد

اولین تصویر علمی جیمز وب ناسا، که در 11 ژوئیه سال گذشته فاش شد، منطقه‌ای از آسمان به نام SMACS 0723 را نشان داد. در زمان رونمایی، ناسا آن را به عنوان “عمیق ترین و واضح ترین نمای فروسرخ جهان تا به امروز” توصیف کرد.

همچنین مطالعه کنید
ناسا معتقد است راز سنگ گمشده در مریخ را حل کرده است

آن تصویر، مجموعه‌ای خیره‌کننده از کهکشان‌ها (که برخی از آنها تقریباً 13 میلیارد سال سن دارند) را در تکه‌ای از آسمان به اندازه یک دانه شن به تصویر کشیده بود.

از آن زمان، وب انبوهی از داده های علمی بسیار با ارزش را جمع‌آوری کرده که به تغییر درک ما از کیهان کمک شایانی کرده است. این تلسکوپ کهکشان‌های اولیه را شناسایی کرده که بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد برای چنین دوره اولیه کیهان تکامل یافته بودند و باعث شد اخترفیزیکدانان درک خود از تکامل اولیه کیهانی را مجدداً ارزیابی کنند. وب حتی توانست تصویر بسیار باکیفیتی را از ستون‌های آفرینش برای ما ارسال کند.

انتشار نمایی نزدیک و باورنکردنی از سحابی "رو مارافسای" توسط جیمز وب
دانلود تصویر با کیفیت اصلی

بیل نلسون، مدیر ناسا در پست وبلاگی آژانس فضایی توضیح داد:

فقط در یک سال گذشته، تلسکوپ فضایی جیمز وب دیدگاه بشر را از کیهان تغییر داد، به ابرهای غباری نگاه کرد و برای اولین بار نور را از گوشه‌های دور جهان دید.

نلسون ادامه داد:

هر تصویر جدید یک کشف جدید است که دانشمندان در سراسر جهان را قادر می‌سازد تا سؤالاتی بپرسند و به آن‌ها پاسخ دهند. هزاران مهندس و دانشمند شور و شوق زندگی خود را در این مأموریت ریختند و تلاش‌های آنها برای بهبود درک ما از منشأ جهان و جایگاه ما در آن ادامه خواهد یافت.

در حدود یک دهه آینده، وب به ارائه مشاهداتی ادامه خواهد داد که درک ما از جهان را به چالش می‌کشد، نور جدیدی بر جهان های دوردست و بیگانه می‌اندازد و همچنین به‌طور بالقوه به دانشمندان کمک می‌کند تا پدیده‌های مرموز کیهانی مانند سیاهچاله‌های عظیم، انرژی تاریک و ماده تاریک را بیشتر درک کنند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>