Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

یک شبه ماه که به تازگی کشف شده از صد سال قبل از میلاد همراه ما بوده است

یک شبه ماه که به تازگی کشف شده از صد سال قبل از میلاد همراه ما بوده است

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان اخیرا سیارکی را کشف کرده‌اند که در طول سفر سالانه خود به دور خورشید، از نزدیکی زمین عبور می‌کند. این جرم آسمانی که 2023 FW13 نام دارد، به عنوان یک شبه ماه یا شبه ماهواره شناخته می‌شود، یعنی در بازه زمانی مشابه زمین، به دور خورشید می‌چرخد اما تنها اندکی تحت تاثیر جاذبه سیاره ما قرار دارد. تخمین زده می‌شود قطر این سیارک 15 متر باشد؛ یعنی اندازه سه خودرو که سپر به سپر پارک شده‌اند. در طول گردش به دور خورشید، 2023 FW13 به دور زمین نیز می‌چرخد و تا فاصله 15 میلیون کیلومتری به ما نزدیک می‌شود. برای مقایسه خوب است بدانید که ماه 3474 کیلومتر قطر داشته و در نزدیکترین نقطه مدار خود به زمین، به فاصله 364 هزار کیلومتری ما می‌رسد.

سیارک 2023 FW13 برای اولین بار در ماه مارس توسط رصدخانه Pan-STARRS که بالای کوه آتشفشانی هالیکالا در هاوایی واقع شده، مشاهده شد. این سیارک پیش از ثبت رسمی توسط مرکز سیارات کوچک در اتحادیه بین المللی نجوم در اول آوریل، وجودش توسط تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی در هاوایی و دو رصدخانه دیگر در آریزونای آمریکا تایید شد. مرکز سیارات کوچک (Minor Planet Center) شبکه‌ای از دانشمندان بین المللی هستند که مسئولیت تعیین سیارات، قمرها و دیگر اجرام آسمانی منظومه شمسی را بر عهده دارند.

همچنین مطالعه کنید
در آینده‌ای نزدیک، برج زیبای خورشید، تغییرات فصول را مشخص خواهد کرد

برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که 2023 FW13 از حداقل صد سال پیش از میلاد همسایه کیهانی زمین بوده است. آدرین کافینت، اخترشناس و روزنامه‌نگاری که برای اولین بار این جسم آسمانی را پس از مدل سازی مدارش به عنوان شبه ماه طبقه بندی کرد می‌گوید که 2023 FW13 تا سال 3700 میلادی همچنان همسایه زمین خواهد بود.

کافینت می‌گوید:

به نظر می‌رسد که 2023 FW13 طولانی مدت‌ترین شبه ماه زمین تا به امروز باشد.

شبه ماه

پس از کشف اولیه 2023 FW13 در ماه مارس، دانشمندان به بررسی داده‌ها پرداختند و داده‌هایی مبنی بر مشاهده این سیارک در سال 2012 پیدا کردند. با وجود اینکه این شبه ماهواره نزدیک به زمین است اما احتمالا در مسیر برخورد با سیاره ما قرار ندارد.

آلن هریس، اخترشناس موسسه علوم فضایی به ژورنال Sky & Telescope گفت:

خبر خوب این است که این مدار چنین مداری منجر به یک برخورد ناگهانی نخواهد شد.

البته این سیارک تنها شبه ماهواره زمین نیست؛ در سال 2016 یک شبه ماهواره دیگر به نام Kamo’oalewa کشف شد. این جرم آسمانی به شکل مشابهی در طول مدارش به دور خورشید، نزدیک زمین است. تحقیقاتی در سال 2021 نیز نشان داد که Kamo’oalewa ممکن است در واقع تکه‌ای از ماه باشد.

منبع: Livescience

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>