Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

نقد و بررسی بازی مدیریت فرمول 1 2023 (F1 MANAGER 2023)

نقد و بررسی بازی مدیریت فرمول 1 2023 (F1 MANAGER 2023)

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

بازی F1 Manager 2022 سال گذشته به ما اجازه می داد تا با سختی های مدیر تیم فرمول 1 بودن آشنا شویم. با خوش بینی به سری جدید شرکت Frontier، این اولین بازی قوی بود که در زمینه فرمول 1 تولید می‌شد و دقیقاً بازی F1 MANAGER 2023 از آن دسته بازی‌هاییست که شاید دنباله آن نیز بسیار پرسود و درخشان باشد. اما آیا پیشرفت‌های نسخه جدید به اندازه طراحی “zero sidepod” یا همان سپر خارق‌العاده مرسدس هیجان‌انگیز است؟! برای بررسی این بازی جدید با اِروتِک همراه باشید.

بزرگترین و قابل مشاهده‌ترین تغییر بازی در نحوه رانندگی خودرها بوده که آن هم به علت شبیه‌ساز سه بعدی موتور بازی اتفاق افتاده است. هرچند متاسفانه باید گفت این تغییرات در مسیر پیشرفت نبوده است. در نسخه قبلی بازی، خودروها بعد از مدتی در یک ردیف قرار گرفته و سپس با استفاده از سیستم DRS از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. اما در نسخه جدید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا خودروها در یک ردیف قرار بگیرند و ممکن است برای چند پیچ پشت سر هم، در کنار یکدیگر حرکت کنند. این مشکل به این دلیل است که هوش مصنوعی بازی می‌تواند چندین خط مختلف را در پیچ‌ها طی کند و به همین دلیل، ترجیح می‌دهد که خودرها در کنار یکدیگر حرکت کند تا آنها را پشت سر هم قرار دهد! این موضوع باعث می‌شود که سبقت گرفتن در بازی بسیار دشوار شود و ماشین‌ها به راحتی از یکدیگر سبقت نگیرند. در نهایت باید گفت این حالت کاملاً غیرواقعی و ناامیدکننده است، زیرا سبقت گرفتن از ماشین‌های دیگر بسیار دشوار شده و حتی در تنگ‌ترین پیچ‌های پیست موناکو، خودروها در کنار هم حرکت می‌کنند!

F1 MANAGER 2023

البته راه حل سبقت گرفتن این است که از سه بخش تقویت کننده که در بازی وجود دارد استفاده کنید: لاستیک‌ها، سوخت و باتری! این بخش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا پس از سبقت گرفتن از یک رقیب، فاصله خود را با او افزایش دهید. با این حال، شما می‌توانید با بیش از حد سوخت‌گیری کردن ماشین‌ها، از این موضوع سوء استفاده کنید تا همیشه از تقویت‌کننده سوخت بهره‌مند شوید بدون اینکه جریمه قابل توجهی برای اضافه وزن دو یا سه کیلوگرمی دریافت کنید. هر گونه صرفه‌جویی در مصرف سوخت یا لاستیک باعث می‌شود که شما در رده‌بندی مسابقات عقب بیفتید که در یک ورزش که به دلیل فرسودگی لاستیک و تکنیک‌های خسته‌کننده “lift and coast” معروف است، چندان واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد. استراتژی “همه یا هیچ” که در آن رانندگان تمام توان خود را در مسافت‌های کوتاه استفاده می‌کنند، استراتژی هیجان‌انگیزتر و اغلب پاداش‌دهنده‌تری است، اما ظاهراً این تعادل در بازی نیست!

یکی از دلایل مشکل سبقت گرفتن در بازی F1 Manager 2023، افزایش تعداد تصادفات و پرچم‌های قرمز است. در پیست‌های خیابانی مانند موناکو و باکو، این اتفاقات بیشتر رخ می‌دهد و باعث می‌شود که بازیکنان مانند خودروهای با راننده هوش مصنوعی بتوانند لاستیک‌های خود را بدون هزینه زیادی تعویض کنند. علاوه بر این، دوره‌های VSC نیز به بازیکنان کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری از حد معمول فشار بیاورند، حتی اگر لاستیک‌های آنها بیش از حد گرم شده باشد. این امر باعث می‌شود که بازیکنان استراتژی‌های غیرواقعی انند تعویض لاستیک‌های خود در هر دوره تصادف یا پرچم قرمز را اتخاذ کنند!

مسابقات اصلی در بازی F1 Manager 2023 چندان جذاب نیستند. اما بازی در سایر بخش‌ها، مانند تمرینات و تعیین خط، بسیار خوب عمل کرده است. شما می‌توانید تمرینات و دور تعیین خط را شبیه‌سازی کنید، هرچند این کار ممکن است به اندازه مسابقه واقعی برای شما لذت‌بخش نباشد. با این حال شما این امکان را دارید که در تمرینات، رانندگان خود را برای دریافت بازخورد بفرستید و بخش‌های مختلف خودروی خود را برای عملکرد بهینه تنظیم کنید. این کار می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، زیرا به شما کمک می‌کند تا خودروی خود را بهتر بشناسید و آن را برای موفقیت آماده کنید. در دور تعیین خط نیز شما می‌توانید با استفاده از صدای راننده‌های واقعی در رادیو، تعادل خودرو را تنظیم کنید. این کار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد، زیرا به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان را برای دور تعیین خط خود ثبت کنید.

F1 MANAGER 2023

آمادگی پادشاه است!

اعتماد به نفس راننده در بازی F1 Manager 2023 یک عامل مهم است. اگر به مشکلات رانندگان خود رسیدگی کنید و آنها را به حال خود رها نکنید، در تمام آخر هفته عملکرد بهتری خواهند داشت. این امر بسیار مهم است چراکه تنها چند حادثه بد می‌تواند کل فصل شما را خراب کند. این امر در مورد تیم‌های پیت نیز صدق می‌کند. اگر تیم پیت خود را به خوبی مدیریت کنید، با استراحت دادن به آنها، فرستادن‌شان به سالن بدن‌سازی یا تمرکز تمرینات بر مهارت‌های جک، نه تنها زمان توقف‌های پیت شما کاهش می‌یابد، بلکه احتمال اشتباهات نیز کاهش خواهد یافت. بدترین چیزی که می‌توانید ببینید این است که یک سکو به دلیل اشتباه یک مکانیک خسته از دست می‌رود. با اینکه آن مکانیک تنها یک کار مهم داشت؛ تعویض چرخ‌ها به سرعت و به درستی!

گرافیک بازی F1 Manager 2023 نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. مانیتور بازی، منوها و افکت‌های نوری آن شبیه به بازی سال گذشته هستند. حتی برخی از انیمیشن‌های بازی نیز از نسخه قبلی استفاده شده‌اند. با این حال، حرکت خودروها در این نسخه بازی طبیعی‌تر نشده و حتی افت داشته است. ماشین‌ها در هنگام پیچیدن به‌طور غیرواقعی رفتار می‌کنند و حرکت آنها بسیار خشک است. این امر باعث شده که بازی از نظر گرافیکی به اندازه کافی قانع‌کننده نباشد، به خصوص با توجه به گرافیک خوب بازی سال گذشته!

گرافیک بازی F1 Manager 2023 خوب است، اما آسیب‌های تصادف آن ناامیدکننده است چراکه فقط شکستگی‌های بال جلو و چرخ‌ها در هنگام تصادف دیده می‌شود، حتی اگر تصادف بسیار شدید باشد و این نوع آسیب‌های جزئی در بازی‌های مسابقه‌ای رایج است. با این حال، یک ویژگی جدید دوربین visor واقعاً چشمگیر است. این دوربین از دید راننده موردنظر شما به مسابقه نگاه می‌کند و حرکات غیرواقعی ماشین در هنگام پیچیدن را پنهان می‌کند. این امر به دلیل حس ترسناک و عالی سرعت است که توسط دوربین ایجاد می‌شود!

F1 MANAGER 2023

لازم به ذکر است که بازی F1 Manager 2023 روی کنسول دستی Steam Deck بسیار خوب اجرا می‌شود. البته استفاده از صفحه نمایش لمسی کوچک آن کمی مشکل‌تر از ماوس یا حتی تاچ‌پد لپ‌تاپ است، اما می‌توان از کنترلر برای بازی استفاده کرد. همچنین برچسب‌های مفیدی روی صفحه وجود دارد که به شما می‌گوید چه چیزی را باید فشار دهید. این امر باعث می‌شود که بازی در حال حرکت بدون مشکل و با کمترین وقفه انجام شود. علاوه بر این، می‌توانید بازی خود را در ابر ذخیره کنید تا بتوانید در هر دستگاهی به آن دسترسی داشته باشید.

ژمسابقات Sprint اکنون به بازی F1 Manager 2023 اضافه شده‌اند. این مسابقات بسیار کوتاه‌تر هستند و استراتژی‌های تهاجمی را تشویق می‌کنند. با این حال، Sprint می‌تواند در برنامه تمرینی معمولی شما اختلال ایجاد کند که درنهایت می‌تواند بر اعتماد به نفس شما در تنظیم بهینه خودرو شما تأثیر بگذارد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما یک مدیر تازه‌کار هستید و هنوز در حال یادگیری بازی هستید.

یک عدد جادویی

فرمول دو و فرمول سه اکنون در بازی F1 Manager 2023 شبیه‌سازی می‌شوند، اما شما نمی‌توانید آنها را مدیریت کنید. با این حال، می‌توانید آنها را برای استعدادهای جدید جستجو و روی رانندگان جوانی که آینده‌دار هستند سرمایه‌گذاری کنید، با این هدف که آنها را زمانی که برای فرمول یک تجربه کافی کسب کردند، جذب کنید. این کار بسیار مفید است آن هم زمانی که شما به‌طور تصادفی به لویز همیلتون توهین کرده‌اید و او دیگر حاضر به مذاکره در مورد قراردادها نیست و تیم را ترک می‌کند. شما همچنین می‌توانید راننده ذخیره خود را پرورش دهید، اما دیدن این که روحیه آنها به دلیل امکانات بد تیم کاهش می‌یابد، بسیار ناراحت‌کننده است، به خصوص اگر مایکل شوماخر باشد! ظاهراً، امکان تغییر تیم نیز در میانه فصل تا پایان سال اضافه خواهد شد، اما در حال حاضر در دسترس نیست. اگر در حال حاضر شکست بخورید، فقط می‌توانید یک فایل ذخیره را بارگیری کنید و به پنج مسابقه قبلی برگردید، یا کل فصل را مجدداً شروع کنید!

با وجود دنیای‌سازی عالی بازی F1 Manager 2023 با نام‌های واقعی، چهره‌ها و حتی صدای اعضای کلیدی تیم‌های واقعی، گاهی اوقات هیئت مدیره می‌تواند با “سوءتعبیر” از نتایج، تلاش‌های شما در بازی را از بین ببرد. هیئت مدیره دائماً در حال قضاوت در مورد هزینه‌ها و امتیازات کسب‌شده شما است، اما به نظر نمی‌رسد که آنها به شرایط خاص توجه کنند. پس از یک سری رتبه‌بندی‌های ناامیدکننده در رتبه هفتم، یک برد در مسابقه اسپرینت و یک رتبه اول و سوم در مسابقه اصلی، صبح روز بعد با یک ایمیل روبه‌رو می‌شوید که از تلاش‌های شما ابراز نارضایتی کرد و با یک کلمه “خوب” نامه آنها امضا شده است. قطعاً این احساس مناسبی پس از یک آخر هفته عالی که زحمات همه تیم بالاخره به نتیجه رسیده است، نیست!

F1 MANAGER 2023

علاوه بر حالت Career mode، حالت جدید Race Replay در بازی F1 Manager 2023 به شما این امکان را می‌دهد که در سناریوهای از پیش تعیین شده از فصل واقعی F1 دست به مدیریت بزنید. شما می‌توانید یک آخر هفته گرند پریکس خاص را انتخاب و سعی کنید بهتر از همتای واقعی خود عمل کنید یا Race Moments را امتحان کنید و در یک مسابقه واقعی در یک نقطه مهم وارد شوید تا تاریخ را بازنویسی کنید. این یک افزودنی جالب است که تجربه بازی را کمی بیشتر شبیه به یک بازی می‌کند که البته بسیار خوشایند است. با این حال، برخی از چالش‌ها به نظر غیرممکن می‌رسند، مانند بردن آلونسو در موناکو! البته فرستاپن هلندی نیز همیشه در موناکو حضور دارد. اما با حذف فرستاپن، تنها فرض منطقی برای بردن آلونسو این است که او یک موتور GP2 داشته باشد!

بنابراین سؤال اصلی باید این باشد که “آیا بازی واقعاً سرگرم کننده است”؟ و پاسخ، علیرغم ایرادات، “بله” است. اگرچه شایان ذکر است که امتیاز دادن نسبت به نسخه سال گذشته کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه تجربه اصلی اساساً تکراری است، درک اینکه باید در شش مسابقه قبل کاری متفاوت انجام می‌دادید، روحیه شما را تضعیف می‌کند. البته احتمال شروع مجدد بازی بعد از 20 ساعت خیلی بد نیست زیرا مشخص می شود که اشتباهات شما در کجا انجام شده است و اصلاح این اشتباهات خود پیشنهادی فریبنده است. اما این کار به یک مقدار قابل توجه وقت آزاد نیاز دارد و شما باید آماده باشید که ده ها یا حتی صدها ساعت را به بازی اختصاص دهید، اگر می‌خواهید قهرمانی را به دست آورید!

این تلاش دوم Frontier Developments برای ساخت یک بازی F1 Manager کافی نیست تا نظر کسانی که از بازی اول خوششان نیامده را تغییر دهد، اما برای گیمرهای جدید، این بازی هنوز هم می‌تواند جذاب باشد. آنها ممکن است از ویژگی‌های جدید بازی مانند حضور مجریان تلویزیونی واقعی، شباهت‌های گرافیکی رانندگان و عمق شبیه‌سازی تیم تحت تأثیر قرار بگیرند. با این حال، دو جنبه اصلی بازی، یعنی رانندگی و آسیب‌های ماشین، باید به وضوح در سال آینده بهبود پیدا کنند. در غیر این صورت، این سری ممکن است شروع به افت کند. علاوه بر این، ویژگی جدید “چندین خط” که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در چندین خط مختلف مسابقه دهند، چندان انقلابی نیست و Frontier Developments ممکن است بهتر باشد که به چیزی سنتی‌تر برگردد.

منبع: Pcgamer.com

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>