جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ربات انسان‌نمای GR-1 با ساختار چند دوربینه‌ی خود به جهان می‌نگرد!

ربات انسان‌نمای GR-1 با ساختار چند دوربینه‌ی خود به جهان می‌نگرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سال گذشته Fourier Intelligence از ربات GR-1 رونمایی کرد و اکنون مهندسان این شرکت به‌جای تجهیز این ربات چندمنظوره به مجموعه‌ای کامل از حسگرهای نسل بعدی مثل رادار و LiDAR، تنها بر قابلیت دیداری آن تمرکز کرده‌اند.

GR-1 شش دوربین RGB در اطراف بدنه خود دارد که نمای 360 درجه از دنیای اطرافش ارائه می‌دهد. علاوه بر این این دستگاه‌ با استفاده از داده‌ی دوربین‌ها و یک شبکه عصبی که یاد می‌گیرد جزئیات فضایی سه‌بعدی و اشیاء مجازی داخل آن را تولید کند، نقشه‌ای سه‌بعدی از محیط اطراف را تهیه می‌کند.

این شرکت می‌گوید این فناوری “داده‌ها را به یک شبکه سه‌بعدی از نقاط اشغال‌شده تبدیل کرده و به GR-1 در ناوبری در میان مناطق قابل عبور و غیرقابل عبور کمک می‌کند.” این ربات اخیراً آزمایش‌های پیاده‌روی در فضای باز را به انجام رسانده، جایی که گزارش شده در زمان واقعی و محیط عملیاتی “بهره‌وری و دقت بالایی را در تشخیص وسایل نقلیه و عابران پیاده در طول پیاده‌روی‌ها” نشان داده است.

همانند تصمیم تسلا در سال 2021 برای استفاده از سیستم‌های خودران با تمرکز بر سیستم‌های دیداری، این مسیر توسعه برای GR-1 نیز می‌تواند هزینه‌های سخت‌افزاری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و در عین حال “درک محیطی GR-1 را بهبود بخشد تا بتواند کارها را ایمن‌تر و کارآمدتر همراه با دقت انسانی انجام دهد.”

مدل فعلی GR-1 بسیار متفاوت از نمونه‌های اولیه اسکلتی و بدون چهره‌ی آن است که در سال گذشته معرفی شدند. صفحه محصول Fourier اعلام کرد که این ربات قادر است با سرعت و گام‌هایی شبیه به انسان در سطوح مختلف راه برود و در هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از شیب‌ها با کمک الگوریتم‌های تعادل تطبیقی خود، استوار بماند.

این شرکت گزارش می‌دهد که این ربات دارای 54 درجه آزادی در سراسر بدن خود بوده که به معنای سه درجه در سر و کمر، هفت درجه در هر بازو، یازده درجه در هر دست پنج انگشتی و شش درجه در هر پا است. بیشینه گشتاور اتصال این ربات 230 نیوتن‌متر است. همچنین در ناحیه لگن سپرهایی بنفش‌رنگ و شیک دارد (چرا فکر می‌کنید یک ربات انسان‌نما نباید به ظاهر خود اهمیت دهد؟!)

ربات انسان‌نمای GR-1 با ساختار چند دوربینه‌ی خود به جهان می‌نگرد!

قابلیت‌های هوش مصنوعی این دستگاه شامل “یک مدل زبان چند‌قابلیتی مشابه ChatGPT، دانش معنایی پیشرفته، پردازش زبان طبیعی و استدلال منطقی” است.

سر این ربات که در مدل‌های قبل خالی بود اکنون دارای یک صورت بوده که شامل یک صفحه‌نمایش با وضوح بالا، بلندگوهای صوتی و میکروفون است. سیستم دیداری همه‌جانبه نه‌تنها به آن اجازه می‌دهد تا محیط اطراف خود را به‌طور بلادرنگ نقشه‌برداری و ناوبری کند، بلکه قابلیت‌ اجتناب از موانع و برخورد با آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

راجر کای، مدیر تحقیقات و توسعه کاربردهای ربات این شرکت، گفت:

“این پیشرفت نشان‌دهنده ورودبه مرحله جدیدی از تحقیقاتمان در زمینه هوش مصنوعی است. با راه‌حل ما (تنها استفاده از قابلیت دیداری)، GR-1 آماده است تا نقش محوری در کاربردهای متنوعی مانند توانبخشی پزشکی، انجام امور خانه، پذیرش و راهنمایی، بازرسی امنیتی، نجات اضطراری و تولید صنعتی ایفا کند.”

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *