بر اساس گزارش تخمین آماری وبسایت سنسورتاور، درآمد ناخالص اپلیکیشن دیزنی پلاس از کاربران موبایل، پس از دو سال از زمان رونمایی آن، بیش از 1.5 میلیارد دلار بوده است.
زمانی که شرکت دیزنی، اپلیکیشن اشتراکی پخش ویدیو آنلاین خود، دیزنی پلاس را در نوامبر سال 2019 معرفی کرد، تنها در دوماهه ابتدایی انتشار خود، توانست درآمدی بالغ بر 100 میلیون دلار کسب کند. حال با استناد به دادههای آماری سنسورتاور، مشخص میشود که این اپلیکیشن همچنان به موفقیت و یکهتازی خود ادامه داده و درآمد ناخالص آن تنها از کاربران موبایل، برابر با 1.5 میلیارد دلار بوده است.
درآمد دیزنی پلاس در ماه آپریل 2021 از مرز یک میلیارد دلار گذشت و سرویس استریم فیلم و سریال دیزنی، بیشترین میزان درآمد خود در یک ماه را در ژونیه سال جاری میلادی، کسب کرده است؛ بهطوری که درآمد این ماه اپلیکیشن، 204 درصد بیشتر از این مقدار در ماه اول انتشارش بود. دلیل این جهش درآمدی را میتوان اکران فیلمهایی نظیر Black Widow در کنار استریم فصل پایانی سریال لوکی در این سرویس، دانست.
دیزنی پلاس از زمان انتشارش در سال 2019 تاکنون، وارد بازارهای جدیدی شده که کمک شایانی در رسیدن آن، به نقطه درآمدی 1.5 میلیارد دلاریاش کرده است. از آنجایی که این سرویس به صورت مداوم، محتوای جدید ارائه میدهد و فهرست عناوین موجود در آن، به طور مرتب در حال گسترش است، انتظار میرود همچنان به رشد درآمدی خود ادامه دهد.
تعداد نصبها و مشترکین جدید اپلیکیشن دیزنی پلاس، از زمان آغاز کار خود تاکنون به مقدار تقریبی 246.7 میلیون رسیده است و همچنان این میزان به نسبت سال گذشته خود، رو به رشد است. در نیمه اول سال جاری، تعداد نصبهای جدید اپلیکیشن بالغ بر 64 میلیون بوده که نسبت به همین تعداد در سال گذشته که در حدود 50 میلیون بوده، 28 درصد افزایش داشته است.
بیشترین تعداد نصب این اپلیکیشن مربوط به ماه نوامبر سال 2020 است که در آن زمان توانست به رکورد 24.5 میلیون دانلود در یک ماه برسد. این موفقیت ناشی از رونمایی سرویس دیزنی پلاس، در کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل و آرژانتین بود.
از اوایل سال 2020 و شروع همهگیری کووید-19 بهوضوح میتوان مشاهده کرد که رفتار مخاطبان سینما دچار تغییراتی شده است و استودیوهایی همچون دیزنی، از این موضوع غافل نبوده و استراتژیهای تبلیغاتی خود را منطبق با آن برنامهریزی کردهاند. اکران فیلم مولان (Mulan) در سرویس دیزنی پلاس به جای اکران بر روی پرده سینما، نشاندهنده این موضوع است. بنا به دادههای پلتفرم Pathmatics سنسورتاور که دادههای مربوط به هزینههای تبلیغات دیجیتالی را بررسی میکند، تبلیغات فیلم مولان در سهماهه اول سال 2020، در ابتدا بهشکل مرسوم، با هدف فروش بلیط سینما به صورت حضوری بود، که سپس به تبلیغ نسخه دیجیتالی فیلم تبدیل شد.
از سوی دیگر، دیزنی در حدود 93 درصد از بودجه تبلیغاتی خود در بازار آمریکا را به سریال ماندالورین (The Mandalorian) اختصاص داده است. این سریال قرار است که در پلتفرمهای پخش ویدیو رایانههای شخصی با محوریت یوتیوب، نمایش داده شود. دیزنی در سال 2020، در حدود 31.8 میلیون دلار برای تبلیغات این سریال هزینه کرد و از سال گذشته تاکنون نیز تقریبا 8.6 میلیون دلار برای فصل سوم این سریال که قرار است اوایل سال میلادی آینده به نمایش در بیاید هزینه تبلیغات کرده است.
عملکرد مالی دیزنی پلاس در پلتفرم موبایل، مسلما تنها بخشی از یک بستر بزرگتر در زمینه درآمد و جذب مخاطب است. با تمام این اوصاف، موفقیت چشمگیر اپلیکیشن موبایل دیزنی پلاس، حتی با وجود بازگشایی سینماها در نقاط مختلف جهان و بازگشت رفتار تماشگران به حالت سابق خود، نقش کلیدی این پلتفرم را برای شرکت دیزنی و سایر شرکتهای فعال در زمینه استریم فیلم و سریال، نشان میدهد.
منبع: Sensortower