Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

گنجینه طلای 2000 ساله متعلق به عصر آهن در ولز به کشف رسید

گنجینه طلای 2000 ساله متعلق به عصر آهن در ولز کشف شد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گنجینه‌ای از سکه‌های طلا در یک زمین بایر در جزیره انگلسی (Anglesey) واقع در شمال کشور ولز با استفاده از فلزیاب‌ها کشف شد. این نخستین اکتشافِ در‌بر‌گیرنده ارز‌های متعلق به عصر آهن، در این کشور به شمار می‌رود. در مجموع، 15 سکه که به نظر می‌رسد در دوره‌ای بین سال‌های 20 تا 60 پیش از میلاد مسیح، ضرب شده باشند، به خوبی در این گنجینه تاریخی حفظ شده‌اند. این سکه‌های طلایی که از آن‌ها با نام “استاتر (Staters)” نیز یاد می‌شود، در واقع، همان واحد پولی رایج یونان باستان می‌باشند. به طور کلی، طراحی متمایز و پیچیده استاتر‌ها، از سکه‌های طلای مقدونی فیلیپ دوم (پادشاه مقدونیه در دوران باستان) نشأت گرفته‌ شدند.

با استناد به بیانیه مطرح‌شده در رابطه با کشف این گنجینه، در روی “شیر” سکه، تصویری از نیم تنه آپولو (خدای یونانی) آراسته شده با حلقه گلی روی سر، ضرب شده است. این در حالی است که در روی “خط” سکه، تصویری از یک سواره بر ارابه‌ای دو اسبی به چشم می‌خورد. احتمال می‌رود که این سکه‌ها در میان افراد قبیله کوریلتاوی، که در عصر آهن در این منطقه ساکن بودند، مبادله می‌شدند.

پس از کشف تدریجی این سکه‌ها در بازه زمانی جولای 2021 تا مارس 2022، مکتشفان، سازمان Portable Antiquities Scheme (سازمان آثار باستانی که توسط موزه‌های بریتانیا و ولز اداره می‌شود) را از وجود این گنجینه با‌خبر ساختند. این هفته، به صورت رسمی مقامات، این کشف را تحت عنوان “گنج” طبقه‌بندی کردند. یکی از مکتشفان، لوید رابرتز، در بیانیه خود اظهار داشت:
“پیدا کردن یک استاتر طلا، همواره در صدر لیست آرزو‌های من قرار داشته است. ما از کشف اولین گنجینه حاوی سکه‌های طلای عصر آهن در ولز، بسیار خرسندیم.”
گنجینه طلای 2000 ساله متعلق به عصر آهن در ولز به کشف رسید
اگرچه، تا‌کنون، کارشناسان سازمان Gwynedd Archaeological Trust (ارائه‌دهنده خدمات باستان‌شناسی به ولز) از نحوه سر در آوردن این سکه‌های طلای عصر آهن در این زمین بایر اطلاعات دقیقی در اختیار ندارند؛ اما به گفته آن‌ها، این سکه‌ها در سه ضرابخانه مختلف در شهرستان لینکلن‌شایر فعلی در کشور انگلستان؛ ضرب شده‌اند.
کشف این سکه‌های مربوط به این دوره زمانی بسیار نادر است؛ چرا که عمدتاً، قبایل عصر آهن به به سیستم پولی خود متکی بودند و از ارز خارجی در مبادلات خود، استفاده نمی‌کردند. با استناد به تحقیقات پیشین، به نظر می‌رسد که این جزیره در بازه زمانی “صده اول پیش از میلاد مسیح تا صده اول پس از میلاد مسیح” به عنوان یکی از مراکز مذهبی مهم، به شمار می‌رفته است. بر اساس این بیانیه، کارشناسان بر این باورند که این احتمال وجود دارد که سکه‌های کشف شده، به عنوان هدیه به خدایان آن زمان، پیش‌کش شده باشند. این گنجینه حاوی مجموعه سکه‌های طلا عصر آهن در موزه و گالری Oriel Môn (واقع در انگلسی) به نمایش گذاشته خواهد شد.
مقامات در این بیانیه اظهار داشتند:
“این انبار نمونه‌ای فوق‌العاده از چشم‌انداز باستان‌شناسی غنی شمال غربی ولز به حساب می‌آید. در حالی که در اطراف و نزدیکی محل این اکتشاف، هیچ سرنخی در رابطه با منشاء این اکتشاف، به چشم نمی‌خورد؛ اما این محل، به عنوان منطقه‌ای که در آن فعالیت‌های شناخته شده پیشا‌تاریخ و اوایل حکومت رومیان صورت می‌پذیرفته است، به درک ما از آن‌چه که در این منطقه می‌گذشته، می‌افزاید.”
منبع: LiveScience

همچنین مطالعه کنید
دو روی نابرابر سکه؛ پرتاب سکه آنقدرها هم که فکر می‌کنید منصفانه نیست!

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>