جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب، مقاومت در آب شور را تضمین میکند؟

آیا استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب، مقاومت در آب شور را نیز تضمین می‌کند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اگر تاکنون به مقاومت گوشی هوشمند یا هر دستگاه مرتبط با موبایل مثل ساعت هوشمند خود، در برابر نفوذ آب و گردوغبار اهمیت نمی‌داده‌اید، با گران‌تر و نیز عجین شدن بیشتر آنها با زندگی روزمره، باید اهمیت بیشتری به این موضوع بدهید. البته این به این معنا نیست که شرکت‌های تکنولوژی به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند. به عکس، استاندارد IP68 مثال نقض این مورد است که شما می‌توانید امروزه تقریباً در هر دستگاه پرچمداری، آن را ببینید. شاید جالب به نظر برسد که با دستگاهی که گواهی IP68 دارد، برای شنا در اقیانوس بروید و یا به موج‌سواری با آن فکر کنید. پیش از این کار اما، باید برخی محدودیت‌ها را بشناسید و البته با برخی تعاریف هم آشنا باشید. با اِروتِک همراه باشید.

IP68 به چه معناست؟

آیا استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب، مقاومت در آب شور را تضمین میکند؟

IP68 یک نظام امتیاز بندی مقاومت در برابر نفوذ است که توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک تعریف شده‌ است.

  • رقم اول که در اینجا 6 است، نشان می‌دهد که دستگاه در برابر گرد و غبار مقاوم است.
  • رقم دوم، یعنی 8، به ما می‌گوید که دستگاه می‌تواند برای حدود 30 دقیقه در عمق 3.3 فوتی (حدود یک متری) در آب قرار گیرد.

برخی دستگاه‌هایی که گواهی IP68 دارند، ممکن است بیش از یک متر به زیر آب بروند، اما این مسئله مورد به مورد متفاوت است.

آیا دستگاه‌های دارای گواهی IP68 ضدآب هستند؟

متأسفانه، نه! حتی اگر یک آیفون 15 پرومکس را در یک برکه کم‌عمق بیندازید، آب به‌آرامی محل‌های چسباندن قطعات آن را از بین می‌برد؛ این فرآیند ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد. بیشتر دستگاه‌های دارای گواهی IP68 همچنین در برابر فشار زیاد هم آسیب‌پذیر هستند، پس شما نباید آن‌ها را پایین‌تر از 3.3 فوتی ببرید و یا زیر دوش از آن‌ها استفاده کنید. تنها دستگاه‌های IP69 یا 69K به قدر کافی ایزوله هستند که فشار آب را تحمل کنند.

آیا دستگاه‌های IP68 می‌توانند در آب شور هم بروند؟

آیا استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب، مقاومت در آب شور را تضمین میکند؟

خیر، نمی‌توانند و یا حداقل نباید این کار صورت گیرد. آب شور آسیب‌زاست و می‌تواند همان فرآیند از بین رفتن چسب‌ها را که در بالا گفته شد، تسریع کند. این اثر احتمالا آنی نخواهد بود، اما اگر اتفاقی یک دستگاه IP68 را در اقیانوس بیندازید، باید به‌سرعت آن را خارج کنید و با آب زلال آن را بشویید. پس از این کار، آن را با یک پارچه یا کاغذ خشک کنید.

شاید بتوانید این مشکل را با قاب‌های ضدآب حل کنید.

همین مسئله را می‌توان درباره نوشیدنی‌ها و یا آب استخر کلردار مطرح کرد. محافظت‌های مورد اشاره در استاندارد IP68 قرار است که از گوشی شما در برابر باران، عرق و افتادن اتفاقی در آب مراقبت کنند. این دستگاه‌ها در برابر مایعات آسیب‌زننده، در بهترین حالت، موقتاً مقاوم هستند.

کدام دستگاه‌ها می‌توانند در آب شور هم وارد شوند؟

آیا استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب، مقاومت در آب شور را تضمین میکند؟

در دستگاه‌های مورد استفاده روزمره، تنها مواردی می‌توانند عمداً وارد آب شور شوند که امتیاز شیرجه (Dive Rating) داشته باشند. برای مثال، اپل‌واچ اولترا 2 امتیاز ISO 22810 دارد و رفتن تا عمق 100 متری زیر آب (حدود 328 پا) و پرش اسکوبا (Scuba Diving) تا عمق 40 متری (131 پا) را پشتیبانی می‌کند. افزون بر ایت، اپل برای مدتی طولانی مدعی بوده که اپل‌واچ‌های غیراولترا برای شنا در ساحل خوب هستند و از طرف دیگر، طراحی گلکسی‌‌واچ اولترا هم طوری است که بدون پشتیبانی از شیرجه، آب شور را تحمل کند. برای اطلاعات دقیق‌تر باید سایت تولیدکننده را چک کنید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از قاب‌های ضدآب از پس این مشکل برآیید. گاهی اوقات، این قاب‌ها گران هستند و سخت پیدا می‌شوند، اما برای برخی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دوربین‌های معروفی مثل گوپروها وجود دارند و یافت می‌شوند. اگر به دنبال این قاب‌ها هستید، می‌توانید دقیق‌تر چک کنید که آیا به طور خاص برای آب شور و شیرجه ساخته شده‌اند یا نه.

نکته: یک قاب تنها در حالتی ضدآب است که کاملا بدون درز باشد؛ یعنی پورت‌ها، دکمه‌ها و نمایشگر را کاملا پوشانده باشد.

حتی با وجود یک قاب، بهتر این است که پس از تمام شدن هرفعالیت مرتبط با آب شور، دستگاه خود را بشویید. نمک ممکن است باقی بماند و از جای خود تکان نخورد و اگر مقاومت گوشی را چک نکنید ممکن است از این اتفاق بی‌خبر بمانید.

منبع: Pocket-lint

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *