جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ویدیو‌های فضایی چه هستند و چقدر از حافظه استفاده می‌کنند؟

ویدیو‌های فضایی چه هستند و چقدر از حافظه استفاده می‌کنند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپل چند روز پیش سری آیفون 16 را با چند پبشرفت در دوربین معرفی کرد. یکی از این پیشرفت‌ها این است که تمام دستگاه‌هایی که در 2024 عرضه می‌شوند، می‌توانند عکس و فیلم‌های فضایی بگیرند. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که ویدیوهای فضایی چه هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را ضبط کرد. با اِروتِک همراه باشید.

ویدیوهای فضایی چه هستند؟

وقتی یک ویدیو را روی گوشی هوشمند خود ضبط می‌کنید، معمولاً با حالت دو بعدی ثبت می‌شود. زمانی که این ویدیوهای ضبط شده را تماشا می‌کنید، متوجه می‌شود که حس عمق و بعد داشتن در آن‌ها وجود ندارد. این به این دلیل است که با یک لنز ضبط شده‌اند. همین عمق داشتن تفاوت کلیدی ویدیوهای فضایی با ویدیوهای سنتی دو بعدی است.

ویدیوهای فضایی که با عنوان ویدیوهای استریوگرافیک سه بعدی هم شناخته می‌شوند، تجربه واقعی‌تری به نمایش می‌گذارند. این ویدیوها بازتابی سه بعدی و پویا از هرمکان و اشیاء موجود در آن ارائه می‌دهند. وقتی یک ویدیوی فضایی را می‌بینید، حس می‌کنید که همان صحنه ثبت‌شده در حال زنده شدن روی صفحه‌نمایش است، چرا که این قابلیت آنچه در زندگی می‌بینید را بهتر بازسازی می‌کند.

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا ویدیوهای فضایی مشابه ویدیوهای سه‌بعدی هستند که مدتی است وجود دارند یا نه. پاسخ مثبت است و در واقع مسأله صرفا این است که اپل عبارات مختص خود را برای بازاریابی ترجیح می‌دهد. این ویدیوها هم همان محدودیت‌هایی را دارند که ویدیوهای سه بعدی سایر دستگاه‌ها دارند. برای مثال، شما نمی‌توانید در آن‌ها صحنه را تغییر دهید؛ بلکه تنها به همان زاویه دید ابتدایی ویدیو محدود می‌مانید.

دلیلی که قابلیت ویدیوهای فضایی مهم به نظر می‌رسد، این است که به عنوان تجربه‌ای خاص حس می‌شود. برخلاف قابلیت‌های بسیاری که برای هدست‌های واقعیت مجازی طراحی می‌شود که در آن شما یک فرد نامعین را در یک فضای نامعین و اتفاقی می‌بینید، ویدیوهای فضایی به شما اجازه می‌دهند که لحظات خودتان را به شکل واقع‌گرایانه و چندبعدی نمایش دهید.

ویدیو‌های فضایی چه هستند و چقدر از حافظه استفاده می‌کنند؟

برای نمونه، می‌توانید یک ویدیوی فضایی از تولد دوستتان ضبط کنید و بعدا آن را تماشا کنید. حین تماشای دوباره آن می‌توانید حس کنید بار دیگر به آن لحظه از زندگی واقعی خودتان قدم گذاشته‌اید.

کدام آیفون‌ها می‌توانند ویدیوهای فضایی ضبط کنند؟

اپل قابلیت ویدیوهای فضایی را سال 2023 و به طور اختصاصی برای آیفون 15 پرو و 15پرو مکس معرفی کرد. با این حال، این قابلیت هیچ‌گاه به مرحله عرضه نرسید. قابلیت ویدیوهای فضایی با عرضه iOS 17.2، یعنی چندماه بعدتر به بازار آمد.

پیش از سری آیفون‌های 16، ویدیوهای فضایی تنها مختص مدل‌های پرو آیفون 15 بودند. اکنون، تمام گوشی‌های سری 16 آیفون این توانایی را دارند. این به این معناست که شما می‌توانید ویدیوهای فضایی را با آیفون 15 پرو، 15 پرو مکس، آیفون 16، 16 پلاس، 16 پرو و 16 پرو مکس ضبط کنید.

ویدیو‌های فضایی چه هستند و چقدر از حافظه استفاده می‌کنند؟

با این وجود، در زمینه ضبط محتواهای سه بعدی همچنان تفاوتی کوچک میان مدل‌های پرو آیفون 15 و سری آیفون‌های 16 وجود دارد. در حالیکه آیفون 15 پرو و پرو مکس تنها می‌توانند ویدیوهای فضایی ثبت کنند، دستگاه‌های سری 16 آیفون می‌توانند عکس‌های فضایی را هم به ثبت برسانند.

مفهوم عکس سه بعدی بسیار مشابه فیلم سه بعدی است. شما می‌توانید با کمک این قابلیت، در حالت سه بعدی استریوسکوپیک عکس‌های خودتان را بگیرید که تجربه‌ای چند بعدی‌تر از عکاسی به شما ارائه می‌کند، چرا که انگار در حال زنده ساختن دوباره آن لحظه‌ای هستید که می‌بینید.

گذشته از این‌ها، مدل‌های پرو سری 16 آیفون از صداگذاری فضایی در ویدیوهای فضایی خود برخوردار خواهند بود. این یعنی وقتی یک ویدیوی فضایی ضبط شده روی آیفون 16 پرو را در یک دستگاه سازگار با این ویدیوها می‌بینید، صدای این ویدیو هم طوری به نظر می‌رسد که انگار از سمت منبع صدا به سمت گوش می‌آید.

آیا ویدیوهای فضایی حافطه بیشتری را اشغال می‌کنند؟

ویدیوهای فضایی نسبت به فیلم‌های عادی فضای بیشتری از حافظه یک آیفون را پر می‌کنند. دلیل این اتفاق این است که برخلاف ویدیوهای دو بعدی، ویدیوهای فضایی چند زاویه دید از یک فضا را ثبت می‌کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد که حین تماشا یک افکت سه بعدی ایجاد کنند. این پردازش اضافه در ترکیب با ثبت چند زاویه دید، اندازه کلی فایل‌های ویدیوهای فضایی را افزایش می‌دهد.

همه آیفون‌های سازگار ویدیوهای فضایی را با کیفیت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه در فرمت HEVC ضبط می‌کنند. در مقایسه، اگر شما بخواهید بک ویدیوی عادی یک دقیقه‌ای را با همین کیفیت و با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید، اندازه آن در حدود 60 مگابایت خواهد بود. اما یک دقیقه از یک ویدیوی فضایی حدود 130 مگابایت حافظه اشغال می‌کند.

شما همچنین باید مصرف باتری بیشتری در جریان ضبط این ویدیوها را هم در نظر بگیرید؛ چرا که دو لنز همزمان در ضبط آن‌ها نقش دارند و فرآیند پردازش هم شامل ترکیب ویدیوهای این دو لنز است (که هرکدام از زاویه دید متفاوت فیلم‌برداری می‌کنند). به‌طور خلاصه، ویدیوهای و عکس‌های فضایی از فیلم و عکس‌های دو بعدی شارژ بیشتری مصرف می‌کنند.

چطور می‌توان ویدیوهای فضایی ضبط کرد؟

ضبط ویدیوهای فضایی روی آیفون به سادگی ضبط هر ویدیوی دیگر است. اولین چیزی که برای این کار نیاز دارید، این است که مطمئن شوید گزینه مود فضایی در تظیمات آیفون شما فعال شده باشد.

برای فعال کردن آن، برنامه تنظیمات (Settings) را باز کنید، روی گزینه «دوربین (Camera)» بزنید، فرمت‌ها (Formats) را انتخاب کنید و گزینه «ویدیوهای فضایی برای اپل ویژن پرو (Spatial Video for Apple Vision Pro)» را فعال کنید. پس از فعال کردن این گزینه، برنامه دوربین را باز کنید به بخش ویدیوی آن بروید. روی آیکون ویدیوی فضایی بزنید و آیفون خود رو بچرخانید تا مود افقی فعال شود آیفون‌های نمی‌توانند در مود پرتره عمودی ویدیوهای فضایی را ضبط کنند.

سپس، روی دکمه «ضبط (Record)» ضربه بزنید.

برنامه دوربین شروع به ضبط ویدیوی فضایی مورد نظر شما می‌کند. بهتر است برای ثبت بهترین افکت عمق در فاصله 3 تا 8 پایی سوژه عکاسی قرار بگیرید.

آنچه رخ می‌دهد این است که آیفون شما از هر دو دوربین اصلی و اولتراواید خود برای ضبط همزمان ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه استفاده می‌کند. سپس با کمک عکاسی محاسباتی دامنه دید شما از طریق لنز اولتراواید را مقیاس می‌کند تا با دوربین اصلی سازگار باشد. پس از آن هم همه این‌ها را در یک فایل ویدیویی با فرمت HEVC ذخیره می‌کند.

ویدیو‌های فضایی چه هستند و چقدر از حافظه استفاده می‌کنند؟

آیا برای تماشای ویدیوهای فضایی به ویژن پرو نیاز دارید؟

با وجود آنکه می‌توانید ویدیوهای فضایی را روی آیفون خود هم تماشا کنید، متأسفانه این ویدیوها دقیقا مشابه یک ویدیوی نرمال خواهند بود. برای تجربه کامل عمق افزوده ویدیوهای فضایی، نیاز دارید که آن‌ها را روی یک اپل ویژن پرو تماشا کنید.

افزون بر ویژن پرو، شما می‌توانید با هدست متا کوئست 3 هم از ویدیوها فضایی استفاده کنید. اگر یک هدست واقعیت مجازی PC ساده هم دارید، می‌توانید برنامه Spatialify برای تبدیل فرمت ویدیوهای فضایی به فرمت عادی SBS 3D استفاده کنید.

با تبدیل ویدیوهای فضایی به یک قابلیت استاندارد برای آیفون‌های سری 16، مخاطبان بیشتری می‌توانند از قابلیت ضبط ویدیوها و تصاویر سه بعدی استفاده کنند. اما با در نظر گرفتن اینکه تنها تعداد محدودی از کاربران ویژن پرو 3500 دلاری یا متا کوئست 3 500 دلاری را دارند، تعداد کمی از کاربران آیفون می‌توانند از تجربه ضبط فیلم‌های سه بعدی با این قابلیت به‌طور کامل استفاده کنند.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *