جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
امواج رادیویی ارسالی از آلاسکا می‌تواند به استراتژی دفاعی در برابر سیارک‌ها اضافه شود

امواج رادیویی ارسالی از آلاسکا می‌تواند به استراتژی دفاعی در برابر سیارک‌ها اضافه شود

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در اوایل این هفته، برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا یا هارپ (HAARP) در آلاسکا، مجموعه‌ای از سیگنال‌های رادیویی با طول موج بلند را به سیارکی که تنها در دو فاصله قمری از زمین در حال عبور بود، مخابره کرد. تصور این است که سیگنال‌ها به سیارک نفوذ کرده‌اند و به دانشمندان ایده‌ای از ساختار داخلی آن می‌دهند که می‌تواند برای دفاع از زمین در برابر برخورد آن‌ها حیاتی باشد.

اکثر برنامه‌های رصد سیارک‌ها در روی زمین، از مطالعات بصری (مانند آنچه که توسط رصدخانه‌های سراسر جهان به مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ناسا (CNEOS) ارائه شده است) یا از فرکانس‌های رادیویی موج کوتاه (از جمله مواردی که توسط شبکه فضایی عمیق ناسا ارائه شده است)، برای ترسیم اندازه، موقعیت و مسیر سیارک‌ها استفاده می‌کنند. در حالیکه این برنامه‌ها داده‌های بسیار ارزشمندی را در مورد هرگونه خطر بالقوه ناشی از برخورد سیارک ارائه می‌دهند، اما از این جهت محدود هستند که فقط سطح سیارک را “مشاهده” می‌کنند.

امواج رادیویی از آلاسکا می‌تواند به استراتژی دفاعی در برابر سیارک‌ها اضافه شود

پروژه هارپ که توسط دانشگاه آلاسکا فیربنکس اداره می‌شود، به‌طور سنتی برای انجام تجزیه و تحلیل یونوسفر زمین استفاده می‌شود و همچنین توانایی ارسال سیگنال‌های رادیویی با طول موج بلند را دارد. چنین سیگنال‌هایی قادر به نفوذ به اجسام هستند و به ناظران اجازه می‌دهند تا ایده‌ای از ساختار داخلی آنها پیدا کنند. در این مورد، یادگیری در مورد معماری داخلی یک سیارک می‌تواند راهی را برای دانشمندان فراهم کند تا روزی که یک سنگ فضایی به زمین نزدیک شده است را منفجر یا منحرف کنند.

هدف این رصد، سیارک 2010 XC15 بود که حدود 152 متر عرض دارد و بر اساس استانداردهای سیارکی، در دسته کوچک قرار می‌گیرد. این سیارک در حال حاضر در دو فاصله قمری یا دو برابر فاصله زمین تا ماه از کنار زمین می‌گذرد.

آزمایش هارپ به دیگر تلاش‌های تحقیقاتی سیارک‌ها مانند مأموریت DART ناسا که در سپتامبر یک فضاپیما را به یک سیارک کوباند و مأموریت OSIRIS-REx که در سال 2020 پنجه‌ای از خاک سیارک بننو را گرفت، می‌پیوندد.

امواج رادیویی از آلاسکا می‌تواند به استراتژی دفاعی در برابر سیارک‌ها اضافه شود

در حالیکه هیچ کس انتظار ندارد یک سیارک به‌زودی زمین را به دردسر بیاندازد، اما ستاره‌شناسان به سیارکی معروف به آپوفیس (Apophis) چشم دوخته‌اند که در 13 آوریل 2029 (25 فروردین 1408) در فاصله حدود 32187 کیلومتری از کنار زمین عبور می‌کند. این فاصله نزدیکتر از بسیاری از ماهواره‌هایی است که در حال حاضر به دور زمین می‌چرخند. با این حال، اگرچه زمانی تصور می شد آپوفیس یک خطر باشد، محققان با استفاده از مشاهدات به‌روزشده اکنون احساس می‌کنند که این سیارک حداقل برای یک قرن تهدیدی جدی نخواهد بود، که به دانشمندان زمان زیادی می‌دهد تا دریابند چگونه با آن مقابله کنند.

داده‌های مشاهدات هارپ در چند هفته آینده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و محققان امیدوارند یافته‌های خود را در ماه‌های بعدی منتشر کنند.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *