یخ زدن جاده ها قطعاً اتفاق خوبی نیست، همچنین نمک های مبتنی بر کلرید غیر دوستدار محیط زیست که در حال حاضر برای ذوب یخ استفاده می شوند نیز محصولات کاملاً مفیدی نیستند. اما اکنون دانشمندان یک جایگزین سبزتر و موثرتر تولید کردهاند که میتواند مستقیماً در آسفالت مخلوط شود و برای سالها فعال بماند.
نمکهای ذوب کننده یخ بر پایه کلرید که در حال حاضر در جادهها پخش میشوند، با خروج از آسفالت و وارد شدن به آبراهههای مجاور، میتوانند به محیط زیست آسیب بزنند.
آنها همچنین ممکن است جاده هایی که یخ زدایی می کنند را نیز تخریب کنند، بعلاوه باعث زنگ زدگی ماشین ها شده و باید به طور مکرر در طول زمستان استفاده شوند. حتی پس از تشکیل یک لایه یخ تازه روی آسفالت، رانندگان باید دوباره منتظر بمانند تا کامیونهای نمکپاش از راه برسند.
دانشمندان دانشگاه علم و فناوری هبی چین برای رفع این کاستیها اقدام کرده و کار خود را با تولید یک نمک مبتنی بر استات بدون کلرید آغاز کردند. چنین نمک هایی به طور قابل توجهی کمتر از کلریدها برای محیط زیست مضر هستند، آنها همچنین برای فولاد و سایر مواد فلزی، خورندگی کمتری داشته و به علاوه در دماهای پایین تر نیز عمل می کنند.
این محققان اقدام به مخلوط کردن نمک با یک سورفکتانت، دی اکسید سیلیکون، بی کربنات سدیم و سرباره کوره بلند (که در بتن ضد نمک نیز استفاده شده است) کردند و در نتیجه پودری ریز به دست آمد. سپس ذرات آن پودر با محلول پلیمری پوشانده و میکروکپسولهایی تولید شد. در نهایت، این دانشمندان مقداری از مواد پرکننده معدنی را در یک مخلوط آسفالتی معمولی با آن کپسول ها جایگزین کردند.
هنگامی که این آسفالت ویژه در خارج از رمپ بزرگراه آزمایش شد، مشخص شد که نه تنها برف هایی را که بر روی آن می ریزد به طور مداوم ذوب می کند، بلکه نقطه انجماد آب را از صفر درجه سانتی گراد به منفی 21 درجه سانتی گراد کاهش می دهد. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، محققان تخمین میزنند که یک تخته سنگفرش به ضخامت 5 سانتیمتر به مدت هفت تا هشت سال به آزادسازی کپسولهای نمک خود ادامه میدهد و جاده را در تمام مدت باز نگه میدارد.
این مطالعه به تازگی در مجله ACS Omega منتشر شده است.
منبع: Newatlas