نورثروپ گرومن بهتازگی تصویری از یک پرنده رادارگریز متعلق به سری هواپیماهای دارای پیشرانه هیبریدی الکتریکی (SHEPARD) XRQ-73 را منتشر کرده که برای دارپا (DARPA) ساخته شده و انتظار میرود تا پایان سال جاری میلادی برای اولین بار پرواز کند.
پهپاد XRQ-73A، بخشی از برنامه X-Prime دارپا بوده و یک نمونه اولیه است که توسط نورثروپ گرومن و شرکت Scaled Composites ساخته شده است. طراحی این هواپیما نیز بر اساس برنامه Great Horned Owl (GHO) در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی (AFRL)، زیرمجموعه برنامه فعالیتهای تحقیقاتی پیشرفته اطلاعاتی (IARPA) انجام شده و در آن از طراحی بال یکپارچه و ملخهای داخل داکت برای حرکت پرنده استفاده شده است.
XRQ-73A، یک برنده بزرگ است که با طراحی خاص خود راحتتر از رادارها پنهان میشود. این پرنده با طول بالهای بیش از 9 متری و وزن 567 کیلوگرمی خود میتواند با سرعت 463 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 5,500 متری همراه با باری به وزن 180 کیلوگرم پرواز کند.
نه دارپا و نه نورثروپ گرومن، هیچیک جزئیات زیادی درباره این هواپیما منتشر نکردهاند، اما این تصویر به سایر مهندسان هوافضا سرنخهایی برای بررسی کردن میدهد. بر اساس این تصویر، این هواپیما دارای شکلی پهن و مخروطی بوده که به نوک بالهایی کشیده ختم میشود.
سیستم پیشرانه هیبریدی الکتریکی این پهپاد شامل چهار ملخ داخلی و دو ژنراتور الکتریکی است که با گازوئیل، بنزین یا سوخت هواپیما کار میکنند و در داخل بال/بدنه قرار گرفتهاند. همچنین دو ورودی هوای بزرگ در جلو و خروجیها در عقب وجود دارد که به گونهای طراحی شدهاند که نمایه بصری و راداری را به حداقل برسانند. از آنجا که این هواپیما یک جت نیست، اثر حرارتی آن نیز احتمالاً بسیار کوچک خواهد بود.
نکته قابلتوجه دیگر وجود دو حفره کوچک در پسارگیر بین ورودیهای هواست. اینها احتمالاً مکانهای نصبِ حسگرها یا محمولههای دیگر هستند. علاوه بر این، یک بوم پیتوت (یک وسیلهی آزمایشگاهی برای اندازه گیری سرعت هوا) وجود دارد که احتمالاً برای جمعآوری دادهها در طول آزمایشات پروازی استفاده میشود.
مانند GHO، پهپاد XRQ-73A قرار است یک پهپاد شناسایی فوقالعاده آرام و با کارایی بالا باشد که نیازمند رادارگریزی و نیز برد پروازی بالا برای پروازهای طولانیمدت است.
منبع: Newatlas