جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
دستبند ملکه هتفرس اطلاعاتی درباره شبکه تجاری مصر باستان فراهم کرد

دستبند ملکه هتفرس اطلاعاتی درباره شبکه تجاری مصر باستان را آشکار کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مصر باستان چیزی فراتر از سلطنت و طلا بود. محققان دانشگاه Macquarie اطلاعات جدیدی را درباره شبکه تجاری مصر باستان در دوران پادشاهی باستان به‌دست آورده‌اند. مطالعات آن‌ها بر مجموعه‌ای از دستبندهای نقره‌ای که در مقبره ملکه هتفرس اول (Hetepheres I)، ملکه‌ای شاخص از سلسله چهارم یافت شده بود، متمرکز است.

این تجزیه‌وتحلیل، که در نوع خود اولین بار در چندین دهه به شمار می‌رفت، اطلاعات جالبی را در مورد نقره بکار رفته و وسعت ارتباطات تجاری مصر در دوران ساخت اهرام نشان داد.

دستبندهای یافت شده در مقبره ملکه هتفرس که قدمت آن‌ها به 2600 سال قبل از میلاد می‌رسد، بزرگترین و مشهورترین مصنوعات اولیه نقره مصر باستان را نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل نمونه‌ها نشان داد که این دستبندها عمدتا از نقره ساخته شده‌اند و در آن‌ها آثاری از مس، طلا و سرب نیز دیده می‌شود. شکل هلالی متمایز و سنگ‌های منبت کاری شده بکار رفته در آن‌ها مانند فیروزه، لاجورد و عقیق، نشان دهنده منشا مصری آن‌هاست.

مصر که به خاطر داشتن منابع غنی طلای خود شناخته شده بود، هیچ منبع نقره‌ای نداشت. تجزیه‌وتحلیل محققان نشان می‌دهد که نقره بکار رفته در دستبندها به احتمال زیاد از معادن سیکلادس (Cyclades)، گروهی از جزایر در دریای اژه یونان، وارد شده است. این یافته‌ها، راز دیرینه منشا نقره در مصر باستان را به چالش می‌کشد.

دکتر کارین سووادا از گروه تاریخ و باستان شناسی دانشگاه Macquarie، اهمیت این اکتشاف را اینگونه بیان کرد:

این یافته جدید برای اولین بار گستره جغرافیایی بالقوه شبکه تجاری مورد استفاده دولت مصر در اوایل پادشاهی قدیم در اوج عصر ساخت اهرام را نشان می‌دهد.

تصور می‌شود نقره موجود در دستبند ملکه هتفرس از طریق بندر Byblos در سواحل لبنان بدست آمده و شواهدی از مبادلات اولیه بین مصر و یونان است. این بینش ارزشمندی را درباره شبکه‌های تجاری آن زمان ارائه داده و ارتباط قوی بین تمدن‌های باستانی را نشان می‌دهد.

تحلیل‌های انجام شده توسط تیم محققان همچنین روش‌های بکار رفته در نقره کاری در مصر اولیه را آشکار کرد. تصاویر میکروسکوپ الکترونی نشان می‌دهد که این دستبندها از طریق چکش کاری سرد با بازپخت مکرر برای جلوگیری از شکستگی نقره ساخته شده‌اند. همچنین ممکن است نقره با طلا آلیاژ شده باشد تا ظاهر و چکش خواری آن در حین ساخت بهبود یابد.

مصر باستان

ملکه هتفرس اول نقش مهمی در مصر باستان به عنوان همسر فرعون اسنفرو (Sneferu) و مادر فرعون خوفو (Khufu) که سازنده اهرام مشهور است داشت. مقبره او در جیزه که در سال 1925 میلادی کشف شد، حاوی مجموعه قابل توجهی از دستبندها بود که برای دهه‌ها محققان را مجذوب خود کرده است. تحلیل اخیر نگاهی اجمالی به زندگی و ارتباطات این ملکه بانفوذ و شبکه‌های تجاری حامی دربار را ارائه می‌دهد.

تحلیل دستبند نقره ملکه هتفرس منشا نقره مورد استفاده را نشان داده و ارتباطات تجاری گسترده بین مصر و یونان در آن دوره را روشن کرد. این یافته‌ها بر اهمیت تحقیقات باستان شناسی در حال انجام برای کشف اسرار گذشته باستانی ما تاکید می‌کنند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *