جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چرا قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای اندروید 15 هنوز در دسترس نیست؟

چرا قابلیت پیام‌رسانی ماهواره‌ای اندروید 15 هنوز در دسترس نیست؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوگل چند روز پیش به‌طور رسمی آپدیت پایدار اندروید 15 را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد. این کمپانی همچنین در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود تنها یک جمله را به پشتیبانی نسخه‌ی جدید اندروید از ارتباط ماهواره‌ای اختصاص داد و اعلام کرد که «برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند از ارتباط ماهواره‌ای برای ارسال و دریافت پیام‌ها بدون اتصال اینترنت موبایل یا وای‌فای استفاده کنند».

متأسفانه برخلاف آن‌چه که در این بیانیه ذکر شده است، پیام‌رسانی ماهواره‌ای در حال حاضر در اندروید 15 در دسترس قرار ندارد. در واقع، جستجوی کلمه‌ی «Satellite» (ماهواره) در تنظیمات اندروید در پیکسل 9 پرو تنها «پیام‌رسانی ماهواره‌ای اضطراری» را نشان می‌دهد که در واقع ویژگی کاملاً متفاوت و انحصاری پیکسل 9 است و ابتدا با اندروید 14 منتشر شده بود. از این رو، ابهامات زیادی پیرامون ویژگی ارتباط ماهواره‌ای اندروید 15 وجود دارد و مشخص نیست که دقیقاً چرا کاربران قادر به دسترسی به پیام‌رسانی ماهواره‌ای نسخه‌ی جدید اندروید نبوده‌اند.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، پیام‌رسانی ماهواره‌ای در اندروید 15 به کاربران این امکان را می‌دهد تا در صورت در دسترس نبودن وای‌فای و دکل‌های مخابراتی، با استفاده از ماهواره بتوانند پیام‌های متنی ارسال کنند. این ویژگی شبیه به پیام‌رسانی ماهواره‌ای اضطراری SOS گوشی‌های پیکسل و ویژگی Emergency SOS آیفون‌ها عمل می‌‎کند اما به‌جای اینکه به ارسال پیام به خدمات و سرویس‌های اضطراری مانند پلیس محدود باشد، می‌تواند امکان ارسال پیام به هر کسی را برای کاربر فراهم کند. به‌طور مثال، با استفاده از این قابلیت می‌توانید برای دوستان و آشنایان خود بدون دسترسی به وای‌فای و پوشش اینترنت مستقیم، پیام متنی بفرستید.

اولین سؤالی که وب‌سایت AndroidAuthority از گوگل برای شفاف‌سازی وضعیت ارتباط ماهواره‌ای اندروید 15 پرسید، به این موضوع اختصاص داشت که آیا این ویژگی روی هر گوشی با سیستم‌عامل اندروید 15 کار می‌کند یا در برخی از دستگاه‌ها امکان دسترسی به آن وجود ندارد. گوگل در این رابطه توضیح داد که تمامی گوشی‌های دارای اندروید 15 قابلیت استفاده از پیام‌های ماهواره‌ای را خواهند داشت، اما اپراتورهایی که خدمات پیام‌رسانی ماهواره‌ای را ارائه می‌کنند ممکن است تصمیم بگیرند تا این خدمات را به گوشی‌های خاصی محدود کنند.

حتی قبل از اینکه گوگل به‌طور رسمی این ویژگی را معرفی کند، شایعات به نقش احتمالی اپراتورها در پیام‌رسانی ماهواره‌ای اشاره می‌کردند و می‌دانستیم که این قابلیت به‌طور کاملاً رایگان در دسترس قرار نخواهد گرفت. استفاده از قابلیت پیام‌های ماهواره‌ای اضطراری در حال حاضر در گوشی‌های پیکسل و آیفون رایگان است، چراکه اغلب افراد نیازی به انجام این کار ندارند. اما رایگان شدن کامل پیام‌رسانی برای اپراتورها با ضرر قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد بود و این موضوع احتمالاً بزرگترین دلیلی است که پیام‌رسانی ماهواره‌ای هنوز در اندروید 15 در دسترس نیست؛ اپراتورها همچنان در حال بررسی راه‌هایی برای جلوگیری از ضرر احتمالی و قیمت‌گذاری سرویس پیام‌رسانی ماهواره‌ای هستند.

گزارشات فراوانی به همکاری اپراتور T-Mobile با استارلینک اشاره داشته‌اند و تی‌موبایل احتمالاً اولین اپراتوری خواهد بود که از اشتراک پیام‌رسان ماهواره‌ای خود برای گوشی‌های اندرویدی پرده برخواهد داشت. اگرچه در حال حاضر اطلاعات رسمی اندکی در این زمینه در دسترس است، اما به‌نظر می‌رسد گوگل این فرآیند را به‌طور کامل به اپراتورها واگذار می‌کند. این غول فناوری همچنین از همکاری خود با چندین اپراتور مختلف در سراسر جهان برای در دسترس قرار دادن ارتباط ماهواره‌ای خبر داد، اما تاریخ دقیقی را اعلام نکرد.

علاوه‌ بر این، گوگل همچنین تأیید کرد که برای استفاده از ویژگی ارتباط ماهواره‌ای اندروید 15 به برنامه‌ی پیام‌رسان جداگانه‌ای نیاز نخواهید داشت و حداقل در آمریکا، بعد از اینکه اپراتورها سرویس ارتباط ماهواره‌ای را فعال کنند، با استفاده از اپلیکیشن گوگل مسیج (Google Messages) یا همان برنامه‌ی پیامک قادر به ارسال پیام‌های ماهواره‌ای خواهید بود.

باید منتظر ماند و دید که سرانجام اپراتورها چه تصمیمی درباره‌ی قابلیت ارتباط ماهواره‌ای اندروید 15 اتخاذ خواهند کرد و آیا کاربران در نهایت برای دسترسی به پیام‌رسانی ماهواره‌ای به اشتراک نیاز خواهند داشت یا خیر.

منبع: AndroidAuthority

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *