خودروی AMG بعدی، یک مرسدس کلاس E جدید با طعم “53” است که برای هر دو تریم سدان و واگن (شاسی SUV)، یک پورت شارژ الکتریکی را نیز دریافت کرده است. در حالیکه خودروهای برقی معمولاً با یک موتور احتراقی کوچک همراه میشوند، در این خودروی خشمگین مرسدس اوضاع اینطور نیست. نه تنها نسخه AMG Lite هنوز دارای یک موتور شش سیلندر خطی است، بلکه این مورتور بنزینی 3.0 لیتری حتی قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل غیرهیبریدی دارد!
AMG E53 قدیمی 429 اسب بخار قدرت داشت، این در حالی است که جایگزین آن، فقط با موتور 6 سیلندر توربوشارژ تقویتشده خود تا 443 اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور احتراقی در حال حاضر همراه با یک موتور الکتریکی با قدرت 161 اسب بخار جفت شده و مجموع خروجی سیستم را به 577 اسب بخار میرساند. با فعال کردن حالت Race Start خودرو که اصطلاح بازاریابی برای کنترل و شروع پرشتاب حرکت است، خروجی ترکیبی بهصورت موقت به 603 اسب بخار افزایش مییابد. با 750 نیوتن متر گشتاور، میتوانید با این خودرو هر کاری را در جاده انجام دهید، نسل قبلی تنها به 520 نیوتن متر گشتاور بسنده میکرد.
این میزان گشتاور به اندازه کافی برای شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 3.8 ثانیه برای سدان نیرو تولید میکند، در حالیکه نسخه واگن کمی سنگینتر تنها 0.1 ثانیه دیرتر به این سرعت میرسد. هر دو نسخه بهصورت الکترونیکی روی سرعت 250 کیلومتر در ساعت محدود شدهاند، اما بسته اختیاری راننده AMG محدودیت را به 280 کیلومتر در ساعت برای سدان و 275 کیلومتر در ساعت برای نسخه واگن (شاسی) کاهش میدهد. مدلهای جدید E53 وقتی فقط با موتور برقی کار میکنند، سرعتشان به 140 کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد.
این دو نسخه سدان و شاسیبلند از آخرین GLE 53 پیروی کرده و از یک سیستم هیبریدی پلاگین استفاده میکنند. در زیر کف صندوق عقب یک بسته باتری با ظرفیت قابل استفاده 21.22 کیلووات ساعت نصب شده است. مرسدس ادعا میکند که این ظرفیت برای پیمودن 100 کیلومتر در چرخه WLTP بدون مصرف بنزین کافی است. این بسته باتری برای صرفه جویی در فضا، انرژی خود را به موتور الکترونیکی تعبیهشده در گیربکس 9 سرعته اتوماتیک میرساند.
در مقایسه با نسخههای غیر AMG E، این 53 جدید دارای بدنهای محکمتر، ترمزهای بزرگتر و فرمان چرخهای عقب استانداردتر است. سیستم AWD کاملا متغیر در این خودرو با سیستم تعلیق تطبیقی با میرایی متغیر ترکیب شده است. E اسپرت با گلگیرهای جلوی عریضتر، جلوپنجره مشبک روشن و اگزوز چهارگوش، طراحی تهاجمیتری به خود گرفته است. جالب اینجاست که اکسل جلو کمی عریضتر از یک کلاس E معمولی است.
آنطور که پیداست مرسدس در حال برنامهریزی نسخههای دو در نیست و AMG E53 کوپه و AMG E53 کانورتیبل برای نسل جدید هیبریدی ساخته نمیشوند. اما این برند آلمانی در حال جایگزینی آن خودروها با مدلهای جدید CLE53 است. نسل جدید این دو نسخه نیز دارای یک موتور شش سیلندر خطیاند اما پلاگین هیبریدی نیستند!
شایعات جدید نیز حاکی از آنند که یک E63 جدید نیز در راه است و انتظار میرود آن خودرو نیز یک پورت شارژ دریافت کند. اما متأسفانه، موتور V8 قدرتمند در حال حذف شدن است تا فضایی بیشتر برای یک شش سیلندر خطی باز کند. پیش از این C63 چهار سیلندر و S63 با موتور V8 الکتریکی شدهاند و نشان میدهد که روزهای پرفورمنس AMG با تنظیمات ICE خالص به شماره افتاده است!
هنوز قیمت این خودروی پلاگین هیبردی مشخص نشده است اما AMG E53 قدیمی در حال حاضر با برچسب قیمتی 81300 دلاری بهفروش میرسد.
منبع: Motor1