Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سریع‌ترین موتور عصبی در جمع چیپست‌های اپل؛ تراشه M4 رونمایی شد

سریع‌ترین موتور عصبی در جمع چیپست‌های اپل؛ تراشه M4 رونمایی شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

روز گذشته کمپانی اپل در رویدادی با محوریت رونمایی از جدیدترین نسل‌های آیپد، جدیدترین چیپست خود، یعنی تراشه M4، را نیز معرفی کرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این تراشه به آیپد پرو جدید اپل نیرو می‌دهد. اما تراشه M4 اپل چه مشخصاتی دارد؟

مشخصات کلیدی تراشه M4 اپل

تراشه M4 به سریع‌ترین موتور عصبی (Neural Engine) تعبیه‌شده بر روی چیپست‌های اپل مجهز بوده و قادر است تا 38 تریلیون عملیات را در یک ثانیه پردازش کند. از این رو، اپل ادعا می‌کند این تراشه از “سریع‌ترین واحد پردازش عصبی” در میان واحد پردازش عصبی تمامی کامپیوترهای شخصی (دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت) مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد!

سریع‌ترین موتور عصبی در جمع چیپست‌های اپل؛ تراشه M4 رونمایی شد

با این حال نباید فراموش کرد که تراشه M4 اپل آیپد پرو جدید این کمپانی را در حوزه “هوش مصنوعی” به یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند بدل می‌کند و به نظر می‌رسد که اپل مطابق با پیش‌بینی کارشناسان، سرانجام با قدرت هرچه‌تمام به میدان نبرد بر سر قابلیت‌های ارائه‌شده مبتنی بر “هوش مصنوعی” پا گذاشته است.

چیپست M4 اپل بر اساس نسل دوم فناوری 3 نانومتری توسعه یافته و دارای “10 هسته CPU (متشکل از 4 هسته عملکردی برای وظایف سنگین و 6 هسته راندمانی برای وظایف معمولی)” و یک “موتور نمایشگر کاملاً جدید برای پشتیبانی از نمایشگرهای Tandem اولد با نرخ تازه‌سازی (ProMotion) 10 الی 120 هرتزی” است. با این حال در حالیکه پردازنده این تراشه 1.5 برابر سریع‌تر از پردازنده تراشه M2 (تعبیه‌شده در آیپد پرو 2022) است، اما پیشرفت چشمگیری در هنگام مقایسه آن با تراشه M3 به چشم نمی‌خورد.

همچنین مطالعه کنید
ویدیوی تعمیرپذیری (جداسازی و سرهم کردن) قطعات گوشی پیکسل 8 گوگل منتشر شد

از سوی دیگر، پردازنده گرافیکی این تراشه نیز دارای 10 هسته بوده و از رهگیری پرتو (ری‌تریسینگ/ Ray Tracing) و مش شِیدینگ (Mesh Shading) با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این تراشه از روش‌های کدک (کدگذاری) سخت‌افزاری “H.264 ،HEVC ،AV1 و ProRes” نیز پشتیبانی می‌کند. باتوجه به مشخصات منتشرشده از این چیپست، به نظر می‌رسد تراشه M4 تنها با مصرف نیمی از توان مصرفی تراشه M2، عملکردی مشابه با این تراشه را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اپل مدعی است این چیپست تنها با مصرف 1/4 انرژی، عملکردی مشابه با “جدیدترین تراشه تعبیه‌شده در یک لپ‌تاپ نازک و سبک” (تراشه جدید Core Ultra 7 155H اینتل تعبیه‌شده بر روی لپ‌تاپ زنبوک 14 OLED UX3405MA ایسوس) را ارائه می‌دهد.

سریع‌ترین موتور عصبی در جمع چیپست‌های اپل؛ تراشه M4 رونمایی شد

در نهایت با استناد به شایعات اخیر، به نظر می‌رسد اپل مک بوک‌های جددی مجهز به چیپست M4 را نیز در اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه نماید.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>