Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

سکه‌های باستانی کشف‌شده، یکی از امپراتورهای روم باستان را نشان می‌دهند که در تاریخ گم شده است!

سکه‌های باستانی کشف‌شده، یکی از امپراتورهای روم باستان را نشان می‌دهند که در تاریخ گم شده است!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

تاریخ مملو از مصنوعاتی است که بعداً معلوم می‌شود جعلی هستند، اما گاهی اوقات برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد. تحلیل جدید سکه‌های روم باستان که مدت‌ها به دلیل جعلی بودن رد شده‌ بودند، نشان می‌دهد که آن‌ها معتبر بوده و در واقع یک امپراتور رومی ناشناخته با نام “اسپانسیان (Sponsian)” را نشان می‌دهند.

سکه‌های مورد بحث در سال 1713 در ترانسیلوانیا کشف شدند و تصویری از چهره یک مرد با نام “اسپانسیان (Sponsian)” روی آن‌ها نشان داده شده است. این نام با هیچ امپراتور رومی شناخته‌شده یا هیچ شخصیت تاریخی دیگری مطابقت ندارد و این به همراه ساخت خام و ویژگی‌های طراحی نامتناسب، باعث شد تا مورخان از اواسط قرن نوزدهم سکه‌ها را به‌عنوان تقلبی‌های ضعیف، رد کنند.

اما اکنون بار دیگر محققان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه گلاسکو منشا این سکه‌های عجیب را با دقت بیشتری بررسی کرده‌اند. این تیم یکی از این سکه‌ها را زیر میکروسکوپ‌های قدرتمند در نور مرئی و فرابنفش و با میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف‌سنجی بررسی کرده و آن‌ها را با سایر سکه‌هایی که صحت آن‌ها تایید شده بود مقایسه کردند.

سکه‌های باستانی کشف‌شده، یکی از امپراتورهای روم باستان را نشان می‌دهند که در تاریخ گم شده است!

این تجزیه و تحلیل جامع نشان داد که سطح سکه دارای تکه‌هایی از مواد معدنی است که توسط سیلیس در جای خود سیمان شده بودند، شواهدی از یک فرآیند طبیعی که زمانی رخ می‌دهد که چیزی برای مدت طولانی مدفون شده باشد. در بالای آن نیز لایه‌ای از محصولات اکسیداسیون وجود دارد که تنها پس از قرار گرفتن مجدد چیزی در معرض هوا رخ می‌دهد. خود سکه نیز آثار خراش میکروسکوپی را نشان می‌دهد، یعنی نوعی ساییدگی که حاکی از استفاده فعال و معامله آن است.

همه این علائم نشان می‌دهند که سکه‌ها معتبر هستند و قدمت آنها به 1800 سال قبل می‌رسد. بر اساس این یافته‌ها، این تیم فرضیه‌ای ایجاد کرد که این “اسپانسیان (Sponsian)” کیست، چگونه صورتش روی سکه‌ها ضرب شده و چرا ما هرگز نام او را نشنیده‌ایم.

همچنین مطالعه کنید
آیا همه زنبورها نیش می زنند؟

منطقه‌ای که در ابتدا این سکه‌ها در آن کشف شد، زمانی استان رومی با نام داچیا بوده که به دلیل معادن طلای خود معروف شده است. مطالعات باستان‌شناسی قبلی نشان داده است که در حدود سال 260 پس از میلاد، داچیا از بقیه امپراتوری روم جدا شده است. اسپانسیان ممکن است یک فرمانده ارتش بوده باشد که کنترل منطقه را در زمان پرفراز و نشیب به دست گرفته است و سکه‌هایی شبیه به او ساخته شده تا اقتصاد محلی را در حالیکه ضرابخانه رسمی در روم غیرقابل دسترس بود، حفظ کند.

به این ترتیب، اسپانسیان ممکن است به اندازه کافی در مقیاس بزرگ تأثیرگذار نبوده باشد که نام او در تاریخ مکتوب ببماند. همچنین این موضوع می‌تواند دلیل خام بودن سکه‌ها را توضیح دهد.

پروفسور پل پیرسون، نویسنده اصلی این مطالعه گفت:

تحلیل علمی این سکه‌های بسیار کمیاب، امپراتور اسپانسیان را از گمنامی نجات می‌دهد. شواهد ما نشان می‌دهند که او در زمانی که امپراتوری روم توسط جنگ‌های داخلی و سرزمین‌های مرزی توسط مهاجمان تسخیر شده بود، بر رومن داچیا، یک پاسگاه جدا‌شده با معادن طلا، حکومت می‌کرد.

در حال حاضر تنها دو سکه اسپانسیان وجود دارد، یکی طلایی که در مجموعه هانتریان در دانشگاه گلاسکو نگهداری می‌شود و دیگری نقره‌ای در موزه ملی بروکنتال در رومانی. پس از مطالعات روی سکه طلایی، دومی نیز با میکروسکوپ‌های قدرتمند مورد بررسی قرار گرفت و نشانه‌های مشابهی از اصالت را نشان داد.

این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>