Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ربات‌های انسان‌نما

فوریه و تسلا پیشرفت چشم‌گیر ربات‌های انسان‌نمای خود را به نمایش می‌گذارند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در حالیکه ربات اپتیموس (Optimus) شرکت تسلا، قابلیت‌های جدیدش در بلند کردن و جای‌گذاری اشیا و برقراری تعادل در حرکات تک‌پای یوگایی را به نمایش می‌گذارد، کمپانی سنگاپوری Fourier Intelligence در ویدیوی جدیدی که منتشر کرده به روند تولید ربات‌های انسان‌نما در این شرکت پرداخته و اجازه‌ی خودنمایی به ربات بسیار قدرت‌مند GR-1 خود را داده است.

طبق اظهارات شرکت فوریه، ربات GR-۱ به لطف لگنی که شامل دو بخش محرک مجزای ۳۰۰ نیوتن‌متری می‌شود، توانایی حمل وزنی معادل ۵۰ کیلوگرم را دارد.

با این وجود، بازو‌ها و دست‌های این ربات انسان‌نمای توانا برخلاف لگنش بسیار دوکی و متزلزل به نظر می‌رسند. به گفته‌ی فوریه، ربات‌های GR-۱ در قالب دستیار درمان ناتوانی‌های بدنی و توان‌بخشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. دسته‌هایی در ناحیه‌ی کمر این ربات‌ها قرار می‌گیرد تا به افراد ناتوان کمک کند از روی صندلی‌های چرخ‌دار و تخت‌های خود بلند شوند. بنابراین، وزن قابل حمل 50 کیلوگرمی این ربات دقیقاً در همین بخش و برای کمک به این افراد به کار خواهد آمد.

شرکت فوریه امروز ویدیوی جدیدی از تجهیزات تولیدی‌اش منتشر نمود که نه تنها بخش مونتاژ و کنار هم قرار گرفتن ربات‌ها را به نمایش می‌گذارد، که مواردی نظیر سیم‌پیچ‌های موجود در محرک‌های ویژه، بانک‌های پرینتر‌های سه بعدی‌ای که جهت تولید قطعات بدنه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دست‌هایی که به نظر قصد تقلید حرکات انسانی دارند را نیز شامل می‌شود. این ویدیو را در زیر می‌توانید تماشا کنید.

ویدیوی جدید شرکت فوریه ممکن است پاسخی ظریف به ادعای هفته‌ی پیش شرکت اجیلیتی (Agility) باشد که تأسیسات روبوفاب (RoboFab) آینده‌ی این شرکت در شهر سیلم ایالت ارگن آمریکا را به عنوان «اولین کارخانه‌ی ربات‌های انسان‌نما در جهان» معرفی کرده بود. ادعایی که در همان زمان نیز زیر سوال رفت چرا که شرکت فوریه پیش‌تر از این، قصد خود برای عرضه‌ی ۱۰۰ دستگاه ربات انسان‌نمای GR-1 تا پایان سال جاری را ابراز کرده بود.

در آن طرفِ میدان رقابت ساخت ربات‌های انسان‌نما، با اینکه شرکت تسلا بدون شک قدم‌ها و جهش‌های چشم‌‎گیری در پروسه‌ی ساخت خودرو برداشته ولی حرف جدیدی در زمینه‌ی تولید ربات نزده است.

در عوض، اگرچه شرکت فوریه در حال عرضه‌ی GR-۱ به همکاران متعددی در زمینه‌ی تحقیق و توسعه است تا نظرات بیش‌تری در مورد ربات‌های انسان‌نمای جدیدش و روش‌های آموزش و ارتقای آن‌ها بشنود، تسلا برنامه‌های دیگری در سر دارد؛ این شرکت مشغول به‌کارگیری سیستم‌های رانندگی خودکار و توانایی‌های بخش اتومبیل خود به ربات اپتیموس (Optimus) است.

ربات‌های انسان‌نما
ربات انسان‌نمای اپتیموس کمپانی تسلا

با استفاده از همان رایانه‌های دارای سخت‌افزار قدرت‌مند تسلا که مبنایی دیداری‌ نیز دارند، این شرکت همان قابلیت «رانندگی تماماً خودکار» اتومبیل‌های تسلا را در ساخت ربات‌های انسان‌نما هم به‌کار گرفته و به کمک آن، اپتیموس در حال حاضر قادر به پیدا کردن محل دقیق دست‌ها و پاهایش شده است. ربات اپتیموس کمپانی تسلا اکنون و با این فناوری می‌تواند تنها با مشاهده‌ی دست‌ها و پاها در فضای روبرویی‌اش، مکان دقیق آن‌ها را محاسبه کند. طبق گفته‌ی تسلا، این سیستم محاسبه‌ی خودکار به ربات‌های این کمپانی کمک می‌کند تا وظایف و قابلیت‌های جدید را آسان‌تر و کارآمدتر یاد بگیرند.

همچنین مطالعه کنید
ساکنین برج لاکچری بوگاتی می‌توانند با خودرو تا واحد خود بروند!

یکی از وظایفی که ربات شرکت تسلا به‌تازگی از پس آن برآمده، برداشتن دسته‌ای از بلوک‌ها و مرتب کردنشان بر اساس رنگ به وسیله‌ی جای‌گذاری آن‌ها در سطل‌های مختلف به حساب می‌آید. وظیفه‌ای که ربات اپتیموس کمپانی تسلا با اطمینان بالایی قادر به انجام دادنش بوده و توان‌مند ظاهر شده است. این ربات پس از دخالت انسان‌های دیگر و جابجایی بلوک‌ها، به شکلی روان فعالیت‌هایش را دوباره منظم می‌کند و با مرتب کردن بلوک‌ها به نمایش توانایی اصلاح کردن اشتباهات می‌پردازد.

با اینکه ویدیوی منتشر شده از ربات جدید شرکت تسلا با سرعت ۱۵۰ درصدی در دسترس قرار گرفته اما واضح است که ربات اپتیموس در حال حاضر بسیار کند و آرام حرکت می‌کند. علی‌رغم سرعت پایین، حرکات این ربات به شکل سنجیده‌شده، دقیق و روان انجام می‌پذیرد و دست‌های اپتیموس به خوبی تکان می‌خورند. در زمینه‌ی حفظ تعادل نیز ربات شرکت تسلا مشکلی ندارد و در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید که چگونه اپتیموس حرکات تک‌پای یوگایی که حتی بسیار از انسان‌ها در انجام دادنش به چالش برخواهند خورد را شبیه‌سازی می‌کند.

هم ربات انسان‌نمای GR-۱ از شرکت فوریه و هم ربات اپتیموس کمپانی تسلا، هنوز در فازهای ابتدایی خود به سر می‌برند و حتی با بیش از یک دهه تحقیق در این زمینه، ربات‌های فعلی توانایی راه رفتن بدون دردسر و مستقیم را ندارند. با این وجود و ضمن توجه به بودجه‌های بالاتری که این روزها در این حوزه خرج می‌شوند، باید منتظر ماند و دید که مسائلی مثل راه رفتن برای ربات‌ها طی سال‌های آینده با چه سرعتی تغییر خواهند کرد.

شرکت‌هایی که ربات‌های انسان‌نمای همه‌منظوره‌ی خود را وارد بازار می‌کنند، در نقطه‌ی بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته‌اند. این ربات‌ها که به طرز امن و قابل اعتمادی قادر به انجام کارهای مشخصی هستند و وظایف و قابلیت‌های جدیدی را به سرعت و همراه با کارآمدی بالا یاد می‌گیرند، پرسش‌های جدیدی را نیز مطرح خواهند کرد. با پیشرفت و ارتقای این ربات‌ها و با وجود ارزانی و سادگی کار با ربات‌های انسان‌نما نسبت به خود آدم‌ها، در کنار توانایی ربات‌ها در انجام چند شغل به صورت هم‌زمان و خستگی‌ناپذیری‌ای که تنها نیاز به شارژ کردن باتری‌شان را دارد، بخش بزرگی از نیروی کار آینده متعلق به همین ربات‌های انسان‌نماست.

فناوری خارق‌العاده‌ای که لحظه‌ی سرنوشت‌سازی در تاریخ بشریت را رقم می‌زند و نتایج نامشخص و بسیار غیرقابل پیش‌بینی‌ای به همراه خواهد داشت.

منبع: NewAtlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>