Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

۱۱ تا از بهترین قابلیت های iOS که مشابه آن‌ها را در اندروید پیدا نخواهید کرد!

۱۱ مورد از بهترین قابلیت های iOS که مشابه آن‌ها را در اندروید پیدا نخواهید کرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگرچه اندروید یک سیستم‌عامل مملو از ویژگی و قابلیت محسوب می‌شود اما همچنان از چندین ویژگی کاربردی و مهمی که سال‌هاست به iOS اضافه شده‌اند، محروم است. پس اگر قصد سوئیچ کردن از آیفون به یک گوشی اندرویدی را دارید، پیشاپیش آماده‌ی از دست دادن قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیر باشید! برای آشنایی با این قابلیت‌های جذاب سیستم‌عامل iOS با اِروتِک همراه باشید.

۱. ایرپلی

11 تا از بهترین قابلیت های iOS که مشابه آن‌ها را در اندروید پیدا نخواهید کرد!

ایرپلی (AirPlay) یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌هایی به محسوب می‌شود که دستگاه‌های اندرویدی هنوز از آن بهره‌مند نیستند. از آن‌جایی که ایرپلی یک پروتکل اختصاصیِ توسعه‌یافته توسط کمپانی اپل است، نمی‌توان انتظار داشت که روزی به اندروید بیاید.

علی‌رغم اینکه چندین برنامه‌‎ی شخص ثالث در پلی استور به شما اجازه می‌دهند تا محتوای صوتی و تصویری خود را در دستگاه‌های دیگر به‌صورت بی‌سیم از گوشی هوشمندتان پخش و استریم کنید، اما هیچ‌کدام از آن‌ها حتی به قابلیت ایرپلی iOS نزدیک هم نیستند. به همین خاطر، منتظر روزی هستیم که گوگل از پس ارائه‌ی قابلیت مشابه‌ای برآید و عملکردی شبیه به آن را به‌صورت بومی برای دستگاه‌های اندرویدی فراهم کند.

گوگل در سال ۲۰۲۰ قابلیتی شبیه به AirDrop اپل با نام «Nearby Share» را به دستگاه‌های اندروید ۱۱ آورد. از این رو، اگر این کمپانی در حال حاضر مشغول به توسعه‌ی قابلیتی مشابه با ایرپلی برای اندروید باشد، تعجب نخواهیم کرد.

۲. فیس‌تایم

11 تا از بهترین قابلیت های iOS که مشابه آن‌ها را در اندروید پیدا نخواهید کرد!

فیس تایم (FaceTime) سرویس تماس تصویری اپل است که امکان دسترسی به آن در دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های iOS، مک‌او‌اس و iPadOS به‌طور پیش‌فرض فراهم می‌شود. به لطف سادگی و عملکرد یکپارچه‌ی فیس‌تایم، این قابلیت در بین کاربران اپل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

خوشبختانه کاربران اندروید همچنان از طریق وب می‌توانند تماس‌های فیس‌تایم داشته باشند اما حتی در این حالت هم نیاز به دوستی دارید که با دستگاه اپلی خود تماس را آغاز کند و لینک آن را برای شما بفرستد.

دستگاه‌های اندرویدی دارای قابلیت تماس ویدیویی مشابه‌ای در قالب «Google Duo» هستند اما محبوبیت این قابلیت را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه با فیس‌تایم مقایسه کرد، چرا که اکثر کاربران اندرویدی برای تماس‌های ویدیویی خود سراغ برنامه‌های دیگر می‌روند. به همین دلیل، امیدواریم در آینده اپل برنامه‌ی فیس‌تایم را به دستگاه‌های اندرویدی نیز بیاورد.

۳. آی‌مسیج

آی‌مسیج

سرویس آی‌مسیج (iMessage) اپل یکی از دلایل اصلی است که اکثر کاربران آیفون نسبت به سوییچ کردن به اندروید دچار تردید می‌شوند. اگر حلقه‌ی دوستان شما عمدتاً از کاربران اپل تشکیل شده باشد، سوییچ کردن به اندروید به معنای کنار گذاشته شدن و جا ماندن از گروه‌های آی‌مسیج دوستانتان خواهد بود.

شاید کاربران اندرویدی به‌لطف نسخه‌ی تحت وب فیس‌تایم تا حدی طعم این قابلیت را چشیده باشند اما برخلاف این سرویس تماس ویدیویی، آی‌مسیج احتمالاً هیچ‌وقت به‌صورت رسمی برای دستگاه‌های اندرویدی در دسترس قرار نخواهد گرفت. شاید بپرسید چرا؟ چون اپل می‌داند که آی‌مسیج کاربران زیادی را به سمت اکوسیستم این کمپانی می‌کشاند.

این مسئله از نحوه‌ی مسدود کردن دسترسی برنامه‌های شخص ثالث دیگر مانند Beeper Mini به سرورهای آی‌مسیج مشهود است. سایت 9to5Google در دسامبر ۲۰۲۳ گزارش داد که این راه حل محبوب برای بیش از ۶۰ درصد از کاربران دیگر کار نمی‌کند.

۴. قابلیت Live Text در ویدیوها

قابلیت Live Text در ویدیوها

وقتی که اپل برای اولین بار قابلیت Live Text را در کنار iOS 15 معرفی کرد، کاربران اندروید در آن زمان به‌سرعت به این نکته اشاره داشتند که گوگل لنز (Google Lens) برای مدت زیادی از این قابلیت بهره‌مند بوده و اپل با تأخیر سراغ ارائه‌ی چنین قابلیتی آمده است. اما اپل خیلی زود و با ارائه‌ی همان قابلیت تشخیص متن به ویدیوها، Live Text خود را به سطح جدیدی رساند.

با کمک این قابلیت می‌توانید هر ویدیویی را در مرورگر سافاری یا برنامه‌ی Photos متوقف کنید و به‌سرعت محتوای متنی آن را در کلیپ‌بورد iOS خود کپی نمایید. هنگامی که می‌خواهید یادداشت‌هایی را از یک سخنرانی آنلاین، ویدیوی آموزشی یا هر محتوای ویدیویی دیگری کپی کنید، قابلیت Live Text در ویدیوها می‌تواند برای شما بسیار کاربردی ظاهر شود. با این حال، برای استفاده از Live Text به یک آیفون XS، آیفون XR یا مدل‌های جدیدتر نیاز خواهید داشت.

۵. امکان جداسازی یک سوژه از پس‌زمینه با قابلیت Visual Lookup

 

۱۱ مورد از بهترین قابلیت های iOS که مشابه آن‌ها را در اندروید پیدا نخواهید کرد!

قابلیت Visual Lookup یکی دیگر از ویژگی‌های دستگاه‌های اپل است که مشابه گوگل لنز کار می‌کند و با هر دو می‌توانید مکان‌های دیدنی، گیاهان، حیوانات و بسیاری از موارد دیگر را شناسایی کنید و اطلاعات بیشتری درموردشان به‌دست آورید. با این وجود، اپل با به‌روزرسانی iOS 16 یک ویژگی یادگیری ماشینی را در Visual Lookup به‌کار گرفت که امکان جداسازی یک سوژه از پس‌زمینه و جای‌گذاری آن در برنامه‌ی دیگر را در اختیار کاربران قرار داد.

تنها کافی است که انگشت خود را روی یک شی قابل شناسایی برای مدت کوتاهی نگه‌دارید تا Visual Lookup آن را بلند کند. این ویژگی جای زیادی برای خلاقیت به خرج دادن دارد و می‌توانید از آن جهت ساخت استیکرها و شکلک‌های بامزه یا حذف پس‌زمینه از هر تصویری در آیفون خود بهره ببرید.

اما گوگل لنز قابلیت مشابهی را در اختیار کاربران اندروید نمی‌گذارد و نزدیک ترین چیزی که به Visual Lookup اپل می‌توانید پیدا کنید، ابزار Magic Eraser است که گوگل آن را با سری پیکسل ۶ خود معرفی کرده بود. متأسفانه، این ابزار دقیقاً برعکس Visual Lookup عمل می‌کند و به‌جای جداسازی یک سوژه از پس‌زمینه، امکان حذف موارد و اشیاء ناخواسته از پس‌زمینه را ارائه می‌دهد!

۶. قابلیت Check In

قابلیت Check In

ویژگی «Check In» یکی از قابلیت‎های مخفی برنامه‌ی Messages در iOS 17 است و کاربران می‌توانند از این قابلیت جهت باخبر کردن مخاطبان آی‌مسیج خود از موقعیت مکانی فعلیشان استفاده کنند. برای دسترسی به این قابلیت نیز تنها باید یکی از چت‌های خود را با مخاطبی که می‌خواهید این قابلیت را با او آزمایش نمایید باز کنید، بعد بر روی دکمه‌ی «+» در کنار فیلد تایپ برنامه‌ی Messages ضربه بزنید و به پایین اسکرول کنید.

همچنین مطالعه کنید
چگونه از گوشی آیفون خود در برابر ویروس Gold Pickaxe محافظت کنیم؟

البته می‌توانید بسته به اولویت‌های خود، بین «Check In» و اعلام حضور مکانی یا زمانی انتخاب داشته باشید. اگر گزینه‌ی مکانی را انتخاب کنید، این قابلیت به‌طور خودکار به گیرنده خبر خواهد داد که شما به مقصد خود رسیده‌اید. اما اگر تصمیم به استفاده از اعلام حضور زمانی گرفته باشید، وقتی که به زمان تعیین‌شده برسید از شما با پیام جدیدی درخواست می‌شود تا به مخاطب موردنظر خبر دهید. در صورتی هم که ظرف ۱۵ دقیقه قادر به پاسخ‌گویی نباشید، به مخاطبتان با جدیدترین موقعیت مکانی شما هشدار داده می‌شود.

۷. قابلیت NameDrop

قابلیت NameDrop

قابلیت NameDrop یکی از بهترین ویژگی‌های iOS 17 است که اپل در جریان رویداد WWDC 2023 از آن رونمایی کرد. این قابلیت که حکم یک افزودنی برای ویژگی AirDrop بر روی دستگاه‌های iOS را دارد، مخصوص به‌اشتراک‌گذاری بسیار راحت و آسان اطلاعات تماس و شماره تلفن خود با سایر کاربران آیفون است.

برای دسترسی به صفحه‌ی NameDrop تنها کافی است که لبه‌ی بالایی دو آیفون را در کنار یکدیگر قرار دهید. نیازی به نگرانی بابت به خطر افتادن حریم خصوصی نیز ندارید، چرا که قابلیت NameDrop برای کار کردن نیازمند باز بودن قفل هر دو آیفون است. انتقال اطلاعات تماس نیز به‌صورت خودکار انجام نمی‌پذیرد و باید توسط خود کاربر آغاز شود. به عبارت دیگر، شما کنترل کاملی بر جزئیات تماسی که با گیرنده و فرد دیگر به اشتراک می‌گذارید، خواهید داشت.

برخلاف سایر قابلیت‌های این لیست، دستگاه‌های اندرویدی قبلاً قابلیتی شبیه به NameDrop با نام «Android Beam» داشتند که در نهایت گوگل در طول سال‌ها پشتیبانی از آن را متوقف کرد.

۸. قابلیت Hide My Email با استفاده از +iCloud

قابلیت Hide My Email با استفاده از +iCloud

اپل در تمامی دستگاه‌های خود در زمینه‌ی محافظت از حریم خصوصی بسیار سختگیرانه عمل می‌کند و به‌مرور زمان، تغییرات زیادی را در iOS و اپ استور جهت بهبود امنیت دستگاه‌های خود ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی بود که اپل سرویس +iCloud خود را معرفی نمود تا به کاربران امکان دسترسی به قابلیت «Hide My Email» و سرویس پنهان VPN-مانند با نام «Private Relay» را بدهد.

با وجود اینکه گوگل سرویس مشابه‌ای با «Private Relay» را در قالب «Google One» ارائه می‎کند اما جایگزینی برای قابلیت «Hide My Email» در دستگاه‌های اندرویدی پیدا نمی‌شود.

قابلیت «Hide My Email» به کاربران این امکان را می‌دهد تا هنگام ثبت نام کردن در سایت‌ها از یک آدرس ایمیل تصادفی استفاده کنند. این آدرس نیز در نهایت به‌طور خودکار تمامی ایمیل‌های دریافتی‌اش را به صندوق ورودی شخصی شما می‌فرستد.

با کمک این قابلیت دیگر نیازی به استفاده از ایمیل واقعی خود ندارید و می‌توانید از یک ایمیل تصادفی جهت ثبت نام استفاده کنید تا ایمیل شخصی خود را محفوظ نگه‌دارید.

۹. ویژگی Shared with You

ویژگی Shared with You

اپل در تفکیک کردن محتوایی که در برنامه‌ی Messages دریافت می‌کنید تبحر یافته است. ویژگی «Shared with You» نیز با برنامه‌های اپل کار می‌کند و محتوای به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با شما را در جایی که به آن تعلق دارد قرار می‌دهد تا وقتی که برنامه‌ی مربوطه را باز کنید، برای شما آماده و قابل دسترسی باشد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید که دوستتان لینکی به یک صفحه‌ی اینترنتی را با شما به اشتراک گذاشته است. نوبت بعدی که مرورگر سافاری را باز کنید، این لینک را می‌توانید زیر قسمت «Shared with You» در صفحه‌ی آغازین برنامه مشاهده نمایید.

اما گوگل هنوز موفق به پیدا کردن راهی برای ادغام هوشمندانه‌ی محتوا با برنامه‌ی Messages خود نشده است و باید به‌صورت دستی محتوایی که دوستتان با شما به اشتراک گذاشته را پیدا کنید.

۱۰. فیلترهایی برای حالت Focus

حالت فوکوس (Focus) برای دستگاه‌های اندروید و iOS قابل دسترسی است اما اپل این حالت را با فیلترهای فوکوس حتی یک قدم فراتر می‌برد. با این فیلترها، حالت فوکوس در برنامه‌های اپل نظیر سافاری، تقویم، ایمیل و Messages به کار خود ادامه خواهد داد و محتوایی که حواس شما را پرت می‌کند را فیلتر خواهد کرد.

به‌طور مثال، اگر فوکوس مخصوص کار (Work Focus) را در آیفون خود روشن کرده باشید، مرورگر سافاری تنها تب‌هایی که به کار شما مربوط هستند را نشان می‌دهد تا حواس‌پرتی احتمالی به حداقل برسد.

علی‌رغم اینکه گوگل همزمان با اندروید ۱۳ حالت فوکوس مخصوص خود را معرفی کرده و این حالت می‌تواند رده‌بندی‌ای از برنامه‌های حواس‌پرت‌کن شما را ارائه دهد، همچنان این قابلیت در برنامه‌ها امکان مخفی کردن محتوایی که قادر به پرت کردن حواس شماست را ندارد.

۱۱. بررسی سلامت باتری

بررسی سلامت باتری

در سال ۲۰۱۷ اپل اعتراف کرد که به‌عمد سرعت آیفون‌ها را کاهش می‌دهد تا استهلاک و فرسودگی باتری را جبران کند. مدت کوتاهی بعد از واکنش منفی کاربران به چنین اقدامی، اپل قابلیتی جدید به iOS اضافه کرد تا کاربران با کمک آن بتوانند سلامت باتری را به‌راحتی مورد بررسی قرار دهند. وقتی که سلامت باتری به زیر ۸۰ درصد برسد، iOS از کاربران می‌خواهد که باتری خود را تعمیر یا تعویض کنند.

در اندروید به‌طور پیش‌فرض هیچ‌راهی برای برای بررسی سلامت باتری گوشی وجود ندارد و باید از برنامه‌های دیگری که اطلاعات بیشتری درباره‌ی باتری گوشی به شما می‌دهند، استفاده کنید.

۹ کاری که فقط در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید انجام دهید!

محصولات اپل همچنان قابلیت‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند

اندروید و iOS همیشه با یکدیگر مقایسه شده‌اند اما به‌جرات می‌توان گفت که تا به امروز در این رقابت شاهد هیچ برنده‌ی مشخص و واضحی نبوده‌ایم. سیستم‌عامل iOS بیشتر شبیه به یک باغ محافظت‌شده به نظر می‌رسد و اندروید عموماً آزادتر و بازتر و مملو از ویژگی‌های مختلف است. با همه‌ی این‌ها اما اپل همچنان به‌لطف قابلیت‌های منحصربه‌فرد و خاصش که به‌صورت یکپارچه در تمامی دستگاه‌های این برند کار می‌کنند، موفق شده تا بسیار متمایز از رقیب اصلی‌اش ظاهر شود.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>