Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

حفره ناچ دوربین سلفی نسل‌های بعدی آیفون چه تغییری خواهد کرد؟

حفره ناچ نسل‌های بعدی آیفون چه تغییری خواهد کرد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اپل یکی از معدود کمپانی‌هایی است که تا به حال طراحی “تمام صفحه” را بر روی گوشی‌های خود (آیفون) اعمال نکرده است. این کمپانی تنها در جدیدترین سری از گوشی‌های خود (سری آیفون 15) طراحی حفره ناچ (حفره‌ای که در آن دوربین سلفی تعبیه می‌شود) را به طور کامل حذف و جزیره پویا (Dynamic Island) را جایگزین آن کرده است. در حالیکه پیش‌بینی می‌شود این شرکت به طراحی فعلی برای سری‌های بعدی آیفون پایبند بمانند، به تازگی گمانه‌زنی‌های جدیدی در رابطه با تغییرات ظاهری احتمالی سری‌های بعدی آیفون (از جمله روش‌ها و ترفندهایی جالب برای نمایش یا پنهان کردن سنسورهای دوربین سلفی) به گوش می‌رسد.

نمایی از جزیره پویا سری آیفون 15

در حالیکه ایده “پنهان‌سازی کامل دوربین احراز هویت از طریق چهره (Face ID) و دوربین سلفی” در گوشی‌های آیفون، ایده نه چندان تازه‌ای است، اما به گزارش وب‌سایت “Patently Apple”این کمپانی به تازگی یک پتنت (امتیازنامه) جدید مربوط به اختراع “سیستم دوربین تعبیه‌شده در زیر نمایشگر (UDC)” برای گوشی‌های آیفون را در اداره “ثبت اختراع و علائم تجاری” ایالات متحده آمریکا به نام خود ثبت کرده است.

بر اساس تصویر درج شده در این پتنت، این فناوری جدید با استفاده از “یک دستگاه مجهز به نمایشگر، یک دوربین و یک پردازنده” عملکرد خود را ارائه می‌دهد و تمامی اجزاء آن در لایه زیرین صفحه نمایش اصلی دستگاه (آیفون) تعبیه خواهند شد.

ظاهراً دستگاه نمایشگر یکپارچه این فناوری از لایه‌هایی در قسمت جلویی و پشتی، که از نظر اندازه به حفره ناچ در آیفون‌ها شباهت دارند، تشکیل شده است. هر لایه این نمایشگر یکپارچه به پیکسل‌ها و دریچه‌های منحصر به فرد خود (که در یک منطقه خاص متمرکز شده‌اند) مجهز می‌باشند که نواحی متراکم پیکسل‌ها و دریچه‌های باز (منافذ) امکان انتقال نور و تصاویر را در میان لایه‌ها فراهم می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید
اپل ممکن است برای تشخیص کیفیت هوا در آیفون‌ها و ساعت‌های خود از لیزر استفاده کند

در عین حال، دوربینی با قابلیت تشخیص TrueDepth (عمق واقعی)، به احراز هویت کاربر از طریق اسکن چهره وی خواهد پرداخت. با استناد به سناریو مطرح شده در تصویر پیوست شده به پتنت، پردازنده تعبیه شده در این سیستم (بر اساس صحنه ثبت شده توسط سنسور تصویربرداری) فعال کردن یا غیرفعال کردن دوربین را تشخیص می‌دهد. در صورتی که صحنه دریافت شده نیازی به احراز هویت چهره را نداشته باشد، دوربین به صورت یکپارچه به لایه زیرین نمایشگر رفته و از نظر پنهان خواهد شد.

این مفهوم به فناوری UDC سامسونگ (مشابه با تکنولوژی به‌کار گرفته شده در گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد 5 و مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های تاشو کتابی) شباهت دارد و تنها وجه تمایز میان این دو فناوری “در معرض دید قرار گرفتن دوربین یا مجموعه‌ای از سنسورهای احراز هویت در زمان فعال بودن” و “پنهان شدن سنسورها در شرایط غیرفعال بودن” می‌باشد.

پیش‌تر نیز شایعاتی مبنی بر توسعه یک فناوری جدید UDC توسط زیرمجموعه Innotek کمپانی ال‌جی (LG) و استفاده اپل از آن به گوش می‌رسید. این فناوری شباهت‌های فراوانی با سیستم مطرح شده در پتنت دارد و دارای دوربینی با لنز آزاد است که در صورت عدم استفاده، از دید پنهان می‌شود. در حال حاضر اطلاعات بیشتری در رابطه با صورت گرفتن یا نگرفتن این همکاری یا زمان رونمایی از فناوری خود توسعه‌یافته اپل در دست نیست. با این حال پیش‌بینی می‌شود این فناوری در سال 2026 میلادی یا برای گوشی‌های آیفون سری 18 آماده شود.

منبع: Nextpit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>