Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

حمله «ولت اسکیمر» چیست و این حمله چگونه می‌تواند گوش شما را ذوب کند؟!

حمله “ولت اسکیمر” می‌تواند گوشی شما را ذوب کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

محققان راهی برای شارژ بیش از حد گوشی‌های مجهز به فناوری شارژ بی سیم و گرم کردن این گوشی‌ها تا دمای ۸۰ درجه‌ی سانتیگراد (۱۷۶ درجه‌ی فارنهایت) کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث انفجار گوشی شما شود، اما احتمال وقوع این اتفاق چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی با حملات خطرناک جدیدی تحت عنوان «ولت‌اسکیمر» (VoltSchemer)، با اِروتِک همراه باشید.

ولت اسکیمر چیست؟

محققان در گزارش خود درباره‌ی ولت اسکیمر توضیح دادند که این حمله‌ی ویژه در واقع شارژر بی‌سیم گوشی شما را هدف قرار می‌دهد. ایده‌ی کلی ولت اسکیمر این است که مهاجمان می‌توانند گوشی شما را در حالی که روی شارژر قرار دارد، به روش‌های خاصی دستکاری کنند.

ولت‌اسکیمر قادر است که حملات مختلفی را بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی هکر انجام دهد، اما نگران‌کننده‌ترین نوع حمله بدون شک توانایی گرم کردن بیش از حد گوشی‌های هوشمند است. این حمله ممکن است باعث خرابی گوشی، از دست دادن اطلاعات یا حتی تشدید خطر آتش‌سوزی شود.

باید به این نکته توجه داشت که ولت‌اسکیمر توسط محققان اختراع و آزمایش شده است نه مجرمان! در زمان نگارش این مقاله، هنوز نمونه‌ای واقعی از حمله‌ی VoltSchemer وجود ندارد. همچنین باید اشاره کرد که این حمله به منبع تغذیه‌ی خاص و تغییریافته‌ای نیازمند است و شارژ بی‌سیم در شرایط عادی به گوشی شما آسیب نمی‌رساند.

ولت اسکیمر چطور کار می‌کند؟

ولت‌اسکیمر از طریق یک پریز برق تغییریافته قادر به تنظیم ولتاژی است که به شارژر بی‌سیم می‌رسد. هدف ولت‌اسکیمر این است که ولتاژ را به‌گونه‌ای تنظیم کند که «نویز» ‌و سیگنال‌هایی را جهت ایجاد اختلال به گوشی شما بفرستد.

حمله «ولت اسکیمر» چیست و این حمله چگونه می‌تواند گوش شما را ذوب کند؟!

محققان موفق به انجام کارهای چشمگیری با ولت اسکیمر شدند و به‌طور مثال توانستند یک سیگنال صوتی را با تغییر ولتاژ و از طریق میدان مغناطیسی شارژر به گوشی ارسال کنند تا دستورات صوتی را بدون نیاز به صدای نزدیک بفرستند.

بازسازی دستورات صوتی

محققان چگونه با ولت اسکیمر توانستند گوشی‌ها را بیش از حد گرم کنند؟

ترسناک‌ترین «قابلیت» ولت‌اسکیمر، مختل کردن ارتباط بین گوشی و شارژر بی‌سیم است. اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شارژر بی‌سیم چگونه از شارژ شدن کامل گوشی مطلع می‌شود، باید گفت که گوشی شما بسته‌ی اطلاعاتی کوچکی را به شارژر ارسال می‌کند تا میزان شارژ را به آن اطلاع دهد.

گوشی‌های هوشمند با استفاده از بسته‌ی اطلاعاتی «Control Error» یا CE میزان انرژی‌ای که شارژر به آن‌ها می‌رساند را تنظیم می‌کنند و از طریق بسته‌ی اطلاعاتی «End Power Transfer» یا EPT به شارژر اطلاع می‌دهند که پس از اتمام این پروسه، شارژ کردن گوشی را متوقف کند. با این حال، حمله‌ی ولت اسکیمر، نحوه‌ی تبادل اطلاعات بین گوشی و شارژر بی‌سیم را مختل می‌کند.

محققان جهت انجام این کار، سیگنال ولتاژی ایجاد کردند که دو وظیفه‌ی کلی داشت؛ ابتدا بسته‌های اطلاعاتی CE و EPT گوشی را مسدود می‌کرد تا گوشی دیگر کنترلی بر میزان انرژی ورودی نداشته باشد و بعد، محققان از طریق این سیگنال به بمباران کردن شارژر بی سیم با بسته‌های اطلاعاتی دیگری پرداختند تا به شارژر بگویند که به شارژ کردن گوشی ادامه دهد.

هنگامی که محققان این حمله را آزمایش کردند، گوشی یک بسته‌ی اطلاعاتی EPT را بعد از شارژ حداکثری به شارژر می‌فرستاد تا این موضوع را به اطلاع آن برساند. سیگنال ولتاژ محققان اما این روند را مختل می‌کرد و به شارژر اطلاع می‌داد که به کار خود ادامه دهد. در نتیجه، گوشی حتی بعد از شارژ کامل نیز همچنان انرژی بیشتری دریافت می‌کرد و شارژر نیز با پیام شارژ کم گوشی مواجه بود و قصد توقف روند شارژ کردن را نداشت.

همچنین مطالعه کنید
کلمه "اکسل" در مجموعه مایکروسافت آفیس به چه معناست؟

 

حمله «ولت اسکیمر» چیست و این حمله چگونه می‌تواند گوش شما را ذوب کند؟!

در این آزمایش، انرژی بیش از حد باعث گرم شدن گوشی شد و یک دوربین حرارتی دمای سطحی ۸۱ درجه‌ی سانتیگراد (۱۷۹ درجه‌ی فارنهایت) را ثبت کرد. شارژر حتی زمانی که گوشی به دلیل گرمای بیش از حد خاموش شد نیز به شارژ کردن خود ادامه داد. محققان به این نتیجه رسیدند که حمله‌ی ولت‌اسکیمر ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود یا حتی با تحت فشار قرار دادن باتری گوشی، آن را منفجر کند!

حمله‌ی ولت اسکیمر روی وسایل دیگر نیز کار می‌کند!

حمله «ولت اسکیمر» چیست و این حمله چگونه می‌تواند گوش شما را ذوب کند؟!

محققان بعد از آزمایش این حمله با گوشی‌های هوشمند سراغ بررسی عملکرد حمله‌ی ولت‌اسکیمر با اقلام و وسایل دیگر رفتند و این موضوع را با قرار دادنشان روی شارژر و وادار کردن آن به شارژ حداکثری آزمایش کردند. گیره‌های کاغذ در این حالت بیش از حد گرم شدند و هر سند و کاغذی را می‌توانستند مشتعل کنند. حافظه‌های USB و SSD نیز آسیب دیدند و فایل‌های خود را از دست دادند. با این حال، جالب‌ترین قربانیان این حمله، سوئیچ‌های خودرو بودند.

سوئیچ خودرو: با شروع انتقال انرژی به یک سوئیچ خودرو که روی پد شارژ قرار داده شده بود، باتری داخلی آن به دمای بحرانی رسید. در نتیجه، سوئیچ خودرو به‌جای اینکه تنها بیش از حد داغ شود، منفجر شد و قطعات داخلی خود را در یک انفجار تماشایی متلاشی کرد!

این آزمایش نشان می‌دهد که حمله‌ی ولت‌اسکیمر تنها مختص گوشی‌ها نیست و با وادار کردن شارژر به خروجی حداکثری می‌توان بر هر قطعه‌ی الکتریکی یا جسمی که فلزی باشد، اثر گذاشت.

حمله‌ی ولت اسکیمر چقدر محتمل است؟

قبل از اینکه نگران شارژر بی‌سیم خود شوید و از شارژ گوشی‌ به این شیوه پرهیز کنید، برخی از عناصر مهم این حمله به شما نشان می‌دهند که چقدر بعید است با حمله‌ی ولت‌اسکیمر روبه‌رو گردید:

پریزهای برق دستکاری‌شده

قبل از هر چیزی باید یادآوری کرد که حملات ولت‌اسکیمر را نمی‌توان از راه دور انجام داد. مهاجم باید پریز برق را دستکاری کند و خروجی آن را به ولتاژ موردنیاز این حمله تغییر دهد. به همین دلیل، مهاجم باید حضوری وارد خانه‌ی شما شود و سوکت پریز برق را عوض کند.

این کار سودی برای مهاجم ندارد

حتی اگر فرض کنیم که فردی به‌قدری به این حمله متعهد است که سراغ تعویق سوکت‌ها هم آمده باشد، سوالی که در این‌جا پیش می‌آید این است که چرا کسی باید چنین کاری را انجام دهد؟ خصوصاً وقتی که مهاجم‌ها در این حمله باید ریسک لو رفتن و دستگیری را هم بپذیرند.

اگر فردی وارد خانه‌ی شما شود، طبیعتاً با دزدیدن گوشی شما سود بیشتری نصیبش خواهد شد و حداقل در این حالت فرصت فروش اطلاعات و سخت‌افزار آن را دارد. به همین خاطر، جای نگرانی بابت حملات ولت‌اسکیمر، باید نگران سارقان گوشی‌های هوشمند باشید!

با این حال این ایده ممکن است در آینده محدودیت‌های حاضر را دور زده و بتوان این حملات را از راه دور نیز انجام داد. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکتریکی از همین امروز باید به بررسی این حمله خطرناک پرداخته و در صورت لزوم راهکارهایی را برای جلوگیری از وقوع آن ارائه کنند!

محققان، حملات ولت‌اسکیمر را در آزمایشگاه انجام دادند

بازسازی سیگنال‌های گوشی و ارسال آن‌ها به شارژر برای اختلال در روند شارژ و ارتباط بین گوشی و شارژ، نیازمند دانش تخصصی در مورد نحوه‌ای که شارژرهای بی‌سیم از ولتاژ استفاده می‌کنند و همچنین روش دستکاری آن است.

این گزارش تنها به این خاطر منتشر شد که برخی از محققان بسیار با استعداد، تمام وقت و تجهیزات موردنیاز برای آزمایش این حمله را در اختیار داشتند. به بیان دیگر، بازسازی این حمله در دنیای واقعی برای افراد معمولی کار بسیار دشواری به حساب می‌آید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>