جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

رنگ جدید نیسان خودروی شما را تا 12 درجه سانتی‌گراد در زیر نور خورشید خنک‌تر می‌کند!

رنگ جدید نیسان خودروی شما را تا 12 درجه سانتی‌گراد در زیر نور خورشید خنک‌تر می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

نیسان یک رنگ جدید برای خودروهای خود معرفی کرده است که می‌تواند دمای خودروهای پارک شده زیر نور مستقیم خورشید را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که خودروهای مجهز به این پوشش تا 21.6 درجه فارنهایت (12 درجه سانتی‌گراد) خنک‌تر از خودروهای معمولی در شرایط مشابه هستند.

همه ما آن لحظه ناخوشایند را تجربه کرده‌ایم که در یک روز گرم تابستانی به خودرویی که در زیر آفتاب پارک شده است، نزدیک می‌شویم. این وضعیت نه‌تنها ناراحت‌کننده است، بلکه می‌تواند فشار زیادی بر سلامت شما و خودرویتان وارد کند، به‌ویژه زمانی که مجبور می‌شوید درجه کولر را به حداکثر برسانید تا کمی دما را کاهش دهید.

یکی از راه‌حل‌های ممکن برای این مشکل، استفاده از رنگ‌ها و پوشش‌های خنک‌کننده غیرفعال است. مهندسان مرکز تحقیقات نیسان اکنون ماده‌ای متشکل از فرامواد را توسعه داده‌اند که به‌طور مؤثرتری پرتوهای خورشید را منعکس می‌کند.

این پوشش شامل دو نوع ذره است؛ یکی از این ذرات به‌طور مؤثر طول موج‌های نزدیک به مادون قرمز را منعکس می‌کند و میزان گرمای تولید شده در رزین رنگ سطح خودرو را کاهش می‌دهد. نیسان می‌گوید ذره دوم امواج الکترومغناطیسی تولید کرده که انرژی بیشتری را از خودرو دور کرده و مشابه آنچه در دیگر فناوری‌های خنک‌کننده تابشی دیده می‌شود، گرما را مستقیماً به فضای اطراف تخلیه می‌کند.

نیسان از نوامبر سال گذشته این پوشش را روی یک خودروی خدماتی نیسان NV100 در فرودگاه بین‌المللی هاندا در توکیو آزمایش کرده است. نتایج نشان می‌دهند که این خودرو در مقایسه با خودرویی با رنگ معمولی که در کنار آن پارک شده است، در سطوح خارجی تا 21.6 درجه فارنهایت (12 درجه سانتی‌گراد) و در داخل کابین تا 9 درجه فارنهایت (5 درجه سانتی‌گراد) خنک‌تر است.

ایده استفاده از پوشش‌های منعکس‌کننده نور خورشید از مدت‌ها پیش برای خنک کردن ساختمان‌ها بر روی پشت‌بام‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این پوشش‌ها معمولاً فوق‌العاده سفید بوده و حاوی ذراتی مانند سرامیک، شیشه یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند که نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند.

به‌نظر می‌رسد گام منطقی بعدی، استفاده از این پوشش‌ها بر روی خودروها و دیگر وسایل نقلیه باشد. اما چالش‌هایی نیز وجود دارد. برای مثال، ضخامت این پوشش‌ها حدود 400 میکرون است و از رنگ‌های معمولی خودروها که به‌طور متوسط حدود 20 میکرون در هر لایه می‌باشد، بسیار ضخیم‌تر است. همچنین این پوشش‌ها نمی‌توانند یک لایه رویی داشته باشند، زیرا به کاهش دوام منجر شده و هنگام لمس، یک احساس گچی‌مانند به جا می‌گذارند.

محققان نیسان موفق شده‌اند ضخامت این پوشش را به 120 میکرون کاهش دهند که هنوز هم از رنگ‌های معمول خودرو ضخیم‌تر است، اما بسیار نازک‌تر از سایر پوشش‌های خنک‌کننده است.

تحقیقات بیشتری برای ساخت نسخه‌های نازک‌تر با عملکرد مشابه در حال انجام است. خوشبختانه، نسخه فعلی مقاومت خوبی در برابر خرد شدن، پوسته شدن، خراشیدگی، واکنش‌های شیمیایی و سایر انواع آسیب از خود نشان می‌دهد. این پوشش همچنین می‌تواند ثبات رنگ را حفظ کرده و مهم تر از همه قابل تعمیر نیز هست.

هدف نهایی توسعه نسخه‌ای است که نه‌تنها می‌تواند خودروها را خنک کند، بلکه دارای یک لایه رویی شفاف، قابل اعمال با استفاده از اسپری، باشد و در حالت ایده‌آل، در رنگ‌های دیگر غیر از سفید نیز موجود باشد.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *