Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چگونه از اجرای برنامه ها در پس زمینه اندروید جلوگیری کنیم؟

چگونه از اجرای برنامه ها در پس زمینه اندروید جلوگیری کنیم؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یکی از مشکلات این روزهای گوشی‌های اندرویدی، اجرای برنامه‌های زیاد در پس زمینه (بکگراند) دستگاه است که باعث مصرف رم بیشتر، کاهش سرعت اجرای برنامه‌های اصلی و مهمتر از آن، مصرف بیش از حد باتری می‌شود. با این حال روش‌های وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید در مصرف منابع دستگاه اندرویدی خود صرفه‌جویی کنید. برای آشنایی با این روش‌ها با اِروتِک همراه باشید.

چگونه بررسی کنیم که کدام برنامه ها در پس زمینه اندروید اجرا می‌شوند؟

منوی گزینه‌های توسعه‌دهنده (Developer Options) در اندروید، دسترسی به ویژگی‌های مفید مختلف و مشاهده عملکرد دستگاه شما را فراهم می‌کند. یکی از گزینه‌های قابل‌توجه در این منو، خدمات در حال اجرا (Running services) است که لیستی از برنامه‌هایی که در پس‌زمینه کار می‌کنند همراه با میزان استفاده از رم مربوطه آن‌ها را ارائه می‌کند. در اینجا نحوه دسترسی به این بخش آمده است:

۱. برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید، به پایین بروید و روی درباره تلفن (About phone) ضربه بزنید.

۲. سپس به بخش اطلاعات نرم‌افزار (Software information) رفته و هفت بار روی Build number ضربه بزنید تا گزینه‌های توسعه‌دهنده (Developer options) فعال شوند.

۳. پین (کد عبور دستگاه) خود را وارد کنید، اکنون می‌توانید پیام “اکنون یک توسعه‌دهنده هستید (You’re now a developer)” را ببینید.

۴. به منوی تنظیمات اصلی بازگردید و روی گزینه‌های توسعه‌دهنده (Developer options) در پایین ضربه بزنید.

۵. به پایین بروید و خدمات در حال اجرا (Running services) را پیدا کنید. برای مشاهده لیستی از برنامه‌ها و سرویس‌ها به همراه میزان استفاده از حافظه آنها، روی این گزینه ضربه بزنید.

شما همچنین می‌توانید به منوی مصرف باتری (Battery usage) در اندروید بروید تا متوجه شوید کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف باتری را دارند. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری در مورد اینکه کدام برنامه‌ها باید متوقف شوند تا عمر باتری گوشی اندرویدی شما افزایش یابد، بگیرید.

برای بررسی میزان مصرف باتری برنامه‌ها، منوی تنظیمات (Settings) را باز کرده و به بخش باتری (Battery) بروید. برنامه‌هایی که بیشترین باتری را مصرف می‌کنند در بالا ظاهر می‌شوند. برای یافتن برنامه‌های غیرضروری، فهرست را مرور کنید و برای مراحل بعدی آن‌ها را یادداشت کنید.

چگونه از اجرای برنامه‌های اندروید در پس‌زمینه جلوگیری کنیم؟

بسته به اینکه مداخله فوری یا راه‌حل‌های خودکارتر و تطبیقی را ترجیح می‌دهید، بیش از یک راه برای جلوگیری از اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه در دستگاه اندرویدی شما وجود دارد. در ادامه چند رویکرد متمایز را مرور خواهیم کرد.

1. توقف اجباری برنامه ها!

اگر می‌خواهید برنامه خاصی تا زمانی که آن را باز نکنید در پس‌زمینه کار نکند، می‌توانید با استفاده از این مراحل آن را به اجبار متوقف کنید:

  1. منوی تنظیمات (Settings) را باز کنید و به بخش برنامه‌ها (Apps) بروید.
  2. در لیست اسکرول کرده یا از ابزار جستجو استفاده کنید تا برنامه موردنظر را برای توقف آن پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.
  3. سپس بر روی گزینه توقف اجباری (Force stop) را بزنید.
  4. در نهایت برای تایید، بر روی OK را بزنید.

توجه داشته باشید که این گزینه کامل نیست، زیرا برخی از برنامه‌ها می‌توانند به‌طور خودکار شروع به کار کنند!

2. استفاده از باتری را برای برنامه‌ها محدود کنید!

در سیستم‌عامل اندروید می‌توانید استفاده از باتری برنامه‌های خاص را محدود کرده و از اجرای غیرضروری آن‌ها در پس‌زمینه جلوگیری کنید. برای محدود کردن مصرف باتری برای یک برنامه در گوشی اندرویدی خود، این مراحل را دنبال کنید:

  1. برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید و به پایین بروید تا برنامه‌ها (Apps) را انتخاب کنید.
  2. برنامه‌ای را که نمی‌خواهید در پس‌زمینه اجرا شود، پیدا کرده و انتخاب کنید.
  3. سپس به پایین اسکرول کنید و روی گزینه باتری (Battery) در قسمت مصرف (Usage) ضربه بزنید.
  4. گزینه محدودشده (Restricted) را انتخاب کنید.

همانطور که در این منو ذکر شد، محدود کردن برنامه‌ها می‌تواند باعث عدم نمایش اعلان‌ها شود. مراقب باشید از این گزینه فقط برای برنامه‌هایی استفاده کنید که اطلاعات حساس و فوری (مانند پیام‌رسان‌ها) را برای شما ارسال نمی‌کنند!

3. ویژگی باتری تطبیق پذیر (Adaptive Battery) را فعال کنید!

ویژگی باتری تطبیق‌پذیر (Adaptive Battery) در اندروید از هوش مصنوعی دیپ‌مایند (DeepMind) گوگل برای درک الگوهای کاربری شما در طول زمان استفاده کرده و فعالیت پس زمینه برنامه‌هایی را که اغلب استفاده نمی‌کنید محدود می‌کند. اگر نمی‌خواهید دائماً برنامه‌ها را به صورت دستی متوقف کرده یا تنظیمات مصرف باتری را برای هر برنامه جداگانه پیکربندی کنید، این گزینه، ایده‌آل است. برای فعال کردن این ویژگی، مراحل زیر را طی کنید.

  1. برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید و به بخش باتری (Battery) بروید.
  2. بر روی محدودیت‌های مصرف پس زمینه (Background usage limits) ضربه بزنید.
  3. بر روی منوی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و باتری تطبیق‌پذیر (Adaptive Battery) را انتخاب کنید.
  4. سوئیچ باتری تطبیق‌پذیر (Adaptive Battery) را روشن کنید.

در حالی که جلوگیری از اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه مزایای خاصی را ارائه می‌دهد، انجام این کار جنبه‌های منفی خود را نیز دارد. یکی از ایرادات کلیدی، تاثیر بالقوه بر اعلان‌های بلادرنگ (لحظه‌ای) است. به‌علاوه، برنامه‌هایی که نیاز به همگام‌سازی یا به‌روزرسانی مداوم محتوا دارند، ممکن است به طور مؤثر عمل نکنند!

علاوه بر این، بستن برنامه‌های پرکاربرد می‌تواند منجر به کاهش سرعت بارگذاری و مصرف انرژی بیشتر پردازنده شود. به همین دلیل است که ما بستن مداوم برنامه‌های اصلی در اندروید را توصیه نمی کنیم.

منبع: Makeuseof

همچنین مطالعه کنید
آموزش نحوه ساخت و ارسال فایل‌های GIF (گیف) در واتس‌اپ

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>