Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

بزرگ‌ترین پروژه چوبی جهان بیش از 2000 خانه را در خود جای می‌دهد

بزرگ‌ترین پروژه چوبی جهان بیش از 2000 خانه را در خود جای می‌دهد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

ساخت بناهای چوبی مدرن، همچنان با قوت ادامه می‌یابد. پروژه‌ای که توسط سازندگانش به عنوان بزرگترین پروژه چوبی در جهان توصیف شده است، شامل دو هزار خانه فوق العاده، فضاهای اداری و تجاری است که همگی از چوب ساخته شده‌اند. “شهر چوبی استکهلم” همانطور که از نامش پیداست در پایتخت سوئد واقع شده است. البته این پروژه بیشتر یک محله است تا شهر و تمرکز آن بیشتر بر روی مسکن، مغازه‌ها و فضاهای خرده فروشی، رستوران‌ها، فضاهای اداری و فضاهای عمومی خواهد بود. این ساختمان‌ها شکل‌ها و ارتفاع‌های مختلفی خواهند داشت؛ اما طرح‌های کلی آن‌ها زیبایی طبیعی چوب را به نمایش می‌گذارد.

بزرگ‌ترین پروژه چوبی جهان بیش از 2000 خانه را در خود جای می‌دهد

“شهر چوبی استکهلم” علاوه بر استفاده از مصالح ساختمانی با منابع پایدار، با بکارگیری پنل‌های خورشیدی در پشت بام‌ها که به باتری متصل می‌شوند، ردپای کربن خود را کاهش داده و کمتر از شبکه برق استفاده خواهد کرد و در تراس‌ها و پشت بام‌ها فضای سبز قابل توجهی قرار خواهد گرفت.

کمپانی Atrium Ljungberg که توسعه دهنده این پروژه است می‌گوید:

این پروژه بیش از 250 هزار متر مربع وسعت دارد و بزرگترین پروژه ساخت و ساز چوبی در جهان به شمار می‌رود. صنعت املاک و مستغلات در گذار سبز بسیار حیاتی است؛ زیرا ساختمان‌ها مسئول انتشار 40 درصد CO2 در جهان هستند. شهر چوبی استکهلم نشان دهنده دوره جدیدی از معماری و توسعه شهری پایدار است. این منطقه جدید با داشتن هفت هزار فضای اداری و دو هزار خانه، در Sickla در جنوب استکهلم واقع شده است. این منطقه محیط شهری سرزنده با ترکیبی از محل‌های کار، مسکن، رستوران‌ها و مغازه‌ها را ارائه می‌دهد.

بزرگ‌ترین پروژه چوبی جهان بیش از 2000 خانه را در خود جای می‌دهد

وقتی صحبت از ساخت و سازهای چوبی می‌شود، عده‌ای نگران اشتعال پذیری آن هستند. با این حال، الوارهای مهندسی شده مدرن با تکه چوب‌های سنتی بسیار متفاوت هستند و مطالعات نشان می‌دهند که مصالحی مانند الوارهای متقاطع و چوب‌های چندلایه که با چسب به هم چسبیده‌اند، در آتش سوزی عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهند. در واقع برج چوبی رکوردشکن Mjøstårnet به گونه‌ای ساخته شده بود که حتی اگر همه آبپاش‌های آتشنشانی درون ساختمان از کار بیفتند، هر آتش سوزی بدون دخالت انسان خودبه‌خود خاموش شود.

همچنین مطالعه کنید
این مولد انرژی موج شبیه به استخوان‌های ستون فقرات، مدعی است که می‌تواند سوخت‌های فسیلی را از نظر قیمت شکست دهد

ساخت و ساز شهر چوبی استکهلم از سال 2025 آغاز شده و انتظار می‌رود اولین ساختمان‌ها در سال 2027 تکمیل شوند. ما منتظر این هستیم که ببینیم چه کسی پشت این طرح است؛ اگرچه منابع متعددی از جمله Dezeen می‌گویند که این پروژه حاصل همکاری White Arkitekter و Henning Larsen خواهد بود.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>