Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این روزها تشخیص اینکه یک تصویر به صورت دیجیتالی دستکاری شده است یا خیر، بسیار سخت و گاهی اوقات می‌توان گفت تقریباً غیر ممکن است، حال چه برسد به اینکه آن تصویر نیز توسط هوش مصنوعی تولید شده باشد. با این وجود خوشبختانه باید گفت هنوز روش‌هایی برای تشخیص این موضوع وجود دارد. در این مطلب نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم تا تشخیص دهید که یک تصویر یا یک عکس با هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. با اِروتِک همراه باشید.

تصویر (عکس) تولیده شده توسط هوش مصنوعی چیست؟

در واقع به هر تصویری که از یک نرم افزار به اصطلاح هوش مصنوعی (AI) که مبتنی بر یادگیری ماشین است استفاده کند و یا با محتوای فیک تولید یا دستکاری شده باشد، تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌گویند. البته تصاویر تولیدشده توسط مولدهای هوش مصنوعی همانند DALL-E 2، میدجرنی (Midjourney) و استیبل دیفیوژن (Stable Diffusion) بسیار به واقعیت نزدیکتر شده‌اند. برخی کاربران نیز از این مولدها برای تولید عکس‌های فیک استفاده می‌کنند. البته بسته به کیفیت برنامه هوش مصنوعی مورداستفاده، این تصاویر می‌توانند به قدری خوب تولید شده باشند که حتی در صورت نگاه به آنها از نزدیک نیز دیگر کاربران را فریب دهند.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

استفاده و بکار گرفتن هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر خارق‌العاده می‌تواند برای اکثریت مردم سرگرم‌کننده باشد و حتی به خلق ایده‌ها نیز کمک کند. با این وجود اما این کار نگرانی‌هایی را در مورد حقوق دیجیتال، حریم خصوصی و حق چاپ برای عموم افراد ایجاد کرده است. برای مثال، فردی با کمک مولدهای هوش مصنوعی، از تصویر یک شخص برای تولید محتوای تحقیرآمیز بدون رضایت آن فرد استفاده می‌کند که این موضوع در نوع خود یک مشکل بزرگ و اساسی در جامعه امروزی می‌باشد. اما با وجود اینگونه اتفاقات چگونه تشخیص دهیم که یک تصویر واقعی است یا توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است؟!

4 روش برای تشخیص اینکه آیا یک عکس توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر

در سطح فعلی فناوری، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را معمولاً می‌توان با چشم تشخیص داد. در این تصاویر انگشتان یا عینک غیر طبیعی به‌نظر می‌رسند، منابع نور معنی نداشته و منطقی نیستند. همچنین پس‌زمینه ها تحریف شده و تاب خورده هستند.

اما اگر با وجود نکات هنوز از اصالت تصویر مطمئن نیستید، روش‌های فنی دیگری نیز برای بررسی وجود دارد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت، اما در ابتدا با رایج‌ترین نکته در این لیست این آموزش را شروع می‌کنیم.

عنوان عکس / توضیحات و نظرات را بررسی کنید

اغلب اوقات، افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و نتایج را در شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام منتشر می‌کنند، به شما به‌صورت علنی و مستقیم می‌گویند که تصویر واقعی نمی‌باشد. اگر بلافاصله متوجه این موضوع نشدید و مشخص نیست که تصویر مورد نظر شما با هوش مصنوعی تولید شده است، بهتر است توضیحات آن پست را مطالعه کنید.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

معمولاً متن‌ها شبیه به این موارد خواهد بود: “این تصویر با کمک از هوش مصنوعی (AI) ایجاد شده است” ، “این تصویر واقعی نیست”، “این تصویر با میدجرنی (Midjourney) تولید شده است” و همچنین از هشتگ‌هایی همانند #aiaart، #midjourney، #mjv5 (برای Midjourney نسخه 5) و غیره استفاده شده است. گاهی اوقات نیز افراد جزئیات درخواست‌هایی را که در برنامه موردنظر خود تایپ کرده‌ و هوش مصنوعی براساس آن‌ها یک تصویر ایجاد کرده است را در اسلاید دیگری منتشر می‌کنند.

از طرف دیگر نظرات نیز می‌توانند سرنخ‌هایی برای حل این موضوع باشند. ممکن است فرد منتشر کننده اصلی، در آنجا به شما بگوید که تصویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، یا اگر اکانت پست‌کننده اعلام نمی‌کند که از هوش مصنوعی استفاده کرده است، کاربران باتجربه این موضوع را متوجه می‌شوند و آن را سریعاً به دیگر افراد گزارش می‌دهند.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

در حال حاضر برخی از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی فقط به تصاویر هوش مصنوعی اختصاص داده شده‌اند. در واقع حتی درخواست‌های دقیقی را که برای تولید تصاویر در برنامه تایپ کرده‌اند، در حساب خود به اشتراک گذاشته و آنها را فهرست می‌کنند. برای مثال، اکانت originalaiartgallery در اینستاگرام، تصاویری با هوش مصنوعی تولید می‌کند که بسیار به واقعیت شبیه و یا عجیب و غریب هستند و آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارد که بسیاری از آنها با آخرین نسخه میدجرنی (Midjourney) ساخته شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید
آیا اپلیکیشن ماشین حساب در آیپد وجود دارد؟! بهترین جایگزین‌های آن کدامند؟

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

برخی از آنها بسیار واقعی بوده و بسیار شبیه به عکس‌ها هستند. اگر بدون مرور هشتگ‌ها، این تصاویر را در صفحه اکسپلور خود مشاهده کنید، تشخیص واقعی نبودن آنها برایتان بسیار دشوار است.

به دنبال عجیب بودن باشید

اگرچه تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی به سرعت در حال بهبود هستند، اما هنوز می‌توانند برای اکثریت افراد غیرملموس و عجیب به نظر برسند. بنابراین باید به هر چیزی که در عکس غیرعادی به نظر می‌رسد توجه کرد، مانند:

  • دست‌ها و دندان‌های عجیب و غریب
  • چهره های وارونه و نامتقارن
  • اکسسوری‌های ناهماهنگ مانند گوشواره‌ها
  • متن درهم و برهم در پس زمینه
  • علامت های تجاری محوشده از عکس های استفاده شده برای آموزش برنامه
  • بافت‌های به‌صورت غیر طبیعی صاف

اشیائی مانند عینک نیز ممکن است با پوست یک سوژه تولید‌شده توسط هوش مصنوعی ترکیب شوند، بنابراین به آن نیز توجه کرده و مراقب باشید.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

علی الخصوص اشیاء و افرادی که در پس‌زمینه تصاویر هوش مصنوعی قرار دارند مستعد عجیب و غریب بودن هستند. در برخی از عکس‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی، چهره‌های برخی از افراد حاضر در پس‌زمینه عجیب و غریب به نظر می‌رسند.

استفاده از یک GAN Detector را امتحان کنید

تولیدکنندگان تصویر AI از شبکه‌های Generative Adversarial، یا GAN استفاده می‌کنند. چندین برنامه و افزونه طراحی شده‌ است به شناسایی تصاویر جعلی تولیدشده GAN بپردازد. نکته جال اینجاست که می‌توانید آنها را به عنوان یک لایه امنیتی اضافی هنگام تلاش برای تایید اعتبار یک تصویر استفاده کنید. به عنوان مثال، یک افزونه در مرورگر کروم وجود دارد که وقتی روی عکس راست کلیک می‌کنید، بررسی می‌کند که آیا یک تصویر نمایه توسط GAN تولید شده است یا خیر.

نتایج به دست آمده از این برنامه‌ها کاملا تصادفی و گاه به گاه است، بنابراین بهترین کار این است که از GAN detectors همراه با دیگر روش‌های موجود استفاده کنید و به‌طور کامل به آنها اعتماد نکنید. به عنوان مثال، وقتی یک تصویر تولید شده توسط میدجرنی (Midjourney) نسخه 5 از طریق آشکارساز Maybe’s AI Art Detector اجرا شد، این برنامه به اشتباه تصویر پروفایل را به عنوان انسان تشخیص داد.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

همانند تولیدکننده‌های تصویر هوش مصنوعی، این فناوری همچنان به پیشرفت و بهبود خود ادامه خواهد داد، بنابراین استفاده از آن را نادیده نگیرید و حداکثر بهره را از آن داشته باشید.

یک جستجوی تصویر یا وب را اجرا کنید

اگر مطمئن نیستید که در حال دیدن چه محتوایی هستید، همیشه می‌توانید به راحتی از جستجوی تصویر گوگل استفاده کنید. این روزها می‌توانید فقط با راست کلیک کردن روی یک تصویر آن را با گوگل جستجو کرده و بدین صورت تصاویر مشابه بصری را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید از دکمه یافتن منبع تصویر (find image source) در بالای نوار کناری جستجوی تصویر استفاده کنید تا متوجه شوید که تصویر مورد نظر شما از کجا آمده است. اگر نتیجه‌ای پیدا نشد، می‌توان نتیجه گرفت که این نشانه‌ای است که تصویری که مشاهده می‌کنید متعلق به یک شخص واقعی نیست و از هوش مصنوعی استفاده شده است.

اگر از تصویر مذکور در یک خبرنامه خبری استفاده می‌شود می‌توان انتظار داشت که ممکن است یک قطعه اطلاعات نادرست باشد. به همین دلیل به دنبال گزارش‌های دیگر در مورد همان رویداد باشید. اگر هنگام جست‌وجو متوجه این موضوع شدید که تابه‌حال هیچ رسانه دیگری در مورد آن گزارشی تهیه نکرده است، به ویژه اگر رویداد مورد نظر بحث فوق العاده هیجان انگیز و وایرالی باشد، این احتمال بسیار وجود دارد که این تصویر جعلی است.

تصاویر هوش مصنوعی از آینده

این برنامه‌ها روزبه‌روز بهبود می‌یابند و برخی از آنهادر حال حاضر به طرز وحشتناکی خوب هستند. برای مثال نسخه 5 میدجرنی (Midjourney) به نظر می‌رسد که مشکل رندر کردن دست‌ها را به درستی حل کرده است و تصاویر آن می‌تواند به طرز چشمگیر و شگفت‌انگیزی واقعی باشند.

از کجا بفهمیم یک تصویر با هوش مصنوعی تولید شده است؟

این فناوری احتمالاً به مکانی مشابه امنیت سایبری ختم خواهد شد، بدین صورت که یک رقابت سنگین بین تولیدکنندگان تصویر و آشکارسازها رخ می‌دهد، که هر کدام به طور مداوم در حال بهبود هستند تا سعی کنند یکدیگر را شکست دهند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که متاسفانه تا زمانی که قانون مقررات با فناوری همگام و تنظیم نشوند، هیچ کسی نمی‌داند که این فناوری به کجا می‌رود و چه آینده‌ای در پیش خواهد داشت.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>