Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

هواپیماهای مافوق‌صوت ممکن است فوق‌العاده سریع باشند، اما همواره یک مشکل اساسی همراه آنهاست: آنها در زمان پرواز، صدایی غیر قابل تحمل و بسیار بلند تولید می‌کنند. هنگامی که یک هواپیما سریعتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، امواج شوکی تولید خواهند شد که از هواپیما دور شده و با یکدیگر ادغام می‌شوند، با ترکیب این امواج شوک، صدایی فوق‌العاده بلند و گوش‌خراش تا کیلومترها بعد از هواپیما شنیده می‌شود.

ناسا در حال حاضر با برنامه اسکانک ورکز (برنامه‌های توسعه پیشرفته شرکت لاکهید مارتین) همکاری می‌کند تا بتواند حمل و نقل‌های هوایی را از طریق هواپیمای مافوق‌صوت X-59 با تکنولوژی QueSST (فناوری مافوق‌صوت آرام (بی‌صدا) ) انجام دهد. هدف این تکنولوژی، کاهش قابل توجه صدای امواج شوک تولید‌شده است.

هواپیمای تک نفره جدید X-59، دارای 30 متر طول و 9 عرض خواهد بود و در ارتفاع 16.7 کیلومتری (55.000 پایی) با سرعت 1.4 ماخ (1488 کیلومتر در ساعت) پرواز می‌کند. اما نکته جالب این هواپیما این است که برای کاهش صدای امواج شوک تشکیل‌شده، پنجره‌ای در جلوی روی خلبان وجود ندارد، در عوض، به یک سیستم دید خارجی (XVS) که توسط ناسا توسعه یافته است، متکی خواهد بود.

هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

طبق گزارش فوربس، رندی بیلی، مدیر زیر سیستم XVS ناسا، این سیستم دید مصنوعی را “آخرین خط دفاعی” در حوزه‌ای بصری می‌داند که در آن فاصله خلبان می‌تواند از این سیستم برای مشاهده وسایل نقلیه هوایی در حال نزدیک‌شدن، استفاده کند. همچنین بیلی گفته است که تا قبل از رسیدن به آن فاصله نهایی، خلبان اطلاعات ATC (کنترل ترافیک هوایی) و سامانه ADS-B (سیستم مشارکتی-نظارتی برای رهگیری هواپیماها) را برای کنترل هواپیما و مشاهده وسایل پرنده دیگر، در اختیار خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید
بازی کامپیوتری مارس هورایزن 2 برای واقع گرایی بیشتر از یک دانشمند کمک می‌گیرد

بیلی همچنین اضافه کرد که X-59 برای حفظ یکپارچگی ساختار دماغه بلند سوزنی شکل هواپپما، دارای کانوپی “برآمده” (پوشش شفاف روی اتاقک خلبان) نیست. در عوض، از آنچه بیلی به عنوان “پنجره الکترونیکی” یاد می‌کند استفاده خواهد کرد.

هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

سیستم پنجره الکترونیکی (XVS) ناسا شامل یک جفت دوربین با وضوح بالا و یک مانیتور 4K است. اولین دوربین 4K در بالا و کمی جلوتر از کابین خلبان قرار دارد و با قابلیت دید مصنوعی، تقویت شده است و به خلبان اجازه می‌دهد به طور مصنوعی و شبیه‌سازی‌شده، از میان مه و ابرها همه چیز را ببیند.

هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

دوربین دوم نیز زیر دماغه هواپیما برای حل مشکل دید در هنگام برخاستن و فرود استفاده می‌شود. از این رو، هواپیما کاملاً پوشیده شده و دیگر نیازی به پنجره جلوی خلبان نیست و سیستم XVS ناسا، تمام اطلاعات بصری مورد نیاز برای یک پرواز ایمن را فراهم می‌کند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>