Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

4 نکته مهم قبل خرید گوشی اندرویدی

4 نکته مهم قبل از خرید گوشی اندرویدی

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

خرید یک گوشی آیفون در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی (بجز از نظر قیمت!) کاری بسیار ساده و آسان است چراکه تنها با یک برند تولیدکننده و تعداد محدودی گوشی مواجه هستیم. اما در بازار گوشی‌های اندرویدی، برندهای مختلفی به تولید گوشی می‌پردازند و هرکدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

سامسونگ، گوگل، شیائومی، موتورولا، وان پلاس، ایسوس، ناتینگ و بسیاری از برندهای دیگر، همه گوشی‌های هوشمند اندرویدی تولید می‌کنند. هر یک از این شرکت‌ها طیف وسیعی از مدل‌ها را ارائه می‌دهند و اکثر آنها مجموعه‌ای از گوشی‌های مقرون به صرفه، میان‌رده و پرچمدار را شامل می‌شوند.

با این حال، انتخاب یک گوشی اندرویدی به چیزی بیش از نام برند مربوط می‌شود. چندین فاکتور وجود دارد که باید پیش از خرید در نظر داشت، مانند قدرت چیپست، مقدار رم آن برای اجرا چندن برنامه همزمان، سرعت شارژ سریع، وضوح نمایشگر و برخی مشخصات دیگر. همچنین ممکن است بخواهید نوع رابط کاربری اندرویدی گوشی را نیز در نظر بگیرید، به عنوان مثال، دستگاه‌های گوگل پیکسل و موتورولا از اندروید خالص استفاده می‌کنند، در حالی که سامسونگ و وان پلاس به ترتیب دارای رابط کاربری One UI و OxygenOS هستند. به هر حال حتی اگر یک مدل خاص در ذهن شما وجود دارد، باید درباره آن تحقیق کنید.

اگر قصد خرید یک گوشی اندرویدی را دارید، با اِروتِک همراه باشید تا 4 مورد از مهمترین نکات پیش از خرید یک گوشی اندرویدی مناسب را برای شما شرح دهیم.

نمایشگر

4 نکته مهم قبل خرید گوشی اندرویدی

این روزها اکثر گوشی‌های هوشمند نمایشگرهای قابل قبولی دارند، حتی دستگاه‌های اندرویدی ارزان نیز این روزها به صفحه‌نمایش HD مجهز شده‌اند. اما اگر وضوح صفحه نمایش برای شما مهم است، باید به دنبال چیزی با وضوح حداقل 1080p (فول اچ دی) باشید. یک صفحه نمایش با وضوح بالاتر برابر با PPI بیشتر (پیکسل در هر اینچ) خواهد بود و با توجه به اینکه اکثر گوشی‌های اندرویدی نمایشگرهای بزرگی دارند، وضوح 1080p تجربه بهتری را برای کار با آن رقم می‌زند.

اگر می‌خواهید محتوای 4K HDR را در گوشی خود پخش کنید، باید به خاطر داشته باشید که نمایشگرهای 4K بسیار کمیاب هستند. زیرا کمتر گوشی با این ویژگی داریم به استثنا گوشی‌های اکسپریا سونی! با این حال، برخی از گوشی‌ها، مانند گلکسی اس 23 اولترا، وضوح QHD را ارائه می‌دهند که بالاتر از 1080p اما کمتر از 4K است. برخلاف 4K، قابلیت HDR در گوشی‌های هوشمند بسیار رایج‌تر است و بسیاری از دستگاه‌های پرچم‌دار، از جمله سری گلکسی S23 و پیکسل 8، دارای نمایشگر HDR هستند.

یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی که باید در نظر بگیرید، نرخ نوسازی پنل نمایشگر است. اکثر پرچمداران اندرویدی، بسیاری از دستگاه‌های میان رده و حتی مقرون به صرفه، دارای صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا هستند. نرخ نوسازی بالاتر موجب می‌شود که پیمایش و کشیدن انگشت روی صفحه بسیار سریع‌تر باشد و رابط کاربری نمایشگر بسیار نرم‌تر به نظر برسد. نرخ نوسازی 120 هرتزی این روزها بیشتر در گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار مشاهده می‌شود و مدل‌های اقتصادی هم عمدتاً با نرخ نوسازی 90 هرتزی عرضه می‌شوند.

پردازنده و رم

پردازنده گوشی هوشمند شما عملکرد آن را تعیین می‌کند، بنابراین باید به دنبال یک چیپست باشید که نیازهای شما را برآورده سازد. اگر استفاده شما محدود به تماس، پیامک، مرور، استریم محتوا و برنامه‌های شبکه اجتماعی است، احتمالاً به یک پردازنده پرچمدار نیاز ندارید. گوشی‌های میان رده محبوبی مانند گلکسی A54 5G (با تراسه اگزینوس 1380)، پیکسل 7a (با تراشه Tensorتنسور) و وان پلاس نورد N30 5G (با تراشه اسنپدراگون 695)، احتمالاً قادر به انجام بیشتر کارهای اساسی شما هستند.

با این حال، اگر نیاز اصلی شما بازی است، به چیپست قدرتمندتری نیاز دارید که بتواند بار اضافی را بدون تاخیر و لگ تحمل کند. اسنپدراگون 8 نسل 2 که سری گلکسی اس 23 را قدرت می‌بخشد، یک تراشه پرتوان محسوب شده، اما کوالکام هر سال این مجموعه را بروز می‌کند. چیپست تنسور G3 گوگل که در سری پیکسل 8 دیده می‌شود، یکی دیگر از پردازنده‌های توانمند است.

هرچند یک پردازنده به تنهایی نمی‌تواند عملکرد گوشی را تعیین کند، بنابراین رم هم نکته مهمی در هر گوشی هوشمند اندرویدی است که باید به آن توجه ویژه داشت. از رم برای ذخیره برنامه‌هایی که باز کرده‌اید استفاده می‌شود و رمِ بیشتر به این معنی است که می‌توانید برنامه‌های بیشتری را همزمان باز کنید و این باعث می‌شود بارگیری برنامه سریع‌تر و مالتی تسکینگ کارآمدتر شود.

همچنین مطالعه کنید
چگونه ویژگی "Shared With You" را در آیفون و آیپد خود غیرفعال کنیم؟

اگرچه می‌توانید گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت با رم 4 گیگابایتی تهیه کنید، اما ممکن است تجربه کاربری لذت بخشی نداشته باشید. در حالی که راه‌هایی برای بهینه‌سازی استفاده از رم گوشی اندرویدی وجود دارد، اگر بودجه بالایی ندارید، به دنبال یک گوشی باشید که حداقل 6 گیگابایت رم را ارائه می‌کند. رم 8 گیگابایتی برای اکثر کاربران جذاب است، اما اگر یک کاربر قدرتمند یا گیمر هستید، باید یک گوشی با رم 12 گیگابایتی را در نظر بگیرید.

سرعت شارژ

4 نکته مهم قبل خرید گوشی اندرویدی

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی شارژ سریع را تبلیغ می‌کنند، اما همه شارژها برابر نیستند! شارژ سریع کوالکام و USB Power Delivery (PD) استانداردهای اصلی شارژ سریع هستند. برخی از برندها فناوری، شارژ سریع مخصوص به خود را دارند، مانند SuperVOOC اوپو و HyperCharge شیائومی. برخی از گوشی‌ها سرعت 15 وات را به عنوان شارژ سریع تبلیغ می‌کنند، اما این سرعت‌ها دیگر قدیمی هستند، به ویژه از آنجایی که ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

شارژ سریع باید گوشی شما را در حدود یک ساعت به طور کامل شارژ کند، در حالی که برخی از مدل‌ها در کمتر از 30 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شوند. وان پلاس از نظر پشتیبانی شارژ سریع یکی از بهترین‎‌ها بوده، به طور مثال وان پلاس نورد N30 5G سرعت شارژ 50 واتی و وان پلاس 11 تا 80 وات سرعت را پشتیبانی می‌کنند.

در مقایسه، گلکسی اس 23 اولترا و گلکسی اس 23 پلاس سامسونگ شارژ سریع تا 45 وات را ارائه می‌دهند، در حالیکه گلکسی اس 23 استاندارد تنها از سرعت 25 وات پشتیبانی می‌کند. اگر گوشی هوشمند شما عمر باتری خوبی دارد و تمایل دارید آن را شب‌ها شارژ کنید، احتمالاً نیازی به شارژ فوق سریع ندارید. با این حال، اگر در طول روز نیاز به شارژ مجدد گوشی خود دارید، شارژ سریع می‌تواند تفاوت زیادی برای شما ایجاد کند. همچنین شایان ذکر است که شارژ سریع معمولاً به شارژ سیمی محدود می‌شود. همه گوشی‌های هوشمند از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند، اما برای آن‌هایی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، بسته به برند و مدل، سرعت آن اغلب بین 15 و 25 وات محدود می‌شود.

پشتیبانی شبکه

4 نکته مهم قبل خرید گوشی اندرویدی

هنگام انتخاب گوشی هوشمند، پشتیبانی شبکه عاملی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. شرکت مخابراتی و نوع گوشی شما همچنین تعیین می‌کند که به کدام شبکه‌ها می‌توانید متصل شوید. در حالی که اتصال 4G هنوز وجود دارد، اما در برخی نقاط با 5G جایگزین شده است. رایج‌ترین شکل 5G، شبکه 5G با باند پایین زیر 6GHz است. این تنها کمی سریع‌تر از 4G بوده اما به‌طور گسترده در دسترس است. گوشی‌های اندرویدی ارزان‌تر 5G با 5G زیر 6GHz عرضه می‌شوند.

اگر می‌خواهید سریع‌ترین سرعت 5G را داشته باشید، باید به دنبال mmWave 5G باشید که سرعتی بیش از 1 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد. نقطه ضعف mmWave 5G این است که نمی‌تواند به خوبی از موانع عبور کند، در نتیجه محدود به مناطقی مانند استادیوم‌ها و مراکز شهری پرجمعیت است که آنتن‌ها نزدیک آن‌ها قرار دارند.

تمامی گوشی‌ها از mmWave 5G پشتیبانی نمی‌کنند و حتی آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، تنها می‌توانند از سرعت بالاتر در مناطق خاصی استفاده کنند. گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 23، گلکسی زد فلیپ 5 و گلکسی زد فولد 5 سامسونگ مانند سری پیکسل 7 و پیکسل 8 از mmWave 5G پشتیبانی می‌کنند.

همچنین 5G میان باند وجود دارد که سرعت بسیار بیشتری نسبت به 5G زیر 6GHz ارائه می‌دهد. همچنین برد بهتری نسبت به mmWave 5G دارد. اکثر گوشی‌های اندرویدی جدید با 5G سازگار هستند، اما اگر سرعت‌های بسیار بالا مهم است، به دنبال دستگاهی باشید که از mmWave 5G یا 5G میان باند پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، اگر برای اطمینان و ثبات ارزش قائل هستید، می توانید به گوشی متکی باشید که از 5G زیر 6GHz برخوردار است.

منبع: Slashgear

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>