Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری، گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری، گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوگل فوتوز (Google Photos) و اپل آیکلود فوتوز (Apple iCloud Photos) دو مورد از بهترین اپلیکیشن‌ها برای پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی تصاویر گوشی در فضای ابری هستند. هر دو اپلیکیشن در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس هستند. اما سوال اصلی اینجاست که برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری، گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟ برای پاسخ به این سوال با اِروتِک همراه باشید.

در دسترس بودن

مهمترین فاکتوری که در هنگام انتخاب یک سرویس فضای ابری باید در نظر گرفت، استفاده از این سرویس در هر موقعیت و دستگاهی است. اگر صادقانه به این موضوع توجه کنیم سرویس گوگل فوتوز در  اکثر دستگاه‌ها و موقعیت‌ها در دسترس کاربران است اما سرویس اپل آیکلود فوتوز برعکس این ماجرا بوده و فقط به دستگاه‌های تولیدی شرکت اپل محدود می‌شود. البته برای اپل آیکلود فوتوز نیز می‌توان در اين بين استثنائی قائل شد.

رابط وب آیکلود به کاربران این امکان را می‌دهد تا تصاویر و ویدیوهای خود را از یک مرورگر وب آپلود کرده و تا حدودی نیز این فضای خود را مدیریت کنند. پس بدین صورت می‌توان گفت از نظر فنی این سرویس را می‌توان در دستگاه‌های اندرویدی استفاده کرد. در هر صورت استفاده از سرویس آیکلود اپل یک تجربه بی‌نظیر برای هر کاربری است. از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به همگام‌سازی خودکار، ابزارهای ویرایش و آلبوم‌های مشترک اشاره کرد. ناگفته نماند که در آیفون و آیپد و مک، قابلیت جستجو نیز فعال است.

در آن طرف، گوگل فوتوز همانند بسیاری از سرویس‌های گوگل، در اکثر دستگاه‌های موجود در دسترس است. نکته جالب اینجاست که این سرویس در هر دستگاه اندرویدی، آیفون، آیپد و حتی اپلیکیشن iMessage اپل نیز برای کاربران عرضه می‌شود. از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به ویژگی پشتیبان گیری خودکار در همه دستگاه‌های عنوان‌شده اشاره کرد. علاوه بر این، با استفاده از این سرویس می‌توان به اکثر ویژگی‌های آن از طریق یک مرورگر وب دسترسی داشت.

توجه: در ادامه این مقایسه، در مورد ویژگی‌های اپل فوتوز که در دستگاه‌های اپل پشتیبانی می‌شود نیز بصورت کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

  • برنده این قسمت: گوگل فوتوز (Google Photos)

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

ویژگی اشتراک گذاری

یکی از بهترین دلایل برای استفاده از سرویس ذخیره سازی تصاویر ابری، اشتراک گذاری و همکاری با اپلیکیشن‌های دیگر می‌باشد. هر دو سرویس گوگل فوتوز و اپل فوتوز ویژگی‌های اشتراک گذاری متنوعی را برای کاربران ارائه می‌کنند.

هر دو سرویس گوگل و اپل از ویژگی آلبوم‌های مشترک برای مشارکت افراد متعددی در آن پشتیبانی می‌کنند. اما در این بین گوگل با مجموعه ویژگی‌های خودکار از اپل جلوتر است. به عنوان مثال این ویژگی گوگل، می‌تواند افراد یا حتی حیوانات خانگی را در عکس‌ها شناسایی کرده و به طور خودکار آنها را در آلبوم‌ها یا برای دیگر کاربران، به اشتراک بگذارد. اما در آلبوم‌های اشتراک‌گذاری اپل این قابلیت به‌صورت خودکار نبوده و باید به صورت دستی تنظیم شود.

همچنین هر دو سرویس به کابران این امکان را می‌دهند که مستقیماً تصاویر خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. حتی می‌توان پیوندهایی برای افرادی که حساب گوگل یا اپل ندارند ایجاد کرد تا تصاویر برایشان ارسال شود. البته تصاویر از طریق برنامه‌های دیگر نیز می‌توانند در هر دو سرویس اشتراک گذاری شوند.

ناگفته نماند که ویژگی اشتراک گذاری پیشرفته گوگل اساسا در نوع خود بی‌رقیب است. اگر با اسکن گوگل عکس‌هایتان برای شناسایی افراد و حیوانات خانگی راحت هستید، قبول نکردن این ویژگی‌ اشتراک‌گذاری خودکار واقعا سخت است.

  • برنده این قسمت: گوگل فوتوز (Google Photos)

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

ابزارهای ویرایش تصاویر:

با هر دو سرویس گوگل و اپل بدون نیاز به برنامه‌ای که به صورت تخصصی تصاویر را ویرایش کند، می‌توانید تغییرات و ویرایش‌های بسیاری را انجام دهید. در گوگل فوتوز این ویژگی نیز همانند اشتراک گذاری خودکار، ویرایش‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود و باز هم در این زمینه اپل برای انجام نیاز به تنظیمات دستی دارد.

عملکرد این ویژگی بدین صورت است که وقتی بر روی دکمه ویرایش در گوگل فوتوز کلیک می‌کنید، بلافاصله چندین ویرایش بر روی تصویر برای شما نمایش داده می‌شود که تنها با یک کلیک می‌توانید برای تنظیم سریع ظاهر تصاویر خود استفاده کنید. همچنین در این سرویس گوگل می‌توانید ویرایش‌های خود را به صورت دستی نیز انجام دهید. علاوه بر این، گوگل فوتوز مجهز به ابزارهای منحصر به فردی همانند پاک کن جادویی و حذف قسمت محو شده می‌باشد. اما باید توجه داشت برخی از این ابزارها در دستگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و در قسمت گوگل وان (Google One) قرار دارند.

همچنین مطالعه کنید
گوگل از دومین گوشی تاشو خود منصرف شد و فقط به تولید پیکسل فولد اکتفا کرد

از طرف دیگر ویژگی‌های ویرایش تصاویر اپل فوتوز نسبت به رقیب خود، معمولی‌تر است. در این سرویس اپل فیلترهای همانند اینستاگرام موجود است، البته این مورد نیز در گوگل فوتوز مشاهده می‌شود. همچنین با استفاده از تنظیمات دستی، می‌توانید اسلایدرهای متنوعی تولید کنید. با این حال، اپل فوتوز عملکرد جالبی دارد که سوژه‌ها را از پس زمینه تصویر جدا می‌کند. ناگفته نماند این قابلیت برای جلوه‌های نوری نیز استفاده می‌شود.

با این وجود اما ابزارهای ویرایش خودکار گوگل و ویژگی پاک کن جادویی بسیار جذاب و مخاطب پسند است. البته اپل فوتوز نیز توانایی انجام عملکرد‌های چشمگیری را دارد. اما متاسفانه این سرویس اپل، تجربه خارق‌العاده‌ای را که برخی از ابزارهای گوگل ارائه می‌دهند را ایجاد نمی‌کند.

  • برنده این قسمت: گوگل فوتوز (Google Photos)

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

جست‌وجو و دسته بندی

هنگامیکه هزاران تصاویر و ویدیو در سرویس فضای ابری خود ذخیره کرده‌اید، پیدا کردن یک عکس خاص بسیار دشوار است. با استفاده از سرویس گوگل فوتوز و اپل فوتوز این کار برای شما آسان‌تر می‌شود، زیرا این هر دو سرویس از ویژگی ویژگی‌های جست‌وجوی هوشمند و دسته بندی پشتیبانی می‌کنند.

با این ویژگی هر چیزی را می‌توانید پیدا کنید برای مثال کلمه “گل” را جست‌وجو کرده و پس از آن همه تصاویر و ویدیوهای حاوی گل را مشاهده کنید. همچنین این ویژگی جذاب برای افراد، حیوانات خانگی و یا حتی مکان‌ها نیز عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهد. باز هم گوگل در این زمینه کمی بهتر نسب به رقیب خود عمل می‌کند. بالاخره هر چه که باشد غول بزرگ گوگل است، اما اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم هر دو سرویس بسیار در عملکرد به یکدیگر نزدیک هستند.

از نظر دسته‌بندی نیز این رقابت بین این دو سرویس تنگاتنگ است. در این ویژگی می‌توانید آلبوم‌هایی را ایجاد کرده، بر اساس تاریخ فیلتر کنید، عکس‌های صفحه‌نمایش، ویدیوها و دیگر انواع رسانه‌ها را به‌طور خودکار مرتب کنید و تصاویر و ویدویوهای دلخواه را به‌راحتی پیدا کنید. هر دو سرویس اپل و گوگل تصاویر قدیمی و مشابه را پیدا کرده و به عنوان اسلاید خاطرات برای کاربران ارائه می‌دهند.

  • برنده این قسمت: هر دو سرویس گوگل فوتوز و اپل فوتوز

برای ذخیره‌سازی تصاویر در فضای ابری گوگل فوتوز بهتر است یا اپل فوتوز؟

کیفیت آپلود، فضای ذخیره‌سازی و هزینه استفاده از سرویس

از آنجایی که هر دو سرویس گوگل فوتوز و اپل فوتوز در هسته اصلی خود به عنوان یک سرویس‌ ذخیره‌سازی ابری هستند، باید توجه داشت که کیفیت آپلود یک نکته بسیار مهم است. در آیکلود تصاویر به‌صورت خودکار با قالب‌های اصلی و وضوح کامل ذخیره می‌شوند. اما گوگل به شما امکان می‌دهد تا برای انتخاب وضوح تصویر خود تصمیم بگیرید که از چه کیفیتی برای ذخیره سازی استفاده کند. البته باید توجه داشت که روزهای ذخیره‌سازی رایگان تصاویر با کیفیت بالا  به پایان رسیده و برای انجام اینکار باید مبلغی پرداخت شود.

تصاویر و ویدیوها فضای ذخیره‌سازی ابری را اشغال می‌کنند، بنابراین بهتر است درباره حجم مورد نیاز برای سرویس خود صحبت کنیم. تمامی افرادی که حساب آیکلود دارند از 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان بهره می‌برند. در این بین گوگل نیز به کابران خود 15 گیگابایت فضای اختصاصی رایگان هدیه می‌دهد، اما این فضا فقط اختصاص به گوگل فوتوز نداشته و تمامی سرویس‌های گوگل از جمله جمیل را شامل می‌شود.

هزینه فضای ذخیره سازی گوگل وان درایو به‌صورت سالیانه از 100 گیگابایت 19.99 دلار، 29 دلار برای 200 گیگابایت، 99 دلار برای 2 ترابایت، 249 دلار برای 5 ترابایت شروع می شود، و سپس در چند طرح پرمیموم به اندازه حجم 30 ترابایت با هزینه‌های ماهانه اضافی قابل پرداخت است. از سوی دیگر آیکلود پلاس ماهانه با قیمت 0.99 دلار برای 50 گیگابایت، 2.99 دلار برای 200 گیگابایت و 9.99 دلار برای 2 ترابایت قیمت گذاری می‌شود.

با احتساب میزان قیمت و حجم دریافت شده، می‌توان نتیجه گرفت که تصاویر بیشتری را در آیکلود پلاس با همان مقدار فضای ذخیره‌سازی در گوگل وان درایو می‌توان ذخیره کرد. زیرا فضای ذخیره سازی اپل، سرویس‌های دیگر را حساب نمی‌کند. البته باید توجه داشت که گوگل هزین ارزان‌تری دریافت می‌کند. با این وجود هر دو سرویس در این مورد نیز با یکدیگر از هر لحاظ مشابه هستند و تقاوت چندانی ندارند.

  • برنده این قسمت: هر دو سرویس گوگل فوتوز و اپل فوتوز

در آخر نیز باید توجه داشت که گوگل فوتوز بهترین و فوق العاده ترین محصول این شرکت است. از سوی دیگر اپل فوتوز نیز یک سرویس کارآمد با ویژگی‌های مشابه با رقیب خود است. در نهایت باید گفت سرویس گوگل با توجه به در دسترس بودن، اشتراک گذاری و ویرایش، برتری بیشتری نسبت به سرویس اپل دارد.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>