Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بهترین برنامه آنتی ویروس برای آیفون کدام است؟

بهترین برنامه آنتی ویروس برای آیفون کدام است؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

آیفون‌ها یا آیپد‌ها نیازی به نصب آنتی ویروس ندارند. در واقع، هر برنامه “آنتی ویروس” که برای آیفون‌ها تبلیغ می‌شود، حتی نرم‌افزار آنتی ویروس هم نیست. اما این برنامه‌ها چه کاری انجام می‌دهند و چرا آیفون‌ها نیازی به آنتی ویروس ندارند؟ برای پاسخ به این سوالات با اروتک همراه باشید.

هیچ برنامه آنتی ویروس واقعی برای آیفون وجود ندارد!

یک برنامه آنتی ویروس سنتی برای ویندوز یا macOS، به سیستم‌عامل شما دسترسی کامل دارد و از این دسترسی برای اسکن برنامه‌ها و فایل‌های شما استفاده می‌کند تا مطمئن شود که هیچ بدافزاری در حال اجرا نیست.

اما هر برنامه‌ای که روی آیفون خود نصب می‌کنید در فضایی اجرا می‌شود که کار آنها را بسیار محدود می‌کند. یک برنامه فقط می‌تواند به داده‌هایی دسترسی داشته باشد که شما به آن‌ها اجازه دسترسی داده‌اید. به عبارت دیگر، هیچ برنامه‌ای در آیفون شما نمی‌تواند کارهایی را که در برنامه بانکداری آنلاین خود انجام می‌دهید، جاسوسی کند. برای مثال، آنها می‌توانند به عکس‌های شما دسترسی داشته باشند، اما فقط در صورتی که به آنها اجازه دسترسی به عکس‌هایتان را بدهید.

در سیستم‌عامل iOS اپل، هر برنامه امنیتی که نصب می‌کنید، مجبور است در همان جعبه ایمنی که همه برنامه‌های دیگر شما اجرا می‌شوند، فعالیت کنند. آن‌ها حتی نمی‌توانند فهرستی از برنامه‌هایی را که از اپ استور نصب کرده‌اید ببینند، چه رسد به اینکه هر چیزی را در دستگاه شما برای بدافزار اسکن کنند. حتی اگر برنامه‌ای به نام “ویروس خطرناک” روی آیفون خود نصب کرده باشید، این برنامه‌های امنیتی به‌اصطلاح آنتی ویروس، نمی‌توانند آن را ببینند.

به همین دلیل است که تا به حال نمونه‌ای از برنامه امنیتی آیفون وجود نداشته است که بتواند یک بدافزار را از آلوده کردن آیفون مسدود کند. اگر حتی یک برنامه وجود داشت، مطمئناً سازندگان برنامه‌های امنیتی آیفون آن را در بوق و کرنا می‌کردند، اما این کار را نمی‌کنند، چون چنین برنامه‌ای وجود ندارد!

مطمئناً، آیفون‌ها گاهی اوقات دارای نقص‌های امنیتی هستند. اما این مشکلات فقط از طریق به‌روزرسانی‌های امنیتی سریع قابل حل بوده و نصب یک برنامه امنیتی هیچ کاری برای محافظت از شما انجام نمی‌دهد. برای امنیت دستگاه خود فقط باید آن را با آخرین نسخه‌های iOS به‌روز نگه دارید.

سیستم امنیتی آیفون چگونه از آن محافظت می‌کند؟

گوشی‌های آیفون در حال حاضر دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی یکپارچه هستند. در این دستگاه‌ها فقط می‌توانید برنامه‌ها را از طریق اپ استور اپل نصب کنید و اپل این برنامه‌ها را قبل از اینکه به فروشگاه اضافه شوند، از نظر بدافزار و سایر موارد مضر بررسی می‌کند. اگر در آینده نیز یک بدافزار در اپ استور پیدا شود، اپل می‌تواند آن را از استور حذف کرده و برای ایمنی شما فوراً از آیفون شما بخواهد برنامه را حذف کند.

آیفون‌ها همچنین دارای ویژگی داخلی “آیفون من را پیدا کن (Find My iPhone)” هستند که از طریق iCloud کار می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که آیفون گمشده یا دزدیده‌شده را از راه دور پیدا، قفل و حتی اطلاعات آن را پاک کنید. بنابریان شما به یک برنامه امنیتی خاص با ویژگی‌های “ضد سرقت” نیاز ندارید. (برای بررسی فعال بودن قابلیت Find My iPhone، به بخش تنظیمات بروید، روی نام خود در بالای صفحه ضربه زده و سپس روی iCloud > Find My iPhone ضربه بزنید.)

بهترین برنامه آنتی ویروس برای آیفون کدام است؟

مرورگر سافاری در آیفون شما نیز دارای ویژگی “هشدار وب سایت جعلی” است که به عنوان فیلتر ضد فیشینگ نیز شناخته می‌شود. اگر در نهایت وارد وب‌سایتی شوید که برای فریب شما طراحی شده است تا اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید (که شاید این یک وب سایت جعلی باشد که با جعل هویت، صفحه بانکداری آنلاین بانک شما را نشان می‌دهد) یک هشدار مشاهده خواهید کرد. برای بررسی فعال بودن این ویژگی، به بخش Settings > Safari بروید و گزینه “Fraudulent website warning” را در بخش Privacy & Security جستجو کنید.

همچنین مطالعه کنید
چرا باید از اپلیکیشن "Good Lock" در گوشی‌های گلکسی سامسونگ خود استفاده کنیم؟

اما این برنامه‌های امنیتی موبایل چه کاری انجام می‌کنند؟

با توجه به اینکه این برنامه‌ها نمی‌توانند به‌عنوان نرم‌افزار آنتی ویروس عمل کنند، ممکن است تعجب کنید که دقیقا چه کاری انجام می‌دهند! خوب، نام آنها یک سرنخ است: این برنامه‌ها مواردی مانند “Avira Mobile Security”، “McAfee Mobile Security”، “Norton Mobile Security” و “Lookout Mobile Security” نام دارند. اپل به‌وضوح اجازه نمی‌دهد این برنامه‌ها از کلمه “آنتی ویروس” در نام خود استفاده کنند.

بهترین برنامه آنتی ویروس برای آیفون کدام است؟

برنامه‌های امنیتی آیفون اغلب دارای ویژگی‌هایی هستند که به محافظت در برابر بدافزارها کمک نمی‌کنند، مانند ویژگی‌های ضد سرقت که به شما امکان می‌دهند تلفن خود را از راه دور پیدا کنید، درست مانند iCloud اپل! برخی از آنها نیز شامل ابزارهای “طاقچه رسانه‌ای” هستند که می‌توانند عکس‌ها را با رمز عبور روی تلفن شما پنهان کنند. سایر موارد نیز شامل مدیریت رمز عبور، مسدودکننده تماس و VPN است که می‌توانید آنها را در برنامه‌های دیگر نیز دریافت کنید. برخی از برنامه‌ها ممکن است یک “مرورگر امن” با فیلتر فیشینگ خاص خود ارائه دهند، اما این مرورگرها مشابه آنچه قبلاً در سافاری تعبیه شده است، کار می‌کنند.

برخی از این برنامه‌ها نیز دارای هشدار سرقت هویت هستند که به یک سرویس آنلاین متصل می‌شوند و در صورت لو رفتن اطلاعات به شما هشدار می‌دهند که در این موارد نیز سیستم اپل کارآمدتر است.

در حقیقت این برنامه‌ها برخی از عملکردهای مرتبط با امنیت را انجام می‌دهند، به همین دلیل است که اپل به آنها اجازه ورود به اپ استور را می‌دهد. اما آنها برنامه‌های “آنتی ویروس” یا “ضد بدافزار” نیستند و ضرورتی هم برای نصب آن‌ها وجود ندارد.

آیفون خود را جِیلبریک (روت) نکنید!

همه توصیه‌های بالا بر این فرض استوار هستند که آیفون شما جیلبریک (روت) نشده باشد. جیلبریک به برنامه‌های آیفون شما اجازه می‌دهد خارج از جعبه ایمنی معمولی اجرا شوند. همچنین به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را از خارج از اپ استور نصب کنید، به این معنی که آن برنامه‌ها برای رفتار مخرب توسط اپل بررسی نمی‌شوند.

مانند اپل، توصیه می‌کنیم که آیفون خود را از جیلبریک نکنید. اپل همچنین برای مبارزه با جیلبریک تلاش می‌کند و این شرکت به مرور زمان این کار را دشوارتر کرده است.

با فرض اینکه از آیفون جیلبریک‌شده استفاده می‌کنید، از نظر تئوری می‌توان از نوعی برنامه آنتی ویروس استفاده کرد. با خرابی سندباکس معمولی، برنامه‌های آنتی ویروس از نظر تئوری می‌توانند بدافزارهایی را که ممکن است پس از جیلبریک کردن گوشی خود نصب کرده باشید، اسکن کنند. با این حال، چنین برنامه‌های ضد بدافزاری برای عملکرد به یک فایل تعریف برنامه‌های مضر نیاز دارند.

البته ما از هیچ برنامه آنتی ویروسی برای آیفون‌های جیلبریک‌شده آگاه نیستیم، اگرچه امکان ایجاد آنها وجود دارد.

باز هم می‌گوییم: برای آیفون خود به هیچ نرم‌افزار آنتی ویروس نیاز ندارید. در واقع چیزی به نام نرم‌افزار آنتی ویروس برای آیفون و آیپد وجود ندارد.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>