Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آشنایی با 4 قابلیت جذاب که به اندروید 14 راه پیدا نکردند!

آشنایی با 4 قابلیت جذاب که به اندروید 14 راه پیدا نکردند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با وجود اینکه اندروید 14 قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالب جدیدی را شامل می‌شود اما تمام آن قابلیت‌هایی که پیش از این شایعه شده بود و انتظار می‌رفت، به نسخه‌ی نهایی این سیستم‌عامل راه پیدا نکردند. برای بررسی جزئیات 4 قابلیت جذاب که باید به اندروید 14 راه پیدا می‌کردند با اِروتِک همراه باشید.

در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۲ مهر سال ۱۴۰۲) شرکت گوگل به شکل رسمی از اندروید ۱۴، با نام داخلی «کیک وارونه» (Upside Down Cake)، رونمایی کرد. این نسخه‌ جدید بیش از هر چیز دیگری خودش را با شخصی‌سازی ارتقایافته، افزایش طول عمر باتری و تجربه‌ی بهینه‌شده برای نمایشگرهای بزرگ از نسخه‌های قبلی اندروید متمایز می‌کند. با این وجود، باید به این موضوع نیز توجه داشت که نسخه‌ی جدید اندروید برخلاف تغییرات گرافیکی گسترده‌ی اندروید ۱۲، جهش بزرگی برای این سیستم‎‌عامل محسوب نمی‌شود و اکثر تغییرات به بهبودهای جزئی خلاصه شده‌اند.

انتظارات برای اندروید ۱۴، به خصوص بعد از نسخه‌های اخیر iOS برای آیفون ۱۴ و ۱۵، بسیار بالا بود. اما عدم حضور قابلیت‌های شایعه‌شده‌ اندروید ۱۴ سبب ناامیدی برخی از علاقه‌مندان به سیستم‌عامل جدید گوگل گردید و در این متن قرار است به چند مورد از این قابلیت‌ها بپردازیم.

۱. برنامه‌های کلون شده (Cloned Apps)

علی‌رغم اینکه اندروید به شکل بومی از قابلیت کلون سازی برنامه‌ها (App Cloning) پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توان چند نسخه‌ی مختلف از یک برنامه را به این شکل مورد استفاده قرار داد، این امید وجود داشت که اندروید ۱۴ وضع را تغییر دهد. این ویژگی موردانتظار که در نسخه‌ی ابتدایی و پیش‌نمایش اندروید ۱۴ (Developer Preview) مشاهده شده بود، به کاربران این اجازه را می‌داد تا چندین نسخه‌ی مختلف از یک برنامه را جهت استفاده با حساب‌های کاربری مختلف بسازند.

قابلیت اندروید ۱۴

برنامه‌های کلون‌شده قرار بود اطلاعات ورودی یا تنظیمات شما را به خاطر نسپارند و هیچ اطلاعاتی میان این برنامه‌ها و برنامه‌ی اصلی جابه‌جا نشود. از آن‌جایی که برای هر برنامه باید از اول اطلاعات خودتان را وارد می‌کردید، این قابلیت تجربه‌ی ایمنی را ارائه می‌داد.

با اینکه چنین قابلیتی در اندروید ۱۴ غایب است اما برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، قابلیت مشابه‌ای را در رابط کاربری محصولات خود تعبیه کرده‌اند. به طور مثال، می‌توانید چندین نسخه‌ی مختلف از یک برنامه را در گوشی‌های شرکت‌های سامسونگ و شیائومی به شکل هم‌زمان اجرا کنید.

۲. جزیره‌ی پویا یا داینامیک آیلند (Dynamic Island)

با انتشار آیفون ۱۴ و داینامیک آیلند این گوشی، کمپانی اپل استاندارد جدیدی را به ثبت رسانده است. این قابلیت تعاملی، فراتر از یک طراحی جزئی بوده و کاربردهای متعددی دارد. این ویژگی یک ویجت جمع و جور و قرص‌شکلی است که در بالای صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد و بر اساس نیاز کاربران تغییر می‌کند.

کاربران با کمک جزیره‌ی پویا می‌توانند به آسانی اعلان‌ها و کارهای در حال انجام را مشاهده کنند. از ضبط کردن صدا گرفته تا جهت‌ها و مسیریابی با نقشه، جزیره‌ی پویا کاربرد شناوری دارد. وقتی که سری پیکسل ۸ گوگل هم‌زمان با اندروید ۱۴ عرضه شد، بسیاری انتظار قابلیتی که با جزیره‌ی پویای اپل رقابت کند را می‌کشیدند.

اگر چه برخی از کمپانی‌ها مانند ریلمی (Realme) در طراحی رابط کاربری محصولات جدیدشان قابلیت‌هایی مشابه جزیره‌ی پویا معرفی کرده‌اند اما کاربران اندروید خارج از این موارد نیز می‌توانند از برنامه‌های جداگانه‌ای مانند داینامیک‌اسپات (dynamicSpot) استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید
این پرچمداران نه‌چندان قدیمی سامسونگ به‌زودی One UI 6.1 را دریافت می‌کنند!

۳. ابزار داخلی برای حذف برنامه‌های بی‌مصرف

یکی از مواردی که سبب بدنامی اندروید می‌شد، مربوط به برنامه‌های اضافی و بیهوده‌ای بود که به شکل از پیش‌نصب‌شده همراه با این سیستم‌عامل منتشر می‌گشت. کاربران اندرویدی برای سال‌ها قصد پاک کردن این برنامه‌ها را داشتند و اگر هم موفق به انجام این کار می‌شدند، پروسه‌ی آن بسیار چالشی و طاقت‌فرسا بود.

با این حال، وقتی اولین نگاه‌ها به نسخه‌ی پیش‌نمایش و ابتدایی اندروید ۱۴ به بیرون درز کرد، شایعاتی پیرامون یک منوی مخفی در تنظیمات اندروید آغاز شد. این صفحه‌ی کنترل نصب پس‌زمینه (Background Install Control) طبق شایعات به کاربران اجازه‌ی تشخیص و حذف برنامه‌هایی که به شکل مخفیانه نصب شده بودند را می‌داد. با توجه به نگرانی‌های امنیتی که این موضوع به همراه دارد، لحاظ شدن چنین قابلیتی در نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴ می‌توانست قدم بزرگی برای افزایش ایمنی کاربران بردارد.

۴. ارتباط ماهواره ای

آیفون ۱۴ اپل و سری گوشی هوآوی میت ۵۰ و P60 هم‌اکنون دارای ارتباط ماهواره‌ای هستند. این قابلیت که برای مواقع اضطراری و به خصوص در مناطق دورافتاده و بدون دسترسی به تلفن کاربردی است، امکان ارسال پیام اضطراری یک‌طرفه یا دوطرفه از طریق ماهواره‌ها در اختیار کاربران می‌گذارد.

بنابراین، حتی اگر در منطقه‌ای هستید که هیچ سیگنالی پیدا نمی‌شود، هم‌چنان می‌توانید از طریق ماهواره‌ها درخواست کمک کنید. این ماهواره‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که پیام‌ها را از زمین دریافت کرده و به آن بفرستند. پس از دریافت سیگنال شما، ماهواره‌ها این سیگنال را مستقیماً به ایستگاه اضطراری موجود در زمین ارسال می‌کنند. پروسه‌ای که بسیار سریع انجام می‌پذیرد و حدود ۱۵ ثانیه تا چند دقیقه به طول خواهد انجامید.

قابلیت اندروید ۱۴

به‌تازگی شایعه‌ای توسط حساب TeamPixel FC در شبکه‌ی اجتماعی X (توییتر سابق) آغاز شد که از احتمال معرفی قابلیت ارسال پیام (SMS) از طریق ماهواره در اندروید ۱۴ خبر می‌داد. اما در حال حاضر چنین قابلیتی به صورت عمومی در اندروید ۱۴ قابل دسترسی نیست.

این اتفاق اندروید را یک قدم عقب‌تر از رقبا قرار می‌دهد، خصوصاً وقتی کمپانی اپل برای چنین قابلیتی توانست تحسین بسیاری از کاربران را برانگیزد. یکی از نمونه‌های واقعی و قابل توجه‌ی استفاده از این قابلیت توسط رسانه‌ی The Economic Times گزارش شده بود که طی آن، خانواده‌ای در منطقه‌ی مائوئی هاوایی به لطف استفاده از قابلیت ماهواره‌ای Emergency SOS کمپانی اپل نجات یافتند.

آیا این قابلیت‌ها طی به‌روزرسانی‌های آینده برای اندروید در دسترس قرار خواهد گرفت؟

قابلیت‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره شد می‌توانستند به گوگل در برابر رقبای اندروید کمک کند و کاربران زیادی مشتاق استفاده از این ویژگی‌ها بودند. با این وجود، هم‌چنان می‌توان امیدوار بود که این قابلیت‌های شایعه‌شده در یکی از نسخه‌های آینده‌ی اندروید اضافه شوند.

گفتنی است که بسیاری از این قابلیت‌ها در نسخه‌ی ابتدایی اندروید ۱۴ مشاهده شده بودند؛ مورد کنجکاوی‌برانگیزی که تصمیم گوگل برای به نمایش گذاشتن این قابلیت‌ها در حالی که هنوز آماده‌ی انتشار نبودند را زیر سوال می‌برد. اگر بخواهیم به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کنیم، باید گفت که ویژگی‌های متعدد جدیدی در حال حاضر برای اندروید ۱۴ در دسترس قرار گرفته‌اند و کاربران هم‌چنان می‌توانند از بهبودهایی که در نسخه‌ی نهایی این سیستم‌عامل لحاظ شدند، لذت ببرند.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>