Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

جهان را با جزئیات خیره‌کننده در اولین تصویر جیمز وب مشاهده کنید

جهان را با جزئیات خیره‌کننده در اولین تصویر جیمز وب مشاهده کنید

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از سال‌ها برنامه‌ریزی در زمین و ماه‌ها در فضا، تلسکوپ فضایی جیمز وب، عصر جدیدی را در نجوم آغاز کرد. ناسا امروز اولین تصویر علمی را از قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان منتشر کرد که جهان فروسرخ را در عمقی نشان می‌دهد که قبلاً هرگز دیده نشده است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: “از آغاز تاریخ، انسان‌ها با شگفتی به آسمان شب نگاه کرده‌اند. اکنون، ما وارد مرحله جدیدی از اکتشافات علمی می‌شویم. تلسکوپ فضایی جیمز وب با تکیه بر میراث هابل، به ما این امکان را می‌دهد که عمیق‌تر از همیشه و با وضوح خیره‌کننده به فضا نگاه کنیم”. هریس همچنین از مشارکت شرکای بین‌المللی در ساخت وب، که شامل ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا می‌شود، قدردانی کرد و گفت: “این تلسکوپ یکی از دستاوردهای بزرگ مهندسی بشریت است”.

جهان را با جزئیات خیره‌کننده در اولین تصویر جیمز وب مشاهده کنید

دانلود تصویر با کیفیت اصلی

این تصویر از تلسکوپ جیمز وب، خوشه کهکشانی SMACS 0723 را به ما نشان می‌دهد که عمیق‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور تا به امروز است. تصویر منشترشده، این خوشه را مانند 4.6 میلیارد سال پیش نشان می‌دهد و چون جرم خوشه بسیار بزرگ است، فضازمان را خم کرده و به ما امکان می‌دهد که کهکشان‌های دورتر را در پشت آن ببینیم. از آنجایی که این کهکشان‌ها بسیار دور هستند، نور آن‌ها بسیار ضعیف است. این هزاران کهکشان، جزو کم‌نورترین اجرام مشاهده‌شده در فروسرخ هستند که به لطف ابزار NIRCam Webb، در ترکیبی از مشاهدات که بیش از 12.5 ساعت طول کشیده تا این سطح از جزئیات را به‌دست آورد، ثبت شده است.

بر خلاف تلسکوپ‌هایی مانند هابل که عمدتاً در محدوده نور مرئی، معادل آنچه با چشم انسان دیده می‌شود، تصاویر را ثبت می‌کنند، ابزارهای وب در محدوده مادون قرمز کار می‌کنند. این قابلیت وب را قادر می‌سازد تا از میان اهداف مات، مانند ابرهای غبار نگاه کرده تا ببیند چه چیزی در زیر آن نهفته است و از آن برای مطالعه سحابی‌ها، ستارگان، سیاهچاله‌ها و موارد دیگر استفاده خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید
ممکن است یک دانه یخ تنها چیزی باشد که ما برای شناسایی حیات بیگانه نیاز داریم!

ابزارهای وب به قدری حساس هستند که می‌توانند اهداف بسیار دور را رصد کنند، که -به دلیل زمانی که طول می‌کشد تا نور از این فواصل طولانی به زمین برسد- مانند نگاه کردن به گذشته است. وب برخی از اولین کهکشان‌های جهان را جستجو می‌کند و به روشن شدن دوره‌ای به نام دوره “یونیزه‌شدن مجدد” کمک خواهد کرد، این زمانی است که اولین ستاره‌ها برای اولین بار نور را در سراسر جهان پخش می‌کنند.

تصاویر با وضوح زیاد، مانند تصویری که در بالا نشان داده شده است، با شناسایی کهکشان‌های بسیار دور در نقاط کم نور آسمان، به جستجو برای یافتن اولین کهکشان‌ها کمک می‌کند. همچنین تصاویر مشابهی با بررسی‌های عمیق و گسترده‌ای که با استفاده از Webb انجام می‌شود، مانند برنامه آینده COSMOS-Webb تولید خواهد شد.

تصویری که امروز منتشر شد فقط یک تیزر از همه چیزهایی است که از وب منتشر می‌شود. تصاویر بیشتری از جمله تصاویری از سحابی‌ها و یک گروه کهکشانی و همچنین طیفی که ترکیب اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی را نشان می‌دهد، فردا منتشر خواهد شد و موضوعات بسیار بیشتری وجود خواهد داشت که وب در سال اول مطالعه خواهد کرد و به اخترشناسان نگاهی اجمالی به موضوعات گسترده‌ای مانند نحوه تشکیل ستاره‌ها، ترکیب ستاره‌های دنباله‌دار در منظومه شمسی و نحوه تشکیل اولین سیاهچاله‌ها می‌دهد.

منبع: Digitaltrends

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>