Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ژاپن از پروتوتایپ اولین دستگاه 6G جهان رونمایی کرد؛ سرعت 20 برابری نسبت به 5G!

ژاپن از پروتوتایپ اولین دستگاه 6G جهان رونمایی کرد؛ سرعت 20 برابری نسبت به 5G!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک کنسرسیوم ژاپنی در یک همکاری مشترک با شرکت‌های مخابراتی پیشرو ژاپن از جمله “DOCOMO ،NTT Corporation ،NEC Corporation و Fujitsu”، به‌تازگی از نمونه اولیه (پروتوتایپ) اولین دستگاه 6G جهان رونمایی کرد. با استناد به نتایج آزمایشی اعلام‌شده از سوی این کنسرسیوم در تاریخ 11 آوریل (23 فروردین)، این پروتوتایپ قادر است داده‌ها را در شعاع 328 فوتی (100 متری) در فضاهای محصور و بسته با استفاده از باند 100 گیگاهرتزی و در محیط‌های باز با باند 300 گیگاهرتزی را با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) انتقال دهد. برای ترسیم یک چشم‌انداز واضح، لازم است که بگوییم این میزان از سرعت ارائه‌شده حدود 20 برابر بیشتر از سرعت انتقال داده در فناوری فعلی (5G) است!

در حالیکه نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایشات بسیار چشمگیر است، نباید فراموش کرد که این نتایج تنها توسط یک الگو اولیه از یک دستگاه 6G کسب شده و در حال حاضر شبکه 6G به عنوان یک شبکه تجاری قابل اطمینان به شمار نمی‌آید. علاوه بر این، این فناوری شبکه نقاط ضعف خاص خود را دارد.

در حال حاضر شبکه اتصال 5G قادر است داده‌ها را با حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. با این حال، همان‌طور که می‌دانید این میزان از سرعت در حد تئوری است و در دنیای واقعی معمولاً سرعت انتقال داده بسیار پایین‌تر از این میزان است. بر اساس گزارشات منتشرشده، کاربران اپراتور T-Mobile در ایالات متحده به صورت میانگین سرعت ​​حدوداً 200 مگابیت در ثانیه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

یکی از دلایل کاهش سرعت چشمگیر شبکه 5G، انتقال داده این شبکه در باندهای فرکانسی بالا است. در حالیکه در حالت کلی فرکانس‌های بالاتر قادرند بستر مناسبی برای انتقال داده با سرعت بیشتر را فراهم کنند، اما معایب خاص خود را نیز به همراه دارند. به عنوان مثال، فرکانس‌های بالاتر شبکه 5G میزان مسافت قابل پیمایش توسط سیگنال را محدود می‌کنند و قدرت نفوذ سیگنال‌ها را نیز کاهش می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید
کروم‌بوک‌ها به‌زودی به "سنسورهای حضور انسان" برای قفل‌گشایی با چهره مجهز می‌شوند

از آنجایی که شبکه اتصال 6G یک نسل جلوتر از شبکه 5G است و از باندهای فرکانسی بالاتری نسبت به 5G استفاده می‌کند، امکان دریافت فرکانس‌های لازم برای دانلود سریع‌تر داده‌ها در دستگاه‌های 6G از دستگاه‌های 5G دشوارتر خواهد بود. به عنوان مثال از آنجایی که تمامی آزمایشات انجام‌شده بر روی پروتوتایپ اولین دستگاه 6G در شعاع 100 متری صورت گرفته‌اند، احتمالاً عوامل مخل قدرت سیگنال نظیر عوامل فیزیکی (مثلاً دیوار) و عوامل جغرافیایی و آب و هوایی (مانند باران) در این آزمایشات حضور نداشته‌ و در نظر نگرفته شده‌اند.

ژاپن از پروتوتایپ اولین دستگاه 6G جهان رونمایی کرد؛ سرعت 20 برابری نسبت به 5G!

البته مزایای ارائه‌شده توسط شبکه‌های 5G انکارناپذیر است و این فناوری با افزایش ظرفیت داده قابل انتقال (نسبت به شبکه‌های 4G) به فعالیت‌هایی مانند “پخش زنده ویدیو” و “مرور وب” سرعت و سهولت بخشید. از این رو انتظار می‌رود شبکه‌های 6G نیز به واسطه سرعت فوق‌العاده بالای انتقال داده در خود در حوزه‌هایی نظیر “برقرارسازی ارتباطات بلادرنگ هولوگرافیک” و بهبود تجربه کاربری در “واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت ترکیبی (Mixed reality)” تحول‌آفرین باشند.

با این حال، در حال حاضر این فناوری بسیار نوپا است و به زیرساخت‌های متنوعی از جمله “بازسازی کامل دکل‌های تلفن‌همراه” و “توسعه نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند مجهز به مودم داخلی برای اتصال به شبکه 6G” نیاز دارد.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>