جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

خبری بد برای علاقه‌مندان به چای؛ طوفان می‌تواند طعم چای را خراب کند!

خبری بد برای علاقه‌مندان به چای؛ طوفان می‌تواند طعم چای را خراب کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که طوفان “سیاران (Ciaran، یک کلمه ایرلندی به نام تاریک کوچک)” در پاییز گذشته در جنوب بریتانیا، تاثیری عجیب بر جای گذاشته و شانس لذت بردن از یک فنجان چای لذیذ در ابتدای روز را از 20 میلیون نفر گرفته است!

هواشناسان دانشگاه ریدینگ کشف کردند که این طوفان، فشار هوا را به کمترین مقدار مشاهده‌شده رساند و نقطه جوش آب را به زیر 100 درجه سانتیگراد ضروری برای یک فنجان چای مناسب کاهش داد. در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله آب‌ و هوا (Weather) منتشر شده است، دانشمندان گزارش کردند که در زمان این طوفان آب در دمای 98 درجه سانتی‌گراد شروع به جوشیدن کرده است!

در طول طوفان صبح روز 2 نوامبر، کالب میلر، دانشجوی دکترا و یکی از نویسندگان این مطالعه، به سرعت تجهیزاتی را در آزمایشگاه‌های اداره هواشناسی برای اندازه‌گیری دقیق نقطه جوش آب نصب کرد.

کالب گفت:

طوفان “سیاران” توجه‌ها را به باد و بارانی که در بریتانیا به در و دیوار خانه‌ها کوبیده می‌شد، معطوف کرد. اما من به عنوان یک متخصص تجربی، این فرصت را غنیمت دیدم تا برخی از خواص آب جوش را در فشار اتمسفر پایین اندازه‌گیری کنم.

دکتر الک بنت، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت:

تاثیر فشار بر دمای جوش برای کوهنوردان از دیرباز شناخته شده بود، اما “سیاران” این اثر را به مناطق وسیعی در نواحی کم‌ارتفاع‌تر آورد!

چای تحت فشار!

محققان آزمایش‌های کنترل‌شده‌ای را با استفاده از حسگرهای دمایی دقیق و یک کتری برقی استاندارد انجام دادند. آنها نتیجه را با نقاط جوشی که قبلاً در شرایط فشار هوای مختلف با دستگاه‌های مشابه اندازه‌گیری شده بود، مقایسه کردند. این آزمایش‌ها رابطه‌ای واضح بین فشار هوا و دمای جوش را نشان دادند.

محققان داده‌های آب‌وهوایی را از منابعی مختلف از جمله خوانش فشار در رصدخانه جوی دانشگاه ریدینگ و داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی کنار جاده‌ای در سراسر جنوب انگلستان را برای بررسی تاثیر طوفان بر نقطه‌ی جوش با هم ترکیب کردند. به کمک این داده‌ها، محققان نحوه حرکت طوفان در منطقه را در طول زمان صبحانه ردیابی کردند.

آنها دریافتند که حداقل فشار در ناحیه طوفان، در ساعات معمول صبحانه به سمت شمال شرقی حرکت می‌کند.

در نقطه اوج تاثیر طوفان “سیاران”، نقطه جوش آب در برخی مناطق به کمی بیش از 98 درجه سانتیگراد کاهش یافت که حدود 2 درجه از شرایط استاندارد کمتر بود. کارشناسان چای، دمای ایده‌آل دم را بین 98 تا 100 درجه سانتیگراد می‌دانند. آب جوش در زیر این محدوده، طعم کامل را از برگ‌های چای استخراج نخواهد کرد!

پروفسور گیلز هریسون، نویسنده اصلی این مقاله نیز گفت:

مانند بسیاری از بریتانیایی‌ها، من به فنجان چای صبحگاهی خود نیاز دارم. اگرچه می‌دانم که نقطه جوش آب به فشار هوا وابسته است، اما انتظار نداشتم که یک طوفان دمای جوش آب را از محدوده توصیه‌شده برای دم کردن چای مناسب خارج کند. آب و هوا می تواند اثرات عجیبی داشته باشد!

این مطالعه تخمین می‌زند که تقریباً 20 میلیون نفر در لندن و جنوب شرقی انگلیس به‌طور بالقوه تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند. از لحاظ تئوریک، به‌دلیل وقوع “سیاران” ممکن بود چای بخش قابل‌توجهی از جمعیت بریتانیا در آن صبح عجیب، کمتر از معمول طعم‌دار باشد!

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *