Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

کدام سوخت بیشتری مصرف می‌کند: شیشه پایین یا کولر روشن؟

کدام سوخت بیشتری مصرف می‌کند: شیشه پایین یا کولر روشن؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در یک روز گرم تابستانی در حال رانندگی با خودروی خود هستید. دو گزینه برای خنک ماندن وجود دارد: شیشه‌ها را پایین بکشید و از نسیم لذت ببرید یا کولر خودرو را روشن کنید. به‌نظر شما کدام یک برای کاهش مصرف سوخت بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال با اروتک همراه باشید.

این یک واقعیت کاملاً شناخته‌شده است که روشن کردن کولر در وسیله نقلیه شما تأثیر منفی بر مصرف سوخت دارد. این موضوع هم برای خودروهای بنزینی و هم برای خودروهای برقی صادق است. بنابراین شاید شما هم فکر می‌کنید پایین کشیدن شیشه‌ها بهترین انتخاب برای کارایی و مصرف سوخت است، درست است؟! اما موضوع به آن سادگی‌ها نیست.

همه چیز درباره مقاومت هواست!

پایین کشیدن شیشه‌ها و استفاده از کولر، هر دو بر مصرف سوخت تأثیر منفی دارند، اما نحوه عملکرد آن‌ها بسیار متفاوت است. وقتی شیشه‌های خودرو پایین هستند، هوایی که معمولاً از روی وسیله نقلیه می‌گذرد به داخل ماشین می‌رود. این فرآیند باعث ایجاد مقاومتی شده که به عنوان “درگ” شناخته می‌شود.

کدام سوخت بیشتری مصرف می‌کند: شیشه پایین یا کولر روشن؟

خودروها و سایر وسایل نقلیه تا حدودی آیرودینامیک طراحی شده‌اند که این کار به حداقل رساندن مقاومت هوا کمک می‌کند. اگر هوا بتواند به‌راحتی در اطراف چیزی جریان یابد، آنقدر به آن فشار نمی‌آورد. درگِ بیشتر به این معنی است که وسیله نقلیه شما باید سخت‌تر کار کند تا خود را به جلو براند.

تهویه مطبوع (کولر) نیز یک جزء اضافی (کمپرسور هوا) در وسیله نقلیه است که برای عملکرد صحیح به نیرو نیاز دارد. بنزین یا گاز منبع اصلی انرژی در خودروهای احتراقی است. بنابراین، هنگامی که کولر روشن است، وسیله نقلیه شما بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

تعدادی از مطالعات در مورد بهره‌وری سوخت با شیشه‌های پایین در مقابل کولر انجام شده است. نتیجه این است که باید بررسی کنیم که آیا خودرو در زمان پایین بودن شیشه‌ها سوخت بیشتری مصرف می‌کند یا زمانی که کولر روشن است؟! نظر شما چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی شیشه‌ها را پایین بکشیم؟

اتفاق نظر در میان مطالعات این است که رانندگی با شیشه‌های پایین در سرعت‌های پایین‌تر کارآمدتر است. اساساً، آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم “رانندگی در شهر” است. این به معنای رانندگی در جاده‌های غیر بزرگراهی، توقف پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و عموماً مسیرهایی است که توقف و حرکت بسیاری زیادی را از خودرو طلب می‌کند.

همچنین مطالعه کنید
آیا خودروهای الکتریکی به تایرهای برفی (زمستانی) نیاز دارند؟

کدام سوخت بیشتری مصرف می‌کند: شیشه پایین یا کولر روشن؟

موضوع دوباره به مقاومت هوا مربوط می‌شود. در حقیقت هنگامی که با سرعت کمتری رانندگی می‌کنید، مقاومت هوا کمتر است و خاموش کردن چیزهایی که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مانند سیستم تهویه مطبوع، تأثیر مستقیم‌تری بر مصرف سوخت خواهد داشت.

اما از آنجایی که وسایل نقلیه بسیار متفاوت هستند، محدودیت سرعت خاصی وجود ندارد که برای همه کار کند. مطالعات عموماً نشان می‌دهند که پایین کشیدن شیشه‌ها با سرعتی در حدود 65 کیلومتر در ساعت برای بهره‌وری سوخت بهتر است. سرعت بین 65 تا 120 کیلومتر در ساعت نیز بیشتر یک منطقه خاکستری است.

زمان استفاده از کولر؟

همانطور که ممکن است از بخش قبل حدس زده باشید، روشن کردن کولر در سرعت‌های بالاتر راندمان بهتری از نظر مصرف سوخت دارد. این زمانی است که مقاومت هوا شروع به ایفای نقش بیشتر می‌کند. بنابراین برای غلبه بر کشش هوا، بیشتر از نیروی مصرفی کولر سوخت نیاز است.

کدام سوخت بیشتری مصرف می‌کند: شیشه پایین یا کولر روشن؟

باز هم آستانه سرعت کاملی وجود ندارد که برای هر وسیله نقلیه‌ای کار کند. یک قانون سرانگشتی خوب این است که وقتی در بزرگراه هستید یا با سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید از کولر استفاده کنید.

یک قانون ساده:

پاسخ کوتاه این است: وقتی در شهر رانندگی می‌کنید، شیشه‌ها را پایین بیاورید و وقتی در بزرگراه هستید، کولر را روشن کنید. یعنی در سرعت‌های زیر 65 کیلومتر در ساعت، شیشه‌ها را پایین بکشید و از سرعت 120 کیلومتر در ساعت نیز کولر را روشن کنید. بین سرعت 65 تا 120 کیلومتر در ساعت نیز ناحیه خاکستری است و چندان اختلافی بین مصرف سوخت این دو حالت وجود ندارد، بنابراین انتخاب با شماست.

امیدواریم رانندگان بین‌شهری عزیز توجه داشته باشند که پایین کشیدن شیشه‌های خودرو، آن هم در آن سرعت‌های بالا، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد نه کاهش آن!

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>