جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

انویدیا در حال کار بر روی یک پردازندۀ گرافیکی هوش مصنوعی جدید است

انویدیا در حال کار بر روی یک پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی جدید است

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به گزارش ترندفورس، انویدیا در حال کار بر روی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی B100 و B200 است که بر اساس معماری Blackwell طراحی می‌شوند. پیش‌بینی‌ها می‌گویند که این پردازنده‌های گرافیکی نیمۀ دوم سال جاری میلادی روانه بازار شده و مشتریان سرویس‌های ابری CSPها می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. برای توضیح بیشتر، این کاربران یعنی «مشتریان سرویس‌های ابری CSPها» افرادی هستند که از خدمات ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری برای محاسبات ابری خود استفاده می‌کنند. این شرکت همچنین یک نسخه ساده و کارآمدتر از پردازنده B200A را برای مشتریان شرکت‌های ساخت تجهیزات اصلی اضافه خواهد کرد که نیازهای پیشرفتۀ آن‌ها را برطرف کند.

انویدیا در حال کار بر روی یک پردازندۀ گرافیکی هوش مصنوعی جدید است

گزارش‌ها می‌گویند که ظرفیت بسته‌بندی CoWoS-L شرکت TSMC (که در نسخه‌های B200 استفاده شده‌است) همچنان با محدودیت مواجه است. در این گزارش‌ها آمده که نسخه B200A به سراغ فناوری بسته‌بندی CoWoS-S که به نسبت ساده است می‌رود. این شرکت روی پردازنده‌های B200A تمرکز کرده‌ است تا نیازهای ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری را تأمین کند.

ویژگی‌های فنی B200A

متأسفانه از ویژگی‌های فنی نسخۀ B200A هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. در حال حاضر، فقط می‌توان تأیید کرد که حافظۀ HBM3E از 192 گیگابایت به 144 گیگابایت کاهش یافته‌ است. گزارش شده که تعداد لایه‌های این پردازنده حافظه هم نصف شده و از هشت به چهار رسیده‌ است. با این وجود، ظرفیت هر پردازنده تنها از 24 گیگابایت به 32 گیگابایت افزایش یافته‌است.

انویدیا در حال کار بر روی یک پردازندۀ گرافیکی هوش مصنوعی جدید است
مصرف انرژی B200A از پردازنده‌های گرافیکی B200 کمتر خواهد بود و نیاز به خنک‌کنندگی با کمک مایعات ندارد. سیستم خنک‌کنندگی با استفاده از هوای این پردازنده‌های گرافیکی جدید نیز نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. انتظار می‌رود B200A برای تولیدکننده‌های تجهیزات اصلی در سه‌ماهۀ دوم سال آینده عرضه شود.

نظرسنجی‌ها از زنجیرۀ عرضه و بازار نشان می‌دهند که بخش اصلی انتقال پردازند‌ه‌های گرافیکی سطح بالای انویدیا بر پایۀ پلتفرم هاپر با نسخۀ H100 و H200 برای آمریکای شمالی و نسخۀ H10 برای چین انجام می‌شوند. با موجود شدن B200A در حدود سه‌ماهۀ دوم سال 2025 انتظار می‌رود این عرضه با H200 تداخلی نداشته باشد که در سه‌ماهۀ سوم یا بعد از آن از راه می‌رسد.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *