Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی را عوض کرد؟

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی را عوض کرد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوشی‌های اندرویدی تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی ما شده‌اند و ابزاری قدرتمند و همه‌کاره هستند که روزانه چندین بار توجه‌ی کاربران را به خود جلب می‌کنند و به‌طور مداوم مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما دقیقاً چه زمان باید به فکر ارتقای گوشی اندرویدی خود بود و هر چند وقت یکبار نیاز به خرید یک گوشی اندرویدی جدید داریم؟ برای پاسخ به این سوال و بسیاری از سوال‌های مشابه، با اِروتِک در ادامه‌ی این متن همراه باشید.

مانند سایر وسیله‌های الکترونیکی، گوشی‌های اندرویدی نیز در گذر زمان سن‌وسال خود را نشان می‌دهند و کم‌کم فرسوده می‌شوند. اینکه دقیقاْ چقدر طول می‌کشد تا گوشی شما به آن نقطه برسد، وابسته به نحوه‌ی استفاده از آن، مکان زندگی و همچنین شیوه‌ی مراقبت و نگه‌داری شما از این دستگاه، در کنار موارد متعدد دیگری است. اگرچه کمپانی‌های فعال در دنیای فناوری مشتاق‌اند که شما گوشی جدید خود را به‌سرعت بخرید و اهمیتی به این موضوعات ندهید، بیایید این مسئله را از زوایای منطقی‌تری بررسی کنیم.

عمر گوشی‌های اندرویدی چقدر است؟

طول عمر گوشی‌های اندرویدی برای گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده بین ۲ تا ۳ سال و برای گوشی‌های پرچمداری مانند گلکسی S23 پلاس سامسونگ بین ۳ تا ۵ سال تخمین زده می‌شود. این طول عمر به عامل‌های مختلفی نظیر برند دستگاه، مدل آن و نحوه‌ی استفاده‌ی شما بستگی دارد.

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی را عوض کرد؟

حتی با وجود اینکه گوشی‌های پرچمدار معمولاً با فریم و جنس باکیفیت‌تری ساخته می‌شوند و پردازنده‌های قدرتمندی دارند که طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد، همچنان تخریب باتری در گذر زمان می‌تواند بر روی طول عمر این دستگاه‌ها تأثیر بگذارد. برای درک بهتر اینکه دقیقاً چه‌قدر گوشی‌های اندرویدی می‌توانند دوام بیاورند، باید نگاهی به چند عامل حیاتی برای دستگاه شما اندازیم.

چه مواردی بر طول عمر گوشی اندرویدی تأثیر می‌گذارند؟

عوامل متعددی در طول عمر نهایی گوشی‌های هوشمند اندرویدی مؤثر به حساب می‌آیند. برخی از اصلی‌ترین عامل‌ها عبارت‌اند از:

دوام سخت‌افزار

دوام سخت‌افزار

  • کیفیت ساخت: ساختار فیزیکی دستگاه و مواد استفاده‌شده در گوشی هوشمند، نقش مهمی در طول عمر آن ایفا می‌کنند. بدنه‌ای با جنس باکیفیت و ساخت مستحکم می‌تواند به طول عمر بیشتر دستگاه کمک زیادی کند.
  • مقاومت در برابر آب و گردوغبار: گوشی‌های هوشمند با مقاومت بالا در برابر آب و گردوغبار عموماً دوام بیشتری دارند و در محیط‌های چالش‌برانگیز کمتر آسیب می‌بینند.
  • مقاومت در برابر سقوط: افتادن تصادفی گوشی‌های هوشمند از دست کاربران به زمین یکی از دلایل رایج آسیب دیدن و ضربه خوردن این دستگاه‌ها به‌شمار می‌رود. گوشی‌هایی با طراحی‌ها و جنس بادوام و بهره‌مندی از محافظ‌هایی مانند گوریلا گلس، ممکن است در برابر افتادن از دست کاربر مقاومت بیشتری نشان دهند و کمتر آسیب ببینند.

تخریب باتری

تخریب باتری

  • شیمی باتری: باتری‌های لیتیوم یونی که معمولاً در گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرند، با گذشت زمان و با هر چرخه‌ی شارژ، تحلیل می‌روند. تعداد چرخه‌های شارژ شدن و خالی شدن یک باتری به شیمی و جنس آن بستگی دارد.
  • عادات شارژ: شارژ سریع، دمای بالا در حین شارژ و وقتی که کاربر به‌طور مداوم اجازه می‌دهد که باتری گوشی تا سطوح پایین‌تر تخلیه شود، تمامی این موارد می‌توانند در تخریب سریع باتری سهیم باشند.
  • ظرفیت باتری: با گذشت زمان، حداکثر ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. با کاهش ظرفیت، عمر باتری و زمان استفاده‌ی کلی گوشی هوشمند نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.

پشتیبانی نرم‌افزاری

پشتیبانی نرم‌افزاری

  • آپدیت‌های سیستم‌عامل: آپدیت‌های منظم نرم‌افزاری، از جمله پچ‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های بزرگ سیستم‌عامل، می‌توانند عملکرد، امنیت و ویژگی‌های دستگاه را بهبود بخشند. تولیدکنندگانی که آپدیت‌های طولانی‌مدتی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهند، عمر مفید و طولانی‌تری را نیز برای دستگاه‌های خود رقم می‌زنند.
  • سازگاری برنامه‌ها: همان‌طور که اکوسیستم اندروید پیشرفت می‌کند و متحول می‌شود، دستگاه‌های قدیمی در اجرای برنامه‌ها و خدمات سیستم‌عامل گوگل به مشکل برمی‌خورند و تجربه‌ی کاربران از گوشی خود افت می‌کند.
  • منسوخ شدن: تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی در نهایت، ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای دستگاه‌های قدیمی‌تر خود متوقف می‌کنند و این دستگاه‌ها را در برابر تهدیدات امنیتی آسیب‌پذیرتر کرده و به‌طور بالقوه طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهند.

عوامل تعیین‌کننده در فواصل بین ارتقای گوشی

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی را عوض کرد؟

عوامل زیر می‌توانند نقش مهمی در تعیین اینکه هر چند وقت یکبار باید گوشی خود را ارتقاء دهید، ایفا کنند:

  • عملکرد و منسوخ شدن: با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های جدیدتر دارای پردازنده‌های قوی‌تر، گرافیک بهتر و عملکرد بهتری خواهند بود. به همین دلیل، برای بی‌نصیب نماندن از جدیدترین قابلیت‌ها و اطمینان از عملکرد روان برنامه‌های سنگین، باید ارتقای گوشی اندرویدی خود را در نظر بگیرید.
  • به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی: آپدیت‌های منظم نرم‌افزاری برای رفع باگ‌ها، بهبود عملکرد و افزایش امنیت دستگاه بسیار حائز اهمیت هستند. با این حال، دستگاه‌های قدیمی‌تر ممکن است این به‌روزرسانی‌ها را دریافت نکنند یا عملکرد کندتری را با نسخه‌های جدید نرم‌افزارها به نمایش بگذارند، موضوعی که باعث می‌شود به ارتقای گوشی اندرویدی خود ترغیب شوید.
  • نیازها و ترجیحات شخصی: تغییر در سبک زندگی، الزامات کاری یا ترجیحات شخصی می‌توانند شما را به ارتقای گوشی هوشمندتان سوق دهند. به‌طور مثال، اگر نویسنده یا ژورنالیست حوزه‌ی فناوری هستید، به دستگاه‌ها و قابلیت‌های پیشرفته نیاز دارید تا بهترین مقالات و راهنمایی‌ها را به خوانندگان خود ارائه کنید.
  • پیشرفت‌های حوزه‌ی فناوری: پیشرفت‌های سریع تکنولوژی، در هر نسل جدید گوشی‌های هوشمند منجر به معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی می‌شود. بهره‌مندی از از نوآوری‌هایی نظیر کیفیت بهتر دوربین، واقعیت افزوده، اتصال اینترنتی 5G یا سایر فناوری‌های پیشرفته می توانند یکی از دلایل خرید گوشی جدید باشند.
  • عدم امکان استفاده از جدیدترین شبکه‌های اینترنتی: با تکامل و تحول شبکه‌های تلفن همراه و گزینه‌های اتصال اینترنتی (به‌طور مثال، از اینترنت 3G به 4G و از 4G به 5G)، گوشی‌های قدیمی اندروید ممکن است با این شبکه‌ها سازگار نباشند، موضوعی که می‌تواند تبدیل به دلیلی اصلی کاربران برای ارتقای گوشی هوشمندشان شود تا از دسترسی سریع‌تر به اینترنت، بهبود اتصال و سرعت انتقال داده جا نمانند.
  • داغ شدن گوشی: با بالا رفتن سن گوشی اندرویدی شما و استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن، کارآمدی قطعات مختلف آن ممکن است کاهش یابد و منجر به مشکلات داغ شدن بیش از حد گوشی شود. این موضوع به‌طور بالقوه می‌تواند بر عملکرد و تجربه‌ی کاربری دستگاه شما تأثیر بگذارد و دلیل مهمی برای در نظر گرفتن یک گوشی اندرویدی جدید باشد.
  • ملاحظات مالی: قدرت خرید شما به‌طرز قابل توجهی بر ذهنیت شما در مورد زمان تعویض گوشی اندرویدی تأثیر می‌گذارد. عواملی مانند تخفیف‌ها یا قیمت‌گذاری‌های مقرون‌به‌صرفه می‌توانند به شما این امکان را بدهند که یک دستگاه اندرویدی کاملاً جدید را برای جایگزینی گوشی قدیمی خود تهیه کنید.
همچنین مطالعه کنید
تصاویر تبلیغاتی رسمی گوشی iQOO 12 پرو نسخه بی ام و موتوراسپرت منتشر شد

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی خود را عوض کنیم؟

هر چند وقت یکبار باید گوشی اندرویدی را عوض کرد؟

آیا در مورد زمان مناسب برای خرید گوشی اندرویدی جدید و ارتقا دادن گوشی فعلی خود سردرگم هستید؟ بازه‌های زمانی مختلف برای نیازهای گوناگون کاربران در ادامه آمده است:

هر سال

ارتقای گوشی اندرویدی به‌شکل سالانه شاید برای کسانی که خواهان جدیدترین و بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود در بازار باشند جذاب تلقی شود. علاقه‌مندان به فناوری و کاربرانی که به‌شدت به گوشی‌های هوشمند خود برای کارهای روزانه، افزایش بهره‌وری، بازی یا عکاسی متکی هستند، ممکن است به تعویض سالانه‌ی گوشی هوشمند خود تمایل پیدا کنند. با این حال، چنین رویکردی از نظر مالی برای بسیاری از کاربران چالش‌برانگیز خواهد بود و ممکن است آن‌قدرها بهبود قابل توجهی را هم نسبت به هزینه‌ای که هر سال باید پرداخت کنید، به‌همراه نداشته باشد.

هر ۳ سال یکبار

این بازه‌ی زمانی در واقع تعادلی را بین جیب شما و آخرین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند برقرار می‌کند، زیرا در طی ۳ سال امکان وقوع پیشرفت‌های قابل توجهی در دنیای فناوری مانند بهبود قابلیت‌های دوربین، قدرت پردازش و طول عمر باتری وجود دارد. اگر می‌خواهید گوشی هوشمند به‌روزی داشته باشید و فشار مالی مضاعفی را در اثر خرید سالانه‌ی گوشی متحمل نشوید، این بهترین و متعادل‌ترین رویکرد به حساب می‌آید.

هر ۵ سال یکبار

این رویکرد محافظه‌کارانه‌تر و اقتصادی‌تر است، چرا که گوشی‌های پرچمدار امروزی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که دوام بیشتری داشته باشند و طول عمر بیشتری را ارائه دهند. اگر پایداری گوشی هوشمند برای شما اولویت دارد و هدفتان به حداقل رساندن زباله‌های الکترونیکی است، می‌توانید برای ارتقای گوشی هوشمند خود به مدل‌های جدیدتر صبر پیشه کنید. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند این روزها به‌روزرسانی‌های خود را برای دوره‌های طولانی ارائه می‌دهند و از گوشی‌هایشان بیشتر پشتیبانی می‌کنند.

هر ۷ سال یکبار یا حتی بیشتر

گوشی‌های هوشمند در طول سال‌ها بادوام‌تر شده‌اند و بسیاری از آن‌ها می‌توانند برای مدتی طولانی مورداستفاده قرار بگیرند. یکی از جدیدترین نمونه‌های این موضوع، اعلام رسمی گوگل درباره‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری ۷ ساله از سری پیکسل 8 است. سامسونگ نیز همزمان با معرفی سری گلکسی S24 خود از ارائه‌ی ۷ نسل آپدیت سیستم‌عاملی و ۷ سال پچ امنیتی برای گوشی‌های پرچمدار جدیدش صحبت کرد. بنابراین، در حال حاضر عوض کردن گوشی اندرویدی پس از هفت سال استفاده، برای افرادی که به بودجه‌ی خود توجه دارند و دوام دستگاه را به بهره‌مندی از آخرین ویژگی‌ها و قابلیت‌های روز دنیای فناوری ترجیح می‌دهند، رویکرد خوبی محسوب می‌شود.

رویکرد مورد به مورد

گاهی اوقات، تصمیم برای عوض کردن گوشی و ارتقاء به یک دستگاه جدیدتر و امروزی‌تر، باید به‌جای وابستگی به یک چارچوب زمانی از پیش تعیین شده، بر اساس ضرورت و نیاز خود کاربر باشد. اگر گوشی اندرویدی شما کند شده است، به‌خوبی کار نمی‌کند یا دیگر از پس برآورده کردن نیازهای شما برنمی‌آید، وقت آن رسیده که به ارتقاء فکر کنید. چنین رویکرد مورد به موردی تضمین می‌کند که بدون هزینه‌های اضافی، بیشترین بهره را از دستگاه خود می‌برید و به‌موقع سراغ محصولات کاربردی‌تر و جدیدتر می‌روید.

در نهایت، عوض کردن گوشی اندرویدی وابسته به برقراری تعادل میان نیازها و خواسته‌هاست. ارتقای گوشی تصمیم بزرگی محسوب می‌شود که باید تمام جوانب آن را از قبل در نظر بگیرید. امیدواریم که این متن در کمک به تصمیم‌گیری‌های آینده‌ی شما مؤثر واقع شده باشد.

منبع: GuidingTech

مقالات مشابه

3 پاسخ

  1. سامسونگ J7 Prim 2017 دارم دیگه نفسای آخرشو داره بعد از 6 سال کامل میکشه ، احتمالن A25 256G Ram8 میخرم

  2. کی گفته S24 پلاس فقط 5 سال دوام میاره؟ چرا سامسونگ رو بدنام میکنید. این گوشی حداقل 10 سال عمر میکنه. من گوشی galaxy m10 دارم الآن چهارساله عین روز اولش داره کار میکنه. کلی هم بازی و برنامه های سنگین روش نصب کردم.

    1. شما انتظارت ازگوشی خیلی پایینه،وگرنه اس ۲۲ الترا دیگه تو خیلی چیزا کم میاره،کلا درک نمیکنم کسایی رو که چندین سال یه گوشی رو نگه میدارن،برای من هر سال که عوض میکنم بازم گوشیه تکراری میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>