Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کشف جدید جیمز وب؛ "دنیای آبی با اقیانوسی در حال جوش" در اعماق فضا!

کشف جدید جیمز وب؛ “دنیای آبی با اقیانوسی در حال جوش” در اعماق فضا!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

سیارات فراخورشیدی زیادی در فضا وجود دارد، با این حال، مدتی است که چیزی شبیه به این دیده نشده است. تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دائماً منبع اکتشافات فضایی جدید بوده و اکنون نیز جزئیات شگفت‌انگیزی در مورد TOI-270 d را رونمایی کرده است. این یک سیاره فراخورشیدی دوردست است که به‌طور بالقوه می‌تواند یک “دنیای آبی با اقیانوسی در حال جوش” باشد!

دانشمندان با ابزارهای قدرتمند JWST، به بررسی ساختار جوی TOI-270 d، یک دنیای نامزد Hycean پرداختند‍

ابزار انتخابی این محققان NIRSpec G395H بود که محدوده 2.7-5.2 میکرومتر را پوشش می‌داد. در کنار این، آنها از طیف‌نگار HST WFC3 (1.1-1.6 میکرومتر) نیز استفاده کردند. این آشکارسازی نشانه‌های بزرگی از متان (CH4) و دی اکسید کربن (CO2) را در سطوح اطمینان 3.8 تا 4.9σ و 2.9 تا 3.9σ را به نمایش گذاشت. جالب اینجاست که هیچ اثری از آمونیاک (NH3) وجود نداشت. شواهد برای اقیانوس TOI-270 d بر عدم وجود آمونیاک است که شیمی پایه پیش‌بینی می‌کند باید به‌طور طبیعی در یک جو غنی از هیدروژن رخ دهد.

اما آمونیاک در آب بسیار محلول است و اگر اقیانوسی در پایین وجود داشته باشد در جو تخلیه می‌شود. پروفسور نیکو مادوسودان که این تحلیل را رهبری می‌کرد، گفت:

یک تفسیر این است که این سیاره یک جهان به اصطلاح “هیسین” است، با یک اقیانوس آبی در زیر جوی غنی از هیدروژن!

TOI-270 d که به صورت جزر و مدی قفل شده و یک طرف آن رو به ستاره و طرف دیگر در تاریکی همیشگی است، تضاد فاحشی را در دما نشان می‌دهد. در حالیکه روز دارای یک اقیانوس بسیار گرم است، سمت شب می‌تواند شرایط قابل سکونت بیشتری را در خود جای دهد. با این حال، فشار اتمسفری آن با غلتیدن بخار از سطح اقیانوس، ده‌ها تا صدها برابر زمین خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید
کشف گرانیت نشان می‌دهد که ماه بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم به زمین شبیه است

کشف جدید جیمز وب؛ "دنیای آبی با اقیانوسی در حال جوش" در اعماق فضا!

جیمز وب شواهدی از پیوند دی سولفید کربن مشابه زمین پیدا کرده است!

پروفسور مادوسودهان گفت:

دمای این اقیانوس می‌تواند 100 درجه یا بیشتر باشد.

او افزود:

در فشار اتمسفری بالا، اقیانوسی به این گرمی هنوز می‌تواند مایع باشد، اما مشخص نیست که آیا قابل سکونت است یا خیر!

اما افشاگری‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. بر اساس گزارشات، شواهدی از دی سولفید کربن (CS2) در سطح اطمینان 2.3 تا 3.0σ و نیز استنباط بالقوه آب (H2O) در 1.6 تا 4.4σ نیز برای این سیاره فراخورشیدی وجود داشت.

کشف دی سولفید کربن با فرآیندهای بیولوژیکی روی زمین مرتبط است. با این حال، دانشمندان بر نیاز به احتیاط در نتیجه‌گیری حیات بالقوه تاکید می‌کنند. دکتر جو بارستو در صحبت با گاردین بر هیجان کاوش در محیط‌های جدید با جیمز وب تاکید کرد و خواستار مشاهدات بیشتر شد تا درک ما از جو TOI-270 d و احتمال وجود یک اقیانوس را اصلاح کنیم.

این کشف بخشی از برنامه‌های چندگانه جیمز وب است که ابزارهای NIRISS ،NIRSpec و MIRI تحت عنوان برنامه‌های جیمز وب گو 2759، 3557 و 4098 به آن می‌پیوندند.

جزئیات کامل این مطالعه در مجله Astronomy and Astrophysics Letters منتشر شده است.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>