Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سری M بی ام و دیگر از گیربکس های دوکلاچه استفاده نمی‌کند

سری M بی ام و دیگر از گیربکس های دوکلاچه استفاده نمی‌کند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

بخش M بی ام و همواره محصولات با کارایی بالای این کمپانی را می‌ساخته است اما بازار آن‌ها در حال تغییر است و باید در آینده انتظار گیربکس‌های اتوماتیک با مبدل گشتاور را در محصولات رده بالای این کمپانی داشته باشیم. این جزئیات، از مصاحبه دیرک هکر (Dirk Hacker)، رئیس بخش توسعه بخش M بی ام و با برنامه تخت گاز (Top Gear) به‌دست آمده است.

هکر گفت:

از دیدگاه بخش M بی ام و، گیربکس‌های دوکلاچه دیگر منسوخ شده‌اند، در حال حاضر، گیربکس‌ها دستی یا اتومات هستند و در آینده به صورت برقی اتومات خواهند بود.

او گفت که کمپانی هنگام توسعه نسل بعدی M5 این بحث را داشته و این تیم تصمیم گرفته است از یک گیربکس اتومات سنتی با مبدل گشتاور استفاده کند چراکه برای رانندگی روزمره راحتتر بود.

هکر توضیح داد:

گیربکس اتومات عملکرد بهتری نسبت به گیربکس دوکلاچه دارد. در خودروی M4 CSL سرعت عوض کردن دنده‌ها بهتر است و از طرفی ما از این گیربکس بر روی خودروی جدید مسابقه‌ای M4 GTR نیز استفاده می‌کنیم.

لازم به ذکر است که هکر فقط از طرف بخش M بی ام و صحبت می‌کند نه برای کل کمپانی. خودروهای دیگر این کمپانی همچنان ممکن است گیربکس دوکلاچه داشته باشند.

او همچنین درباره گیربکس‌های دستی در بخش M نیز اظهار نظر کرد و در نتیجه ظاهراً عمر آن‌ها نیز هم رو به اتمام است. هکر در ادامه گفت:

اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید متوجه خواهید شد که در آینده تامین کنندگان گیربکس‌های دستی کاهش خواهند یافت. بنابراین مطمئن نیستم که در آینده امکان استفاده از این گیربکس را داشته باشیم؛ البته آینده به معنای شش تا هفت سال آینده است.

اظهارات در مورد گیربکس‌های دستی در مدل‌های M با نظرات پیشین رئیس بخش M، فرانک ون میل (Frank van Meel) تقریباً مطابقت دارد. او در سال 2022 گفته بود:

متاسفانه گیربکس دستی دیگر چندان رایج نیست. این نوع گیربکس فقط در مدل‌های M3 ،M2 و M4 بکار می‌رود. برای این مدل‌ها، ما همچنان نسخه دستی را ارائه می‌دهیم و همین مدل‌ها برای مدت طولانی، تا پایان این دهه میلادی، همچنان تولید خواهند شد.

گیربکس دوکلاچه

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بی ام و، یک جعبه دنده دستی را برای خودروی Z4 M40i در دست بررسی دارد. تویوتا نیز اکنون این جعبه دنده را برای خودروی Supra که از نظر مکانیکی مشابه Z4 M40i است را ارائه می‌دهد؛ بنابراین قرار دادن این جعبه دنده در Z4 M40i نباید چالش بزرگی برای مهندسان بی ام و باشد.

همچنین مطالعه کنید
هیوندای النترا N مدل 2024 روانه بازار شد [قیمت و مشخصات]

بخش M اخیراً یک گیربکس 6 سرعته دستی را در CSL 3.0 قرار داده که تنها 50 دستگاه از آن تولید خواهد شد. این مدل ادای احترام به خودرویی با همین نام است که در دهه 70 میلادی تولید می‌شد. در زیر کاپوت این خودرو، یک موتور تویین توربوی 3 لیتری شش سیلندر خطی قرار دارد که 553 اسب بخار قدرت و 547 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

منبع: Motor1

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>