جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

خودروی پرنده، ساخته شرکت چری، پرواز 50 مایلی آزمایشی را پشت سر گذاشت!

چری از خودروی پرنده خود به همراه باتری‌های کانپِنگ رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شرکت خودروسازی چینی چری از نمونه اولیه خودروی پرنده خود در کنفرانس جهانی نوآوری چری امسال که در استان آنهویی چین برگزار شد، رونمایی کرد. این نمونه اولیه که «خودروی زمینی و هوایی» نام دارد، بدون فرمان یا پدال گاز طراحی شده و دارای قابلیت‌های کامل رانندگی خودکار است. این وسیله نقلیه آینده‌نگرانه قبلاً یک پرواز آزمایشی ۵۰ مایلی را با موفقیت به پایان رسانده است. با این نوآوری جدید، این شرکت قصد دارد موقعیت خود را در بازار جهانی خودرو تقویت کند.

علاوه بر نبود فرمان، این خودروی پرنده با طراحی سه‌بدنه و بال هیبریدی، بدون پدال گاز ساخته شده و شامل سه بخش اصلی است: هواپیما، کابین هوشمند و شاسی هوشمند.

به گفته چری، این خودروی پرنده می‌تواند بین حالت پرواز خودکار و رانندگی زمینی تغییر کند و آن را برای سفرهای کوتاه‌مدت در مناطق شهری، جهت جلوگیری از ترافیک، مناسب می‌سازد. در حالت پرواز، این وسیله قادر به برخاستن و فرود عمودی است.

در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی برای خودروهای پرنده عمدتاً توسط شرکت‌های چینی، اعلام شده‌اند. اما تنها تعداد کمی از این پروژه‌ها فراتر از مرحله مفهومی رفته‌اند و حتی تعداد کمتری با حضور مسافران مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این وسایل نقلیه به‌طور عملیاتی مورد استفاده قرار گیرند.

رونمایی از باتری پیشرفته

به‌عنوان بخشی از کنفرانس نوآوری، چری همچنین از رونمایی باتری حالت جامد پیشرفته ساخت خودش و همچنین از راه‌اندازی برند جدید باتری به نام «کانپِنگ (Kunpeng)» خبر داد.

در حالیکه کانپِنگ با سه سری باتری که قابلیت شارژ ۶C را دارند، آغاز به کار خواهد کرد؛ این شرکت انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی به چگالی انرژی ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم با باتری‌های حالت جامد دست یابد و تا سال ۲۰۲۵ این رقم را به ۶۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم افزایش دهد. اولین کاربرد این باتری‌های حالت جامد در یک وسیله نقلیه برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده و تولید اولین دسته در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد و به وسایل نقلیه الکتریکی (EV) امکان پیمایش تا ۱۵۰۰ کیلومتر را خواهد داد.

باتری‌های کانپِنگ برای خودروهای انرژی نوین (NEV)

سه سری باتری تحت برند کانپِنگ شامل فسفات آهن لیتیوم مربعی، سه‌گانه مربعی و سه‌گانه استوانه‌ای بزرگ هستند. باتری‌های سه‌گانه مربعی برای خودروهای الکتریکی با محدوده پیمایش ۶۰۰-۸۰۰ کیلومتر و برای خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) و الکتریکی توسعه‌یافته (EREV) با برد تمام الکتریکی ۱۵۰-۳۰۰ کیلومتر طراحی شده‌اند. این باتری‌ها چگالی انرژی ۱۴۰-۲۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را ارائه می‌دهند، دمایی از منفی ۴۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد را پشتیبانی کرده و امکان شارژ ۲C تا ۶C را فراهم می‌کنند. سری استوانه‌ای بزرگ نیز برای خودروهای الکتریکی با محدوده پیمایش ۷۰۰-۱۲۰۰ کیلومتر و PHEV و EREV با برد تمام الکتریکی ۱۵۰-۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است که از شارژ ۲C تا ۶C پشتیبانی می‌کند.

سری کانپِنگ می‌تواند بیش از ۳۰۰۰ چرخه شارژ را تحمل کند و دارای فناوری جذب انرژی چندبخشی برای تخلیه سریع فشار جهت‌دار در کمتر از یک ثانیه است. چری با نمایش یک سلول با گوشه بریده شده که همچنان به کار خود ادامه می‌داد، مقاومت سلول‌های خود را نیز نشان داد.

این سری باتری‌ها انتظار می‌رود در ماه‌های آینده در خودروهای NEV (خودروهای انرژی نوین) این شرکت استفاده شوند. در ماه سپتامبر، چری بیش از ۶۰ هزار NEV از مجموع ۲۴۴,۵۳۴ خودرو فروخت. ین تونگ‌یو، رئیس هیئت مدیره این شرکت، پیش‌بینی می‌کند که این ماه به فروش ۸۰ هزار NEV و تا پایان سال این عدد را به ۱۰۰ هزار واحد برسانند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *