Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک تیم متشکل از محققان دانشگاه گوتنبرگ مقبره‌هایی را در نزدیکی عبادتگاه هالا سلطان (Hala Sultan Tekke) که مرکز تاریخی تجارت در عصر برنز در کشور قبرس بود، کشف کرده‌اند. این مقبره‌ها به عنوان مجلل‌ترین مقبره‌هایی که تا به حال در منطقه مدیترانه یافت شده‌اند، در نظر گرفته می‌شوند و بینش‌های ارزشمندی در خصوص نحوه حکمرانی حاکمان آن زمان بر این منطقه و پیش‌تازی این شهر باستانی به عنوان مرکز تجارت مس در سال‌های 1300 تا 1500 پیش از میلاد را ارائه می‌دهند.

پیتر فیشر، استاد باستان شناسی و سر‌پرست این گروه اکتشاف تاکید کرد:

اگر‌چه، ما اطلاعات زیادی درباره شکل حکومت و نحوه حکمرانی بر این شهر در آن زمان نداریم اما، با توجه به غنا و قیمتی بودن اشیاء یافت‌شده در این مقبره‌ها، فرض معقولی است که آنان را متعلق به خانواده‌های سلطنتی بدانیم؛ چرا که محرز است که افرادی که در اینجا به خاک سپرده شده‌اند نقش مهمی در حکومت این شهر در آن دوره تاریخی داشته‌اند.

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

این مقبره‌ها که در آن سوی شهر متعلق به عصر برنز که وسعتی 50 هکتاری دارد، واقع شده‌اند و دارای چمبر (اتاقک)‌های زیر‌زمینی هستند که از طریق گذرگاه‌های باریک طراحی شده، قابل دسترسی می‌باشند. اندازه هر یک از اتاقک‌ها متفاوت است و بزرگ‌ترین اتاقک کشف شده ابعادی در حدود 5 در 4 متر دارد.

مکتشافان سودربر (Söderberg) سوئدی از سال 2010 تاکنون، عبادتگاه هالا سلطان (در نزدیکی شهر لارناکا) را کاویده‌اند و پیش‌تر نیز مقبره‌هایی با اشیاء قیمتی را کشف کرده‌اند؛ با این حال، فراوانی و کیفیت استثنایی آثار کشف‌شده در این مقبره، این مقبره را از سایر مقبره‌های کشف‌شده متمایز می‌سازد.

بنا به گفته فیشر، در این دو مقبره، بیش از 500 اثر کامل کشف شده است که بسیاری از این آثار از فلزات گران‌بها، جواهرات، عاج و سرامیک با کیفیت بالا ساخته شده‌اند.

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

طریقه صورت گیری اکتشاف

در نحوه کشف محل مقبره‌ها، در این اکتشاف، از برخی از مغناطیس‌سنج‌ها استفاده شد. مغناطیس‌سنج (Magnetometers) ابزاری است که می‌تواند از اشیاء و سازه‌های قرار گرفته‌شده در 2 متر از سطح زیر زمین را تصویر‌برداری نماید. این تیم با مقایسه نقشه مغناطیس‌سنج در منطقه‌ای که در آن خرده سفال‌هایی توسط یک کشاورز کشف شده بود توانستد تا حفره‌های مهمی (که در نهایت منجر به کشف این مقبره‌های خارق‌العاده شدند) را شناسایی و کشف نمایند.

همچنین مطالعه کنید
اختاپوس‌ها هم مانند انسان خواب می‌بینند!

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

در میان اسکلت‌هایی که به خوبی در این مقبره‌ها حفظ شده‌اند؛ در کنار بقایای به‌جا‌مانده از اسکلت یک زن، ده‌ها ظرف سرامیکی، جواهرات و یک آینه برنزی گِرد که به زیبایی صیقل خورده، مشاهده شده است. علاوه بر این، در کنار اسکلت این زن، بقایائی از اسکلت کودکی یک ساله همراه با یک اسباب‌بازی سرامیکی نیز به چشم می‌خورد.

فیشر خاطر نشان کرد که:

چند نفر  (اعم از زن و مرد) با تاج‌ها و گردنبند‌های آویز‌دار‌های با بالا‌ترین کیفیت که با احتمال زیاد در کشور مصر و در زمان فرمان‌روایی فراعنه بر‌جسته مانند توتمس 3، آمنو‌فیس 4 (آخن‌آتن) و همسرش نفرتیتی ساخته شده‌اند، آرایش شده و به خاک سپرده شده بودند.

این تاج‌ها دارای طرح‌های مرکب و پیچیده برجسته‌ای از حیواناتی مانند: “گاو نر، غزال، شیر” و برخی از گل‌ها می‌باشند. علاوه بر این، در این اکتشاف، برخی ظروف سرامیکی که عمدتاً از یونان سر‌چشمه می‌گرفتند و گلدان‌هایی از کشور‌های: ” ترکیه، سوریه، فلسطین و مصر” کشف شدند.

کشف مقبره های شگفت انگیز در قبرس توسط مکتشفان سوئدی

همچنین، تعدادی اسلحه برنزی که برخی از آنان به منبت‌های عاج مزین شده بودند و یک مهر با قاب طلایی ساخته‌شده از هماتیت معدنی سخت که دارای کتیبه‌هایی از الهه‌ها و فرمان‌روایان می‌باشد، نیز در میان کالا‌های کشف‌شده در این اکتشاف استثنایی، به چشم می‌خورند.

فیشر تاکید داشت که:

ثروت عظیم افراد به خاک سپرده شده در این مکان، از رونق صنعت مس در آن دوره تاریخی، سر‌چشمه می‌گیرد. در آن دوره، سنگ معدن مس از معادن مجاور واقع شده در کوه‌های ترودوس استخراج می‌شد. پس از تصفیه مس‌های استخراج‌شده در داخل شهر، مقادیر قابل توجهی از فلز مس تصفیه شده، به کشور‌های همسایه صادر می‌شد. مس که در آن زمان ماده‌ای بسیار ارزشمند و نا‌یاب بود، هنگام ترکیب با قلع، آلیاژی با دوام از برنز را تشکیل می‌داد و به این صورت بود که دوره تاریخی «عصر برنز» متولد شد.

منبع: Interesting Engineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>