Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با پیشرفت‌های لحظه‌ای تکنولوژی AI به نظر می‌رسد که چت‌بات‌های هوش مصنوعی، قرار است آینده سلامت روان بشر را تضمین کنند. در نگاه اول شاید به نظر برید که این مدل چت‌بات‌ها مانند چت‌بات چت جی پی تی (ChatGPT)، مشکل “محدودیت در دسترسی داشتن به خدمات بهداشت روان” را بر طرف خواهند کرد. با این حال، بخشی اعظمی از نگرانی‌های پزشکان به “احتمال تشخیص نادرست یا تشخیص ضعیف” بیماری‌های روان توسط چت‌بات‌ها اختصاص دارد. از این رو، دو پژوهشگر با نام‌های “لوکوویچ و زوهار الیوسف” در مطالعه خود به بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی در تشخیص بیماری‌های حوزه سلامت روان پرداختند. این مطالعه در مجله “پزشکی خانواده و سلامت جامعه” منتشر شده است.

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

سالانه متخصصان سلامت روان ایالات متحده آمریکا و کشور‌های اروپایی برای جمعیتی بالغ بر 5 تا 16% از افراد بزرگسال داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کنند. سطح مراقبتی که بیمار دریافت می‌کند به شدت افسردگی او  بستگی دارد و این مسئله توسط پزشکان مراقبت‌های اولیه تعیین می‌شود. پزشکان ضمن در نظرگیری علائم بیمار، اقدام به “درمان فوی یا ارجاع به متخصص مربوطه” بیمار می‌کنند. اما حالا، به نظر می‌رسد که چت‌بات چت جی پی تی، نسبت به پزشکان مراقبت‌های اولیه یا حتی برخی از متخصصان سلامت روان، در تشخیص افسردگی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد!

چت جی پی تی در مقابل پزشکان

محققان در این مطالعه بر این باورند که برخی از پزشکان مراقبت‌های اولیه در پیروی از دستورالعمل‌هایی که به آنها کمک می‌کند تا میان “پریشان حالی عادی” با “اضطراب واقعی” یا حتی برخی از اختلالات افسردگی تمایز قائل شوند، با چالش مواجه می‌شوند. یک مطالعه که پیش‌تر در ایالات متحده آمریکا صورت گرفت نشان می‌دهد که پزشکان مراقبت‌های اولیه تنها در 42% مواقع، به درستی و با دقت افسردگی را تشخیص داده‌اند و در 58% از مواقع، تشخیص آن‌ها به اشتباه و مثبت کاذب بوده است.

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

در این پژوهش، محققان برای ارزیابی عملکرد چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی در سناریوهای مشابه، طرح‌هایی مبتنی بر واقعیت و دربر دارنده توصیفات متنوعی از شرایط زندگی افراد مختلف را به رابط کاربری این چت‌بات ارائه کردند. سپس محققان پاسخ‌های چت‌بات چت جی پی تی به “باورها، نگرش‌ها یا رفتارهای مخاطب/بیمار احتمالی (که توسط این طرح‌ها ارائه شده بود) را دریافت و ارزیابی کردند.

همچنین مطالعه کنید
ساعت های گلکسی واچ سامسونگ به‌زودی بر روی آپنه خواب نظارت می‌کنند!

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

این طرح‌ها بر شرح حال بیمارانی که در 3 هفته پیش از مراجعه خود به پزشکان با علائمی مانند “پریشانی و غم، مشکلات خواب و کاهش اشتها” مواجه شده و به دنبال مشاوره اولیه بودند، تمرکز داشتند. علاوه بر این، پیش از ارائه هر طرح، هر دو نسخه “چت جی پی تی 3.5” و “چت جی پی تی 4” برای هر سناریو، 10 نوبت آموزش داده شدند. سپس محققان از چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدند: “به نظر شما یک پزشک مراقبت‌های اولیه در این شرایط باید چه پیشنهادی را ارائه بدهد؟”

محققان بر این باورند که به منظور ارزیابی "نحوه عملکرد و مدیریت این چت‌بات در شرایط حاد، پاسخ آن به خطرات بالقوه و نگرانی های اخلاقی مرتبط با استفاده از آن" نیاز است تا تحقیقات متعدد و گسترده‌تری صورت پذیرد.

چت جی پی تی از مرزهای تبعیض عبور می‌کند!

محققان از نتایج تجزیه و تحلیل خود شگفت زده شدند! آن‌ها دریافتند که پیشنهادات درمانی چت‌بات چت جی پی تی با دستورالعمل‌های معالجه رایج برای درمان “افسردگی خفیف” و “افسردگی حاد” مطابقت دارد. علاوه بر این، برخلاف روش‌های درمانی پیشنهادشده توسط پزشکان مراقبت‌های اولیه، راهکارهای درمانی چت جی پی تی، تحت تأثیر سوگیری‌های جنسیتی یا طبقه اجتماعی بیماران قرار نگرفت!

چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

در نهایت، محققان در نتایج پژوهش خود بیان کردند:

به نظر می‌رسد که چت‌بات هوش مصنوعی چت جی پی تی، پتانسیل بهبودبخشی به تصمیم‌گیری‌های پزشکان مراقبت‌های اولیه در درمان افسردگی را در خود دارد.

با این حال، در نظر داشته باشید که در ماه ژوئن انجمن غیرانتفاعی ملی اختلالات تغذیه (NEDA) یک چت‌بات هوش مصنوعی را با نیرو‌های پشتیان‌کننده مبتلایان به اختلالات تغذیه را جایگزین کرد. این تصمیم عواقب ناخواسته‌ای را برای این سازمان به همراه داشت. به عنوان مثال چت‌بات مذکور در برخی از موارد، راه‌حل‌های نگران کننده و معکوسی را به کاربران توصیه کرد و بحران بزرگی را برای این سازمان به همراه آورد.

چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT پزشکان را در تشخیص افسردگی شکست داد!

محققان بر این باورند که به منظور ارزیابی “نحوه عملکرد و مدیریت این چت‌بات در شرایط حاد، پاسخ آن به خطرات بالقوه و نگرانی های اخلاقی مرتبط با استفاده از آن” نیاز است تا تحقیقات متعدد و گسترده‌تری صورت پذیرد.

منبع: InterestingEngineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>