Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ناسا صدای یک سیاهچاله قرارگرفته در فاصله 200 میلیون سال نوری از ما را منتشر کرد

ناسا صدای یک سیاهچاله قرارگرفته در فاصله 200 میلیون سال نوری از ما را منتشر کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ناسا یک کلیپ صوتی وهم‌آور از یک سیاه‌چاله را منتشر کرد که نشان می‌دهد فضا، بسته به جایی که نگاه می‌کنید و نحوه پردازش آن، سروصدای زیادی ایجاد می‌کند. این کلیپ، صداهای یک سیاهچاله عظیم را نشان می‌دهد که در فاصله بیش از 200 میلیون سال نوری از زمین در خوشه کهکشانی پرسئوس قرار دارد.

ناسا در حال گوش دادن به فضای خالی است

خوشه کهکشانی پرسئوس، مجموعه‌ای از کهکشان‌ها به وسعت 11 میلیون سال نوری است که در گازهای داغ احاطه شده‌اند. این ابرهای گاز داغ، کلید امواج صوتی هستند که می‌توانید در کلیپ به اشتراک گذاشته‌شده توسط ناسا بشنوید. چند دهه پیش، دانشمندان کشف کردند که امواج فشار از درون پرسئوس خارج می‌شود. این امواج در میان گاز داغ اطراف خوشه کهکشانی موج می‌زند و البته می‌توان آن‌ها را به صدا تبدیل کرد.

صداهای روی زمین زمانی به وجود می‌آیند که امواج صوتی، اتم‌ها و مولکول‌های موجود در هوا را به لرزه در می‌آورند. در فضا، همه چیز تا حدودی متفاوت است. فضا یک خلاء است، به این معنی که ارتعاشات، هیچ هوایی برای ارتعاش و ایجاد سر‌و‌صدا ندارند. هرچند که این موضوع بسیار مهمی است، اما این بدان معنا نیست که ارتعاشات وجود ندارند.

در مورد سیاهچاله پرسئوس، غول کیهانی آنقدر به ابرهای گازی خوشه نزدیک است که می‌تواند ارتعاشات موج صوتی را به شکل امواج گاز ایجاد کند. در سال 2003، تیمی از ستاره‌شناسان رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا، داده‌های نجومی این امواج را به دست آوردند و آنها را به صدا ترجمه کردند. متأسفانه، این صداها 57 اکتاو زیر درجه C بودند، به این معنی که توسط گوش انسان قابل شنیدن نبودند.

همچنین مطالعه کنید
تخریب غیرمنتظره ماهواره روسی خشم ناسا را برانگیخت!

ریمیکس صداهای سیاه‌چاله‌ها

برای اینکه صداهای کلیپ جدید برای گوش انسان قابل شنیدن باشد، ناسا داده‌های صدا را 57 و 58 اکتاو افزایش داد تا همه ما بتوانیم به سیاهچاله عظیم در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس گوش دهیم. در یک پست وبلاگی، ناسا نوشته است که امواج صوتی “144 کوادریلیون و 288 کوادریلیون برابر فرکانس اصلی خود شنیده می‌شوند.”

ناسا صدای یک سیاهچاله قرارگرفته در فاصله 200 میلیون سال نوری از ما را منتشر کرد

چندی پیش اولین تصویر از یک سیاهچاله در جهان فاش شد. اکنون، ما می‌توانیم صدای سیاهچاله‌ها را نیز بشنویم. در اوایل سال جاری، تیم جداگانه‌ای از محققان از ابزار جدیدی به نام “ماشین طنین” برای ساختن کلیپ صوتی سیاه‌چاله خود استفاده کردند. آن‌ها پژواک سیاه‌چاله‌ها را در داده‌های NICER، یک تلسکوپ در ایستگاه فضایی بین‌المللی، مشخص کرده و آنها را به امواج صوتی تبدیل کردند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>