Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چین در حال ساخت بزرگترین سیستم هشدار زلزله در جهان است

چین در حال ساخت بزرگترین سیستم هشدار زلزله در جهان است

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به گزارش شبکه تلویزیونی CGTN، چین در حال ساخت بزرگترین سیستم هشدار زودهنگام زلزله (EEWS) است که شامل 15 هزار ایستگاه نظارت، 3 مرکز ملی، 31 مرکز استانی و 173 مرکز انتشار اطلاعات استانی و شهری می‌شود. مین ییرن (Min Yiren)، رئیس اداره زلزله چین (CEA) اعلام کرد که کار اصلی ساخت و ساز این سیستم به پایان رسیده و تا پایان سال جاری، سیستم EEWS به طور کامل عملیاتی می‌شود.

در هنگام وقوع زلزله، انواع مختلفی از فعالیت‌های امواج لرزه‌‎ای در مرکز زمین لرزه شکل می‌گیرد. امواج اول معمولا ضعیف‌تر هستند اما امواج سریع، سیستم‌هایی مانند سیستم هشدار زودهنگام زلزله (EEWS) را فعال می‌کنند. به محض اینکه زلزله در حال شکل گیری باشد، EEWS لرزش زمین را تشخیص داده و سیگنالی را به مراکز پردازش داده ارسال می‌کند.

الگوریتم‌ها به سرعت مکان و شدت زمین لرزه را پیدا می‌کنند. پس از آن مراکز پردازش داده، هشدارهایی را به شهرها و روستاهایی که قرار است در آن‌ها زلزله اتفاق بیفتد ارسال می‌کنند. این هشدارها به مردم چند ثانیه وقت می‌دهد که خود را آماده کنند چراکه در هنگام وقوع زلزله تک تک ثانیه‌ها اهمیت دارند.

اگرچه افرادی که در نزدیکی مرکز زمین لرزه زندگی می‌کنند تقریبا زمانی نخواهند داشت اما کسانی که از مرکز زمین لرزه فاصله دارند به اندازه‌ای زمان دارند که خود را آماده سازند. EEWS می‌تواند به جلوگیری از مرگ، مجروح شدن و آسیب‌های زیر ساختی که هنگام زلزله‌های شدید اتفاق می‌افتند، کمک نماید.

همچنین مطالعه کنید
هنرهای باستانی اوریگامی و کریگامی الهام‌بخش فرامواد مکانیکی

اگر زلزله اخیر سوریه و ترکیه چیزی به ما آموخته باشد این است که ما به یک سیستم EEWS جهانی نیاز داریم. در این فاجعه 60 هزار نفر کشته و بیش از 120 هزار نفر زخمی شدند.

وانگ تون (Wang Tun) که رئیس یک آزمایشگاه هشدار زودهنگام زلزله در استان سیچوان چین است به گلوبال تایمز گفت که فاجعه سوریه-ترکیه به همه دولت‌های جهان اهمیت راه اندازی شبکه جهانی هشدار زودهنگام زلزله را یادآوری کرد. او افزود چین با تجربه ساخت سیستم پیشرفته EEWS می‌تواند تکنولوژی و تجربه خود در این زمینه را با جوامع بین المللی به اشتراک بگذارد.

وانگ که به توسعه سیستم EEWS در چین کمک کرده گفت:

با یک هشدار زودهنگام که به مردم چند ثانیه تا نهایتا 60 ثانیه فرصت می‌دهد، می‌توان تلفات زلزله را 30 درصد کاهش داد.

پس از وقوع زلزله ویرانگر سوریه-ترکیه، چین به سرعت شروع به استقرار ماهواره‌ها برای کمک به تحلیل وضعیت فاجعه و تخصیص منابع امدادی کرد.

زلزله

از دهه 1990، چین EEWS‌های مختلفی را ساخته و در سال 2018 هم یک سیستم گزارش فوری شدت لرزه را در چندین منطقه پرخطر ساخته است. این سیستم می‌تواند چند ثانیه پیش از وقوع زلزله، برای وقوع آن شمارش معکوس انجام دهد و یک زلزله را پس از یک دقیقه از وقوع آن تشخیص دهد.

ییرن در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که عملیات آزمایشی EEWS جدید در برخی از مناطق زلزله‌خیز مانند سیچوان، یو-نان، پکن، شهرداری‌های تیانجین، استان هبی و استان فوجیان در دسترس بوده است.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>