جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
هواپیمای الکتریکی eVTOL شرکت CycloTech قرار است در سال ۲۰۲۵ پرواز کند!

هواپیمای الکتریکی عمودپرواز CycloTech سال ۲۰۲۵ پرواز می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

شرکت اتریشی CycloTech اعلام کرده که در حال ساخت نسخه‌ی نمایشی از یک وسیله‌ی eVTOL (عمودپرواز) است تا سیستم پیشرانش خود را برای پرواز الکتریکی به نمایش بگذارد. این شرکت امیدوار است که تا پایان امسال از خودروی پرنده “پرنده سیاه (BlackBird)” رونمایی کرده و آزمایشات پروازی آن را اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

CycloTech طی چند سال گذشته مشغول بهینه‌سازی واحدهای پیشرانش ۳۶۰ درجه‌ای خود که به آن‌ها “سایکلوروتور” (CycloRotors) می‌گوید، بوده است. این شرکت تمایل دارد نسل هفتم این سیستم پیشرانش را در این نمونه‌ی نمایشی آزمایش کند. به گفته این شرکت، این سیستم برای خودروهای پرنده ایده‌آل است زیرا تنها سیستمی است که می‌تواند نیروی پیشران را در مسیر ۳۶۰ درجه از نظر قدرت و جهت کنترل کند.

“پرنده سیاه” با شش سایکلوروتور به منظور امکان پرواز و فرود عمودی، پارک موازی و کاهش سرعت و توقف در میانه‌ی هوا طراحی شده است. نمودار شماتیکی که از این وسیله در زیر نمایش داده شده، طراحی‌ای مشابه با مدل مفهومی CruiseUp سال ۲۰۲۳ شرکت دارد، اما در ابعادی تقریباً سه‌چهارم اندازه‌ی آن ساخته خواهد شد با طول ۴.۹ متر، عرض ۲.۳ متر، و ارتفاع ۲ متر. این وسیله حداکثر وزن پرواز ۳۴۰ کیلوگرم و سرعت نهایی ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را خواهد داشت.

هواپیمای الکتریکی eVTOL شرکت CycloTech قرار است در سال ۲۰۲۵ پرواز کند!
نسخه‌ی نمایشی پرنده سیاه که در این شماتیک توصیف شده است، دارای شش سایکلوروتور است.

این پیکربندی از شش سایکلوروتور شامل دو روتور در امتداد طول وسیله است؛ این امر امکان پرواز دقیق به طرفین و عقب، همچنین توقف در میانه‌ی هوا را بدون نیاز به خم شدن یا کج شدن فراهم می‌کند. این ویژگی بدون توجه به شرایط جوی، تجربه‌ای روان برای مسافران به همراه دارد. به علاوه، شش روتور به معنای داشتن پشتیبان در صورت خرابی هر کدام از آن‌ها است.

هواپیمای الکتریکی eVTOL شرکت CycloTech قرار است در سال ۲۰۲۵ پرواز کند!
این سایکلوروتورها دارای تیغه‌های قابل‌کنترل از نظر زاویه هستند که امکان تغییرات سریع در شدت و جهت نیروی پیشرانش در مسیر ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کنند.

اگرچه پرنده سیاه هنوز برای نمایش آماده نیست، اما CycloTech برای معرفی نمونه‌ی نمایشی بعدی خود سر از پا نمی‌شناسد! این شرکت از سال ۲۰۲۱ تاکنون با اولین نمونه‌ی نمایشی پرواز خود که دارای چهار سایکلوروتور و وزنی معادل ۸۳ کیلوگرم است، حدود ۸۰۰ پرواز آزمایشی انجام داده است. CycloTech در ماه فوریه موفق به جذب ۲۱.۸ میلیون دلار (۲۰ میلیون یورو) سرمایه شد و امیدوار است که اوایل سال آینده با بلک‌برد به آسمان برود.

هواپیمای الکتریکی eVTOL شرکت CycloTech قرار است در سال ۲۰۲۵ پرواز کند!
استوانه‌های پیشرانش سایکلوروتور باید امکان مانور دقیق و پرواز راحت حتی در شرایط چالش‌برانگیز را فراهم کنند.

CycloTech هنوز جزئیاتی درباره میزان فضای داخلی بلک‌برد یا برد باتری آن اعلام نکرده است. اگر از معیارهای مدل مفهومی CruiseUp پیروی کند، به احتمال زیاد ظرفیت آن دو نفر و برد آن نسبتاً کوتاه، یعنی حدود ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. در این صورت، بیشتر به عنوان یک وسیله‌ی شخصی عمل خواهد کرد تا یک تاکسی هوایی.

با این حال، CycloTech با شرکت‌های دیگری که هدفشان عملی ساخت خودروهای پرنده است، در رقابت خواهد بود. در دنیای توسعه تاکسی‌های هوایی، شرکت Joby Aviation ماه گذشته توانست ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از تویوتا جذب کند و این هفته یک پرواز نمایشی در ژاپن انجام داد. اگر این پروژه‌ها به ثمر برسند، آینده‌ی هوانوردی می‌تواند شبیه به چیزی باشد که سال‌ها پیش در کارتون‌های خانواده جتسون وعده داده شده بود.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *