Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

رایج‌ترین مشکلات موبایل که تعمیرکاران با آن مواجه می‌شوند

رایج‌ترین مشکلات موبایل که تعمیرکاران با آن مواجه می‌شوند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این روزها استفاده از تلفن همراه اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره پیدا کرده است به‌طوری که جزو یکی از وسایل ضروری برای هر فرد محسوب می‌شود. استفاده مداوم از گوشی‌ها، مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها پدید آورد. گاهی اوقات این مشکلات توسط کاربر قابل حل هستند؛ به عنوان مثال پر شدن حافظه گوشی چالشی است که اکثر کاربران با آن مواجه می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند اما مشکلاتی که معمولاً جنبه سخت‌افزاری دارند مثل مشکلات مرتبط با ال سی دی، تاچ، دوربین و… مواردی هستند که به‌سادگی توسط کاربران قابل حل نیستند و باید توسط افراد متخصص بررسی و رفع شوند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مشکلاتی که تعمیرکاران موبایل با آن‌ها مواجه می‌شوند را بیان می‌کنیم.

تعمیرات موبایل

مشکلات مرتبط با صفحه نمایش

یکی از رایج‌ترین مشکلات در گوشی موبایل، مشکلات مرتبط با صفحه نمایش است. صفحه نمایش گوشی، قطعه‌ای بسیار حساس به‌شمار می‌آید که معمولاً دچار آسیب و یا شکستگی می‌شود و گاهی اوقات حتی ایجاد یک ترک کوچک در آن ممکن است عملکرد نمایشگر را دچار اختلال کند. صفحه نمایش گوشی از اجزای متفاوتی تشکیل شده که این اجزا به‌ترتیب گلس، OCA، لایه تاچ یا دیجیتایزر، پلاریزه، ال سی دی، نور پس زمینه یا بک لایت و فریم ال سی دی نام دارند و بسته به نوع آسیب‌ و اینکه کدام یک از اجزا دچار مشکل شده، فرآیند تعمیر نیز می‌تواند متفاوت باشد. آسیب‌دیدن نمایشگر گوشی می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی مثل فشار، ضربه شدید، سقوط از ارتفاع، آب‌خوردگی و… اتفاق بیفتد.

گاهی اوقات در اثر ضربه، فقط شکستگی‌های جزئی روی صفحه نمایش مشاهده می‌شود که عملکرد تاچ و تصویر گوشی با اختلال همراه نیست. در این حالت تنها با تعویض گلس مشکل برطرف می‌شود. اما در بعضی موارد علائمی مثل کار نکردن تاچ گوشی، تصویر نداشتن ال سی دی، سیاه شدن قسمتی از صفحه نمایش و… مشاهده می‌شود که در این صورت تنها راه‌حل، تعویض تاچ ال سی دی گوشی است که حتماً باید توسط فردی با تخصص کافی و یا تعمیرکار موبایل انجام شود؛ در نتیجه تعمیر و یا تعویض تاچ ال سی دی گوشی ازجمله مواردی است که معمولاً تعمیرکاران با آن مواجه هستند.

شکستن تاچ ال سی دی

مشکلات مرتبط با باتری گوشی

دومین موردی که اغلب کاربران با آن درگیر می‌شوند مشکلات مرتبط با باتری گوشی است. همان‌طور که می‌دانید، باتری موبایل جزو قطعات مصرفی به‌حساب می‌آید در نتیجه بدیهی‌ست که بعد از مدتی استفاده، کارایی خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد. البته موارد دیگری مثل: شارژ کردن باتری گوشی با روش نادرست، استفاده از گوشی در زمان شارژ، ماندن بیش از حد گوشی در شارژ و… باعث بروز مشکل برای باتری می‌شوند. تعویض باتری در گوشی‌های قدیمی به شکل ساده‌تری انجام می‌شد و حتی توسط کاربر نیز قابل انجام بود، اما امروزه معمولاً بازوبسته کردن گوشی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و عمل تعویض باتری باید توسط تعمیرکار موبایل انجام شود.

مشکلات مرتبط با پورت شارژ

از رایج‌ترین مشکلات دیگری که کاربران برای رفع آن به تعمیرکار موبایل مراجعه می‌کنند، مشکلات مرتبط با پورت شارژ گوشی است. معمولاً علائمی که در ادامه گفته می‌شود، نشان‌دهنده مشکل در پورت شارژ گوشی هستند:

  • در بعضی مواقع هنگام اتصال گوشی به شارژر، گوشی شارژ نمی‌شود و حتماً باید کابل یا گوشی را در زاویه‌ای خاص نگه داشت تا عمل شارژ انجام شود.
  • مورد دیگر زمانی است که از سلامت کابل و آداپتور شارژ اطمینان کافی داریم اما گوشی شارژ نمی‌شود.
  • همچنین گاهی مواقع به‌دلیل وجود گردوغبار در پورت شارژ، اتصال شارژر به گوشی به‌درستی برقرار نمی‌شود در نتیجه عملیات شارژ با اختلال همراه خواهد بود.
همچنین مطالعه کنید
چرا باتری اکثر گوشی‌ها هنوز هم فقط یک روز دوام می‌آورد؟

مواردی که گفته شد از عواملی هستند که کاربران بعد از مشاهده آن‌ها برای تعمیر پورت شارژ به تعمیرکار مراجعه می‌کنند و این مشکلات اکثراً با تعمیر یا تعویض پورت شارژ برطرف می‌شود.

آب‌خوردگی گوشی

افتادن گوشی داخل آب از موارد دیگری است که اغلب کاربران به‌دلیل آسیب‌های ناشی از آن به تعمیرکار موبایل مراجعه می‌کنند. آب‌خوردگی می‌تواند مشکلات متفاوتی را برای گوشی ایجاد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند. پس از افتادن گوشی داخل آب یا مایعات دیگر، آب ممکن است به داخل گوشی نفوذ کند و حتی پس از خشک شدن نیز، رطوبت به‌جا مانده داخل گوشی، می‌تواند به قطعات موبایل مثل کانکتور‌ها، برد گوشی و… آسیب برساند. سولفاته شدن مقاومت‌‎ها، کانکتور شارژ، اختلال در شارژ شدن گوشی، سوختن برد و آی سی‌ها از مواردی هست که در گوشی‌های آب‌خورده مشاهده می‌شود.

آب‌خوردگی گوشی

مشکلات مرتبط با دوربین

اختلالات مرتبط به دوربین گوشی نیز ازجمله عواملی است که به دفعات اتفاق میفتد. این اختلالات می‌تواند منشأ نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری داشته باشد. از علائم خرابی دوربین گوشی می‌توان به فوکوس نکردن یا خود به خود فوکوس کردن، صدای وز وز، ضبط نکردن صدا در زمان فیلمبرداری، بسته شدن برنامه دوربین و… اشاره کرد. در این موارد بعد از بررسی، اگر مشخص شود که مشکل نرم‌افزاری وجود ندارد، دوربین باید تعویض شود. نکته‌ای که باید برای تعویض دوربین به آن توجه شود این است که دوربین جدید باید از نظر وضوح، جنس و نوع لنز با دوربین قبلی گوشی مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت عملکرد دوربین با اختلال مواجه می‌شود. همچنین اگر ماژول دوربین گوشی شامل چند لنز مختلف باشد و فقط یکی از لنز‌ها دچار مشکل شود، امکان تعویض یک لنز به‌طور مجزا وجود ندارد و حتماً باید ماژول دوربین تعویض شود.

مشکلات مرتبط با میکروفن و اسپیکر

میکروفون و اسپیکر ازجمله اجزای مهم در گوشی محسوب می‌شوند و هرگونه اختلال در عملکرد آن‌ها میتواند استفاده از تلفن همراه را برای کاربر با مشکلاتی روبه‌رو کند. در صورت خراب بودن این دو قطعه عملکرد‌هایی مثل پخش صدای گوشی و مکالمه با اختلال روبه‌رو می‌شود. مانند بقیه مواردی که گفته شد، خرابی میکروفن و اسپیکر نیز می‌تواند به دلیل اختلالات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رخ دهد و درصورتی که مشکل به دلیل اختلال سخت‌افزاری در اسپیکر و میکروفون اتفاق افتاده باشد، با تعمیر و یا تعویض قطعه مورد نظر، مشکل برطرف می‌شود.

قطعات موبایل

جمع‌بندی

مواردی که در این مطلب بیان شد تنها بخشی از اختلالات رایجی بود که معمولاً تعمیرکار‌های موبایل با آن سروکار دارند. از عوامل مهمی که می‌تواند در نتیجه تعمیرات موبایل تأثیرگذار باشد می‌توانیم به میزان تخصص و مهارت تعمیرکار و کیفیت قطعه انتخابی نیز اشاره کنیم.

این مطلب با همکاری اِروتِک و وبسایت https://rmgsm.ir که یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش انواع قطعات و لوازم موبایل به‌شمار می‌آید نوشته شده است. تعمیرکاران گرامی می‌توانند تمامی قطعات و لوازم موردنظر خود را با قیمت عمده و همکاری از این وبسایت تهیه نمایند.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>