Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

۴ روش برای شناسایی و مسدود کردن ردیابی برنامه در اندروید

آموزش شناسایی و مسدود کردن ردیابی برنامه ها در اندروید

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

برنامه‌های مختلف اندرویدی در طول روز مشغول نظارت بر کارهای کاربران هستند و اطلاعات دریافتی را به سرورهای مختلف ارسال می‌کنند. با وجود اینکه می‌دانیم روزانه چنین اتفاقی می‌افتد، راه سرراست و مستقیمی برای جلوگیری از آن در اختیار نداریم. خوشبختانه، با کمک برخی از برنامه‌ها و روش‌ها می‌توانید تا حد زیادی به شناسایی و مسدود کردن ردیابی برنامه در اندروید بپردازید و از فاش شدن اطلاعات خود جلوگیری کنید. در ادامه با اِروتِک همراه باشید تا این روش‌ها را بررسی کنیم.

۱. به توضیحات برنامه در پلی استور توجه داشته باشید

کمپانی گوگل طی سال‌های اخیر سعی کرده است تا بهتر از گذشته به شما بگوید آیا برنامه‌ای داده‌ها و اطلاعات شما را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارد یا خیر. گوگل همچنین نوع اطلاعاتی که توسط برنامه جمع‌آوری می‌شود را هم به اطلاع کاربران می‌رساند. به کمک توضیحات برنامه در پلی استور می‌توانید ببینید که آیا توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها اقدامات لازم جهت محافظت از اطلاعات شما، مانند رمزگذاری اطلاعات در حین انتقال یا فراهم کردن امکان پاک کردن حساب کاربری، را انجام می‌دهند یا به این مسائل توجه‌ی خاصی ندارند.

این نوع اطلاعات را می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی برنامه‌ی موردنظر در پلی استور و پیدا کردن بخش «Data safety»، به‌دست آورید. شایان ذکر است که اطلاعات گوگل تنها جهت شناسایی ردیابی برنامه‌ی اندرویدی کاربرد دارد و ابزاری جهت مسدود کردن آن را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. در صورتی که قصد دارید جلوی ردیابی برنامه را به‌صورت کامل بگیرید، نیازمند استفاده از برنامه‌های جانبی دیگری هستید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

۲. برنامه‌ی Aurora Store

برنامه‌ی Aurora Store راه جایگزینی برای دسترسی پیدا کردن و دانلود برنامه‌های موجود در پلی استور است. با کمک این برنامه می‌توانید به‌صورت کاملاً ناشناس و بدون ساخت اکانت گوگل، به دانلود برنامه‌های مدنظر خود بپردازید. این قابلیت به‌تنهایی مزیت قابل توجهی به حساب می‌آید، چرا که هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند به لیست برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید دسترسی داشته باشد. با این حال، حتی این امکان فراهم شده تا با استفاده از اطلاعات اضافه‌ی دیگر Aurora Store، ردیابی برنامه را بیش از قبل محدود کنید.

وقتی که به صفحه‌ی برنامه‌ی موردنظر خود در فروشگاه Aurora سر می‌زنید، بخشی تحت عنوان «Privacy» را پیدا خواهید کرد که ردیاب‌های شناخته‌شده‌ی موجود در آن برنامه را برای شما فهرست می‌کند.

گفتنی است که با کمک برنامه‌ی Aurora Store قادر به مسدود کردن ردیابی برنامه در اندروید نخواهید بود اما این روش برای شناخت برنامه‌هایی که اطلاعات شما را ردیابی می‌کنند و جلوگیری از نصب آن‌ها، کاربردی محسوب می‌شود. از طریق برنامه‌ی Aurora Store همچنین می‌توانید باخبر شوید که دقیقاً کدام ردیاب‌ها نیاز به مسدود شدن دارند و چه مجوزهایی را باید از برنامه‌ها پس بگیرید.

دنلود برنامه Aurora Store (رایگان)

۳. برنامه‌ی NetGuard

حالا که با برنامه‌ی Aurora Store موفق به شناسایی برنامه‌هایی شدید که مشغول ردیابی کردن اطلاعات شما هستند، وقت این رسیده که برای اقدامات مؤثرتر به سراغ برنامه‌ی NetGuard بروید. نت‌گارد در واقع یک برنامه‌ی فایروال است که برای استفاده از آن نیازی به روت کردن دستگاه اندرویدی خود ندارید. با برنامه‌ی NetGuard می‌توانید بر روی تمامی ترافیک دریافتی و ارسالی دستگاه خود نظارت داشته باشید.

همچنین مطالعه کنید
با این ترفند مخفی آیفون، اپلیکیشن‌های آیفون خود را در چند ثانیه مرتب کنید

برنامه‌ی NetGuard به طور پیش‌فرض به شما اجازه می‎دهد که ترافیک برنامه‌ی موردنظر خود را مسدود کنید. این قابلیت برای برنامه‌های مشکوکی که به‌صورت آفلاین و بدون دسترسی به اینترنت قابل استفاده هستند، بسیار کاربردی‌ست. به عبارت دیگر، به کمک این قابلیت می‌توانید دسترسی برنامه‌هایی مانند ویرایشگرهای تصویر که در ظاهر به شما قابلیت‌های مفید پرشماری را ارائه می‌کنند اما مخفیانه مشغول ردیابی اطلاعات شما هستند را مسدود کنید. با این حال، برنامه‌ی NetGuard امکان مسدود کردن دسترسی برنامه‌ها در سطح سیستم را نیز برای کاربران فراهم کرده و به لطف این برنامه قادر خواهید بود تا حتی برنامه‌ی Google Play Services را نیز مسدود نمایید.

با مسدود کردن این برنامه، بدون نیاز به دست‌وپنجه نرم کردن با تمامی دردسرهای نصب کاستوم رام، می‌توانید دستگاه خود را از گوگل مبرا کنید. تنها باید به این نکته توجه داشته باشید که مسدود کردن سرویس گوگل پلی، ممکن است باعث بروز مشکلات فنی غیرمنتظره‌ای مانند از دست دادن قابلیت دریافت اعلان از برخی برنامه‌ها شود.

قابلیت‌های برنامه‌ی NetGuard حتی جزئی‌تر از این هم می‌شوند و می‌توانید اتصال برنامه‌ها را به‌صورت جداگانه مسدود کنید. این قابلیت نت‌گارد برای مواقعی کاربردی خواهد بود که بخواهید از برنامه‌ی مدنظر خود بدون ردیابی‌هایی که در پس‌زمینه انجام می‌دهد، استفاده کنید.

دانلود برنامه‌ی NetGuard (رایگان با خرید درون‌برنامه‌ای)

۴. مرورگر DuckDuckGo

برنامه‌ی NetGuard می‌تواند کمی پیچیده‌تر از معمول باشد و کاربران عادی را با امکانات و قابلیت‌های جزئی‌ترش سردرگم کند. در صورتی که قصد مسدود کردن ردیابی برنامه در اندروید را دارید اما نمی‌خواهید درگیر جزئیات شوید و به‌صورت دستی این کار را انجام دهید، مرورگر DuckDuckGo در این زمینه به کمک شما خواهد آمد. این برنامه دارای قابلیتی به نام «App Tracking Protection» است که با فعال کردن آن، در برابر تعداد زیادی از ردیابی‌های شخص ثالث محافظت خواهید شد.

استفاده از برنامه‌ی DuckDuckGo به عنوان مرورگر، همزمان برخی از ردیابی‌هایی که هنگام وب‌گردی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید را نیز مسدود می‌کند. نمی‌توان با خیال راحت گفت که با نصب این برنامه برای همیشه با ردیابی شدن اطلاعات و داده‌هایتان خداحافظی خواهید کرد اما نصب این برنامه، آسان‌ترین قدمی است که می‌توانید برای جلوگیری از ردیابی شدن خود بردارید.

دانلود مرورگر DuckDuckGo (رایگان)

جلوی ردیابی شدن اطلاعات خود را بگیرید!

وقتی که از حجم عظیم ردیابی‌های آنلاین باخبر می‎شویم، سخت است که تحت تأثیر قرار نگرفت و نگران کمبود امنیت برنامه‌های خود نشد. اما این موضوع لزوماً به این معنا نیست که نمی‌توانیم هیچ‌کاری بابت آن انجام دهیم و در برابر این تهدیدات کاملاً دست‌خالی هستیم.

روش‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره شد را دنبال کنید و تا جای ممکن از ردیابی شدن اطلاعات و داده‌های شخصی خود جلوگیری نمایید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>