Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا هوش مصنوعی امنیت شغلی انسان ها را تهدید می کند؟

آیا هوش مصنوعی امنیت شغلی انسان ها را تهدید می کند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

فراگیری روز افزون هوش مصنوعی، از جهات مختلف دغدغه‌های فراوانی را با خود به همراه داشته است، اما شاید اصلی‌ترین سوال این باشد؛ آیا سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین نیروهای انسانی می‌شوند و امنیت شغلی انسان‌ها را به خطر می‌اندازند؟ از آنجایی که بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مشاغل امروزی به شدت به “نوع” و “موقعیت مکانی/جغرافیایی” آن صنعت وابستگی دارد، این سوال یک پاسخ قطعی ندارد.

به عنوان مثال، اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای روتین‌وار، تکراری و دستی را تحت تأثیر خود قرار دهد. از این منظر، اغلب شاغلان در حوزه‌هایی مانند “کارخانه‌ها (ساخت محصول)، ورود اطلاعات/داده‌ها و خدمات مشتری” نگرانی‌های بالقوه‌ای را در رابطه با جایگزین شدن با هوش مصنوعی و از دست دادن شغل خود احساس می‌کنند.

دغدغه عمومی؛ آیا هوش مصنوعی امنیت شغلی انسان‌ها را تهدید می‌کند؟

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که هوش مصنوعی قابلیت اشتغال‌زایی را نیز دارد، چرا که به منظور “طراحی/ساخت، مدیریت و ارتقاء یا بهبود” سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، صنایع همچنان نیازمند به متخصصان واجد شرایط هستند. به عنوان مثال، در حال حاضر مشاغل مرتبط با “علوم داده، یادگیری ماشین، رباتیک و تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی” به صورت فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند.

آیا هوش مصنوعی به کسب و کارهای سنتی خاتمه می‌دهد؟

بنا بر استدلالات مطرح شده، آیا باید به “هوش مصنوعی” به عنوان یک منبع جدید برای اشتغال نگاه کرد یا منبعی برای حذف نقش‌های سنتی‌تر؟ در همین راستا، یک مطالعه میدانی جدید در میان کارگران تجربی با هدف پاسخ‌دهی به این سوال حیاتی، به رهبری ویگوانگ وانگ (محقق از دانشگاه روچستر) صورت پذیرفت. وانگ در این مطالعه به بینش‌های بسیار جالبی دست پیدا کرد. این مطالعه و یافته‌های آن در مجله Management Science منتشر شده است.

وانگ اظهار کرد:

در این مطالعه متوجه شدیم که “میزان تجربه کاری” بر تعاملات میان انسان‌ها با هوش مصنوعی بسیار تاثیرگذار است و افراد دارای تجربه کاری متفاوت با یک‌دیگر، به صورت منحصر‌به‌فردی با هوش مصنوعی تعامل و برخورد می‌کنند. از این رو، درک و شناخت این مسئله در ساخت یک تیم متشکل از هوش مصنوعی و انسان‌ها نقش بسیار پررنگی را ایفاء می‌کند.

شایان ذکر است که در این مطالعه، با سنجش میزان تجربه کارکنان سعی شد تا سوال کلیدی دیگری نیز پاسخ داده شود: برای دریافت بیشترین میزان بهره‌وری از هوش مصنوعی، نیاز است تا کارکنان به چه سطحی از تجربه کاری رسیده باشند؟

همچنین مطالعه کنید
چگونه از قابلیت های آزمایشی هوش مصنوعی یوتیوب استفاده کنیم؟

گوئودونگ گوردون گائو (یکی از نویسندگان مطالعه از مدرسه بازرگانی جانز هاپکینز کری) می‌گوید:

در نگاه اول به نظر می‌رسد که کارمندان کم‌تجربه‌تر، بهره بیشتری از هوش مصنوعی می‌برند اما یافته‌های این مطالعه، خلاف این موضوع را ثابت کرد. در این مطالعه میدانی، هوش مصنوعی توانست در یاری رساندن به کارمندان دارای تجربه بیشتر در حیطه‌/وظایف تخصصی‌شان، بهره‌وری بیشتری را از خود به نمایش بگذارد. از سوی دیگر کارمندان ارشد، علی‌رغم تجربه بسیار بیشتر نسبت به سایر همکارانشان، بسیار کم‌تر از سایر کارمندان از هوش مصنوعی بهره بردند.

دغدغه عمومی؛ آیا هوش مصنوعی امنیت شغلی انسان‌ها را تهدید می‌کند؟

افزایش میزان بهره‌وری هوش مصنوعی

این مطالعه نیاز به “استفاده مولد از هوش مصنوعی” به منظور دریافت بیشترین میزان بهره‌وری از خصوصیات مثبت آن را برجسته کرد. محققان این مطالعه دریافتند که کارمندان با‌تجربه‌تر قادرند بهتر از سایر کارمندان از هوش مصنوعی به منظور افزایش بهره‌وری استفاده کنند. از سوی دیگر، اکثر کارکنان ارشدی (که مسئولیت‌های بیشتری روی دوش آن‌ها قرار دارد و به شرکتی که در آن شاغل می‌باشند بسیار متعهد هستند) اغلب به دلیل ترس از خطرات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی، از آن اجتناب می‌کنند. در نتیجه، این گروه از افراد توانایی دریافت بیشترین میزان از بهره‌وری (با استفاده از هوش مصنوعی) را ندارند.

دغدغه عمومی؛ آیا هوش مصنوعی امنیت شغلی انسان‌ها را تهدید می‌کند؟

یافته‌های مطالعه

محققان پس از بررسی یافته‌های این مطالعه به صاحبان مشاغل توصیه می‌کنند در هنگام پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در محل کار خود، “انواع و سطوح مختلف تجربه” کارمندان خود را در نظر بگیرند. علاوه بر این، باید توجه داشت کارمندان جدیدی که احتمالاً تجربه کاری کمتری نیز دارند، در هنگام استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در مضیقه قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، کارمندان ارشدی که تخصص سازمانی بیشتری دارند، ممکن است که نگران تهدیدات احتمالی هوش مصنوعی باشند و قادر به دریافت بیشترین میزان بهره‌وری از سیستم نباشند. از همین رو، صاحبان مشاغل برای دستیابی به یک همکاری موفقیت آمیز میان انسان‌ها و هوش مصنوعی لازم است با در نظر گرفتن تمامی این دیدگاه‌ها، یک روش متعادل را انتخاب نمایند.

نتیجه مطالعه

در نهایت، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی “ماهیت کار” را تغییر خواهد داد و در اکثر مشاغل، امنیت شغلی کارمندان به خطر نخواهد افتاد. با این حال، ممکن است که کارمندان در ابتدا و در هنگام مواجهه با اتوماسیون، کمی سردرگم شوند. اگرچه برای انطباق با این تغییرات، ممکن است که نیاز باشد کارمندان مهارت‌های جدیدی را کسب نمایند، اما در حالت کلی، هوش مصنوعی امنیت شغلی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

منبع: InterestingEngineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>