Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مقایسه گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو

شیائومی 14 پرو یا iQOO 12 پرو؛ رقابت نزدیک دو پرچمدار چینی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

چند سالی می‌شود که در بازار داغ گوشی‌های اندرویدی، گوشی‌های رده بالای چینی با پیشرفت بسیار چشمگیر خود، چشم‌ها را به خود خیره کرده‌اند و عملاً تعیین یک گوشی برنده در این جمع شلوغ، چندان آسان نیست. بدون شک، گوشی‌های iQOO 12 پرو و شیائومی 14 پرو را می‌توان به عنوان دو بازیگر اصلی این صحنه رقابت دانست. هر دو دستگاه به عنوان گوشی‌های پرچم‌دار برندهای iQOO و شیائومی در نظر گرفته می‌شوند و به واسطه ویژگی‌های خیره‌کننده خود قادرند نیازهای پیچیده طرفداران سرسخت دنیای تکنولوژی را نیز پاسخگو باشند. در این مطلب از اِروتِک قصد داریم هر دو دستگاه را در پارامترهای مختلفی از جمله “طراحی ظاهری، صفحه نمایش، عملکرد کلی، قابلیت‌های دوربین، عمر باتری و ارزش خرید” بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی ظاهری

طراحی ظاهری یک گوشی، تنها به ویژگی‌های زیبایی‌شناسی به کار گرفته شده در آن محدود نمی‌شود و عواملی مانند “وزن سبک، سهولت در استفاده و میزان مقاوم بودن” دستگاه نیز در بررسی مشخصات ظاهری یک گوشی هوشمند، در نظر گرفته می‌شوند. iQOO 12 پرو با ابعاد 164.6 در 75.4 در 8.6 میلی‌متری خود و وزنی 205 گرمی، تعادل مناسبی میان “ابعاد” نه چندان کوچک گوشی و “سهولت در دست گرفتن” آن برقرار می‌کند. طراحی این محصول، شیک و مدرن است و مطابق با استانداردهای ظاهری گوشی‌های ممتاز صورت گرفته و در عین حال از نظر بصری جذاب و برای استفاده روزانه کاربردی است.

گوشی iQOO 12 پرو

شیائومی 14 پرو در ابعادی کوچک‌تر نسبت به iQOO 12 پرو (در ابعاد 161.4 در 75.3 در 8.5 میلی‌متر) اما با وزنی سنگین‌تر (223 گرم)، طراحی منحصر به فرد خود را به نمایش می‌گذارد. در حالیکه وزن سنگین‌تر این گوشی، حس “قوی بودن” را در کاربر بر می‌انگیزد، اما در عین حال ویژگی‌های زیبایی‌شناسی مینیمالیستی آن، توجه طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب می‌کند. در نهایت، از آنجایی که ویژگی‌های ظاهری هر دستگاه به ترجیحات فردی و استایل مورد نظر کاربر وابستگی دارد، در این بخش نمی‌توان یک برنده نهایی را انتخاب کرد!

گوشی شیائومی 14 پرو

مقایسه صفحه نمایش

از آنجایی که صفحه نمایش رابط اصلی انسان‌ها برای تعامل با دنیای دیجیتال است، قطعاً به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء یک گوشی در نظر گرفته می‌شود و بخش عظیمی از تجربه کاربر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. هر دو گوشی به صفحه نمایش‌های آمولد 6.78 اینچی با وضوح +Quad HD مجهز می‌باشند و قادرند تصاویر را با رنگ‌هایی “واضح، زنده و عمیق” برای کاربر به نمایش بگذارند. این میزان از وضوح صفحه نمایش برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها مانند “تماشای فیلم، مرور وب، مطالعه و بازی” ایده‌آل و مناسب است. البته با وجود شباهت بالای نمایشگر این دو گوشی، اما در بخش نرخ نوسازی، iQOO 12 پرو با نرخ نوسازی 144 هرتزی، دست بالاتر را در برابر شیائومی 14 پرو با نرخ نوسازی 120 هرتزی دارد.

صفحه نمایش شیائومی 14 پرو

مقایسه مشخصات سخت‌افزاری

پردازنده، مغز متفکر هر دستگاه الکترونیکی است و به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های هر دستگاهی به شمار می‌آید. هر دو گوشی iQOO 12 پرو و شیائومی 14 پرو به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کمپانی کوالکام مجهز می‌باشند. این تراشه از یک پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس 3.3 گیگاهرتزی تشکیل شده است و در تمامی فعالیت‌ها اعم از “مالتی تسکینگ (فعالیت‌های هم‌زمان/چند وظیفه‌ای)، اجراء بازی‌های گرافیکی سنگین و فشرده و اجراء برنامه‌های سخت و پیچیده” عملکرد روان و کارآمدی را از خود به نمایش می‌گذارد.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام

علاوه بر این، در کنار پردازنده، دو شاخصه کلیدی “رم و فضای ذخیره‌سازی” نیز بر ارائه عملکرد روان یک گوشی تاثیر شگرفی را از خود برجای می‌گذارند. iQOO 12 پرو تنها در 3 پیکربندی دارای “رم 16 گیگابایتی” و گزینه‌های فضای ذخیره‌سازی “256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت” به بازار عرضه می‌شود. هر سه پیکربندی این دستگاه فضای ذخیره‌سازی مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و ارائه عملکرد روانی را برای آن‌ها تضمین می‌کنند.

با این حال، شیائومی 14 پرو با ارائه یک مزیت برنده این بخش است، چرا که این دستگاه علاوه بر ارائه گزینه‌های فضای ذخیره‌سازی مشابه با iQOO 12 پرو، به کاربر امکان انتخاب دو گزینه رم “12 گیگابایتی” و “16 گیگابایتی” را می‌دهد و کاربران قادرند بنا به ترجیحات و نیازهای خود، هر یک از گزینه‌های رم را انتخاب نمایند.

مقایسه مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو

مقایسه مشخصات نرم‌افزاری‌

تجربه نرم‌افزاری نیز به اندازه عملکرد سخت‌افزاری یک دستگاه اهمیت دارد. iQOO 12 پرو بر روی سیستم عامل FuntouchOS (مبتنی بر اندروید 14) عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. این سیستم عامل به واسطه ارائه گزینه‌های سفارشی‌سازی فراوان و رابط کاربری کاربر پسند، طرفداران بسیاری دارد. از سوی دیگر، شیائومی 14 پرو عملکرد خود را روی سیستم عامل HyperOS ارائه می‌دهد و تجربه کاربری شخصی‌سازی شده، قابلیت‌های منحصر به فرد و رابط بصری گیرایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مقایسه گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو
سیستم عامل FuntouchOS

مقایسه گزینه‌های اتصال

در دنیای امروز، گزینه‌های اتصال حرف اول را می‌زنند! هر دو گوشی در این بخش بسیار عالی عمل می‌کنند و از “آخرین استانداردهای وای‌فای، بلوتوث 5.4، اتصال 5G، جی‌پی‌اس (GPS) و قابلیت‌های دو سیم کارته” پشتیبانی می‌کنند. با این حال، به واسطه پشتیبانی شیائومی 14 پرو از فناوری eSIM، به نظر می‌رسد برگ برنده این بخش در دستان شیائومی است. این قابلیت “انعطاف‌پذیری و راحتی” بیشتری را در اختیار کاربرانی که به استفاده از سیم‌کارت‌های دیجیتال تمایل دارند یا دائماً در حال سفر هستند، قرار می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید
بررسی گوشی ردمی نوت 10 پرو؛ میان‌رده یا گیمینگ؟!
پشتیبانی شیائومی 14 پرو از eSIM

مقایسه تنظیمات دوربین

یکی از شاخصه‌های تاثیرگذار در نظر کاربران در هنگام خریداری یک گوشی هوشمند، تنظیمات دوربین آن دستگاه است. iQOO 12 پرو از تنظیمات دوربین سه‌گانه و همه‌کاره با “سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی، سنسور ثانویه 64 مگاپیکسلی و سنسور ثالث 50 مگاپیکسلی” بهره می‌برد. این پیکربندی دوربین، طیف گسترده‌ای از سبک‌های عکاسی مانند “عکاسی پر از جزئیات از مناظر، تصاویر پرتره باکیفیت” را در بر می‌گیرد و ثبت تصاویر واضح و با دقت رنگ بالا را برای کاربر تضمین می‌کند.

جزیره دوربین iQOO 12 پرو

شیائومی 14 پرو، مشابه iQOO 12 پرو به تنظیمات دوربین سه‌گانه مجهز است، با این تفاوت که هر سه سنسور دوربین این گوشی، سنسورهایی 50 مگاپیکسلی هستند و هر یک روی سناریوهای خاص عکاسی تمرکز دارند. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی این دستگاه نیز یک پله بالاتر از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی iQOO 12 پرو قرار می‌گیرد و امکان ثبت تصاویر سلفی و برقرارسازی تماس‌های ویدیویی باکیفیت‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

مقایسه گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو
جزیره دوربین شیائومی 14 پرو

مقایسه باتری

بدون شک، عمر باتری یکی از مهم‌ترین عواملی است که کاربران در هنگام خریداری یک گوشی هوشمند به آن توجه می‌کنند. طبیعتاً هر چه ظرفیت و دوام باتری یک دستگاه بیشتر باشد، کاربر قادر است ساعات بیشتری از روز را، بدون نیاز به شارژ مداوم، از آن دستگاه استفاده کند. iQOO 12 پرو به یک باتری 5100 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است و از شارژ سریع 120 واتی و شارژ سریع بی‌سیم با سرعت 50 وات پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از قابلیت “شارژ سریع” به این معناست که کاربر قادر است در مدت زمان کوتاه و بدون اتلاف وقت، گوشی خود را به درصد شارژ قابل قبولی برساند و از آن استفاده کند. در خصوص iQOO 12 پرو این میزان از عمر باتری و سرعت شارژ سریع دستگاه، استفاده مداوم از آن در یک روز شلوغ را تضمین می‌کند.

مقایسه گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو
باتری iQOO 12 پرو

شیائومی 14 پرو به باتری 4880 میلی‌آمپر ساعتی مجهز می‌باشد. در حالیکه ظرفیت باتری این دستگاه اندکی کمتر و ابعاد آن کمی کوچک‌تر از iQOO 12 پرو است، اما این گوشی از نظر قابلیت شارژ سریع، با iQOO 12 پرو در یک سطح قرار می‌گیرد و همچنان قادر است در یک روز شلوغ پا به پای کاربر خود پیش برود و نیازهای وی را مرتفع سازد.

مقایسه گوشی‌های شیائومی 14 پرو و iQOO 12 پرو
شارژ بی‌سیم شیائومی 14 پرو

مقایسه قیمت و نظر نهایی

پیکربندی پایه گوشی‌های iQOO 12 پرو و شیائومی 14 پرو قیمتی در رنج قیمتی 700 دلاری قرار دارند. هر دو دستگاه، به عنوان برترین گوشی‌های اندرویدی ممتاز بازار فعلی شناخته می‌شوند و نقاط قوت منحصر به فرد خود را دارند. به عنوان مثال iQOO 12 پرو ظرفیت باتری بیشتر و تنظیمات دوربین با وضوح بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و شیائومی 14 پرو تمرکز اصلی خود را بر روی طراحی بهتر و پشتیبانی از eSIM گذاشته است. در نهایت، انتخاب هر یک از این دو گوشی، به “تمایلات زیبایی‌شناسی فردی، قابلیت‌های دوربین و سایر قابلیت‌های جانبی مانند پشتیبانی از eSIM” وابستگی دارد، هرچند با توجه به توضیحات ذکرشده، iQOO 12 پرو خود را کمی بالاتر از شیائومی 14 پرو قرار داده است.

مشخصات iQOO 12 پرو شیائومی 14 پرو
ابعاد 8.6 × 75.4 × 164.6 میلی‌متر 8.5 × 75.3 × 161.4 میلی‌متر
وزن 205 گرم 223 گرم
صفحه‌نمایش
  • فناوری: آمولد
  • ابعاد: 6.78 اینچ
  • رزولوشن: 3200 × 1440 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 144 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 518
  • حداکثر روشنایی: 3000 نیت
  • فناوری: LTPO آمولد (LTPO AMOLED)
  • ابعاد: 6.73 اینچ
  • رزولوشن: 3200 × 1440 پیکسل
  • نرخ به‌روز‌رسانی: 120 هرتز
  • تراکم پیکسلی(ppi) : 522
  • حداکثر روشنایی: 3000 نیت
پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام (4 نانومتری) اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام (4 نانومتری)
رم 16 گیگا‌بایت 12 یا 16 گیگا‌بایت
حافظه 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت 256 | 512 گیگا‌بایت – 1 ترابایت
تعداد پیکر‌بندی موجود 3 3
باتری
  • ظرفیت: 5100 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ: 120 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم: 50 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 19 دقیقه
  • ظرفیت: 4880 میلی‌آمپر ساعتی
  • قدرت شارژ سیمی: 120 وات
  • قدرت شارژ بی‌سیم: 50 وات
  • زمان دست‌یابی به شارژ 100%: 18 دقیقه
بلند‌گو
  • 2 اسپیکر استریو
  • 2 اسپیکر استریو
دوربین
  • اصلی: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • تله‌فوتو پریسکوپ: 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.6
  • فوق‌عریض: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • سلفی: 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5
  • دارای OIS و PDAF در دوربین اصلی
  • اصلی: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.42 – f/4.0
  • تله‌فوتو: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.0
  • فوق‌عریض: 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • سلفی: 32 مگاپیکسلی
  • دارای OIS و Dual Pixel PDAF در دوربین اصلی
رنگ‌بندی مشکی، قرمز، سفید (نسخه BMW) مشکی، سفید، سبز یشمی، نسخه تیتانیومی
جک هدفون ندارد ندارد
استاندارد IP IP68 (عمق 1.5 آب تا 30 دقیقه) IP68 (عمق 1.5 آب تا 30 دقیقه)
نتایج بنچ‌مارک
  • آنتوتو (V10): 2020000
  • آنتوتو (V10): 1997424
عملکرد کلی روان/بسیار خوب روان/بسیار خوب
نسخه اندروید اندروید 14 اندروید 14
رابط کاربری Funtouch 14 HyperOS
قیمت پیکر‌بندی پایه 650 یورو 650 یورو

معایب و مزایا

مزایا شیائومی 14 پرو معایب شیائومی 14 پرو
تنظیمات دوربین برتر باتری کوچک‌تر
طراحی ظاهری مقاوم‌تر
پشتیبانی از eSIM (سیم‌کارت مجازی)
عرضه بین‌المللی وسیع‌تر در تمامی بازارها (در سراسر جهان)

 

مزایا iQOO 12 پرو معایب iQOO 12 پرو
قیمت ارزان‌تر دوربین‌های ضعیف‌تر
باتری بزرگ‌تر
نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش بالاتر
صفحه نمایش بزرگ‌تر

منبع: Gizmochina | Bludiode | Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>